Malttia, malttia....

Eli kyse on vain siitä mille itse antaa arvostuksen. Silloin näkisin parhaaksi jättää asia sikseen koska kyse ei ole muusta kuin mikä kutittaa omia kasseja.

Toiset hakekoon elämyksensä rahallansa ansaituilla automatkalla ja toiset arvostakoon vain itse koti ovelta kävellen lähteneitä.

Viimeinen kertan kun olen itse saanut mitää intoa pituuskisoista oli kun ampujat olivat välineiden kanssa samalla viivalla. Kyse siis 2019 toukokuun pituuskisoissa jossa yllätykseksi pokkasin suomen toistaiseksi hallitsemani 290metria alle 50lb jousissa tittelin. Jo Vilppolan aikoina uumoiltiin, että jos saa sarvijouet toimimaan niin se on turha käydä mitään kisaa kun on vain yksi sarja ja se pokaali jää sitten vain yhden haltuun. Jere tarvitsee kipeästi kilpakumppanin sarvijousiinsa ja puujouset tarvii uuden puhalluksen vaikka nyt sitten tuohon alle 50lb sarjaan niin ei ole paunoista kiinni. Vain perkeleen hyvin tehdystä jousesa ja siihen sopivista nuolista. Viimeksikin (20019) voittoratkesi vain 5m väli erolla.

Henkilökohtaisesti en jaksa enää väiteillä aiheesta jos kerran oli vain karvat katkomisesta kyse, että kuka on kuka.
Arvostakoon kukin mitä itse haluaa kunhan siitä ei tule mikää pilkka tai pakote meille muille. Itse jätin sen vehkeilyn taakseni jo yli 20vsitten kun pääsin koulusta.

Turkkilaisten hovimiesten harrastama pituusammunta ja vain sitä varten tehdyt välineet ovat erikoisuus jousiammunnan historiassa. En tiedä, että vastaavaa olisi harrastettu missään muualla. Siis pitkälle ampumista pelkän pitkälle ampumisen vuoksi, ilman esim. tappotarkoitusta. Sinänsä pitkiä tappolaukauksia on tietenkin harrastettu sekä sodassa että metsästyksessä. Preeriaintiaanitkin ampuivat joskus esim. biisoneita urheilumielessä järjettömän pitkiltä matkoilta.

Jeren kanssa ei pysty kilpailemaan, ellei halua käyttää vähintään 30 tuntia viikossa hommaan normaalin työssäkäynnin lisäksi. Ja ellei ole nuori ja riski. Jos kuitenkin haluaa ampua pituutta jollain tasolla, niin pitää keksiä muu systeemi kuin turkkilainen pituusammunta. Itselleni se tarkoittaa preeriajousta ja tyylin mukaista sotanuolta. Siis vesanuoli, missä on parin tuuman mittainen rautakärki. Jousessa jännejänne.

Itse en ole missään vaiheessa ajatellut että sarvijousien kanssa pitäisi puujousilla kilpailla. Sen oivalti jo kun ensimmäinen sarvijousi ampui 330m sormilaukaisulla ja huonolla pituusnuolella. Pääasia että voi pellolla/treeneissä käydä kimpassa. Siksi on mukava että sinä ja Mikke jaksatte siellä kulkea mukana, vaikka ampumaan ei pystyisi tai se kiinnostaisi.

Vastaavia kuin vesanuoli leikkurilla- kategorioita keksisi heti monta. Leikkurinuoli yli 350m olisi aika hieno saavutus. Se voisi hyvinkin onnistua jollakin sarvijousella. Kun vaan olisi aikaa panostaa näihin kaikkiin.

Kun nyt pituusammuntaan päästiin, niin kokeillaanpa uutta puhallusta ja heitän ehdotuksen: Ammutaan toukokuun American roundin yhteydessä pituusammuntakilpailu, luokat alle 35 paunaa ja alle 50 paunaa, yksipuiset jouset (keinokuitujänne, välineiden ei tarvitse olla itse tehdyt). Tarjoan kummankin luokan voittajalle kirjekuoren, jos osallistujia on vähintään viisi tai tuplakirjekuoren, jos osallistujia on vähintään kymmenen. Haastan myös @JNystrom osallistumaan palkintoihin vastaavilla kirjekuorilla – saadaan kunnon porkkana kisoihin ja toivon mukaan uusia osallistujia!

Jos ehdotus saa kannatusta, niin teen tästä oman ketjun.

Pituusammuntasäännöt:

Pituusammuntasäännöt.pdf (828,3 Kt)

5 tykkäystä