Kysymyksiä peukalo-otteesta

Hoi, onko täällä peukaloampujia?
Kuinka valitaan jousen jäykkyyteen sopiva nuoli ja oikea jännekorkeus?
Poikkeaako asia kolmen sormen otteesta muulla tavalla kuin että nuoli ammutaan eri puolelta jousta?

Mestari ratsastusampuja Mihai Cozmei sanoi joskus ainakin itse käyttävänsä puunuolissa noin -5 lb löysempiä kuin jousi. Itsekkään en muuttaisia mitään.

Eli jos ratsujousesta irtoaa vaikka 45 paunaa 32 tuuman vedolla, niin pitäisi olla 40 paunainen nuoli. 33" nuolenvarren spine olisi silloin 65#. Tähän voi jo olla vaikea löytää valmiita puuaihioita.
25#@30" tarvittaisiin 31" varsi jonka spinearvo olisi 35#, jos laskin oikein.
Kyselen koska seuralla on aloittelevia ratsujousiampujia joiden välineitä pitäisi yrittää trimmata kuntoon.

Alex taitaa olla ainua peukkuampuja joka alati peukulla ampuu. Näissä piireissä siis. Alex on tehnyt lukuisia peukkurenkaita eri materiaaleista.
Saattaa olla heppa-ampujissa peukkurenkaan käyttäjiä, mutta en heitä tunne.
Eniten nuolen eripuolen poikkeaman lisäksi peukkuammunta eroaa tietty tiukan kulman puolesta ammuntajänteessä. Lyhyillä jousilla liki tai yli 30 tuuman vedot alkaa kovasti puristaa sormia nippuun jos käyttää klassista kolmen sormen otetta. Peukulla homma taas hoituu kun vielä rengas suojaa.

Nämä käyttävät kuulemma mieluummin urheiluteippiä peukalon suojana, taitaa olla kevyempiä jousia. Täytynee mennä huomenna Ruskeasuolle katsomaan, kiinnostaa kyllä.

Mä kävin Turun kisojen jälkeen Ruskeasuolla jäähdyttelyampumassa ja siellä oli nuori nätti neitokainen ampumassa ratsujousella. Meitä oli kolme siinä kolmenkympin tauluilla: joku Artemiksen kaveri kuitulonkkarilla, minä ja tämä neito. Tosi nopeaan lipsautti nuolet matkaan: samassa ajassa Artemis ampui kaksi, minä neljä ja ratsujousi viinen tyhjäksi, oisko ollut kymmenen nuolta. Sanoi treenaavansa tähtäystekniikkaa ja ampuihan se tarkemmin kuin minä. Kuulemma tyylejä on tossakin monia. Turkkilaiset ratsuampujat panostavat tähtäämiseen ja saattavat ampua vain muutaman nuolen ja ottavat täydet osumabonukset, suomalaisten irakilaisvalmentaja taas korostaa nopeutta. Sain pidellä jousta, 30-paunainen korvavedolla kuulemma. Korealainen kuituvehje, lyhyt ja kevyt. Hyviä knoppeja kertoi, esim. kun hevonen menee kuuttakymppiä niin ainoa mahdollinen puoli nuolelle on oikea koska ilmanvastus puhaltaa nuolen jousesta irti muuten.

Moi,

pari vuotta ratsastanut ja kesällä aloitin ampumaan hepan selästä. Kinesioteippiä monet käyttää, mutta melkein yhtä suosittu näyttää olevan roudarinteippi jänteen ympärillä. Itse aloitin ampumaan peukulla, mutta kun olen vasuri piti aina ratsastaa vastakkaiseen suuntaan kuin kaikki muut, niin vaihdoin kättä ja kun olen kirveellä lyhentänyt oikean käden peukaloa, niin nyt on pakko ampua kolmella sormella… :slight_smile: Jänteessä teippiä, hyvin toimii. roudarinteipistä sopivan paksuinen kasa jänteen ympärille, niin ei tunnu sormissa.

Onko nuoli kahvan oikealla vai vasemmalla puolella? En oo peukalo-otteen asiantuntija mutta jos oikeakätinen ampuu peukalolla niin jousi siis vasemmassa kädessä ja nuoli kahvan oikealle puolelle, välimeren otteessa nuoli kahvan vasemmalle puolelle. Idea lienee siinä että kun jänteen laskee irti niin se tekee pienen liikkeen, peukalo-otteessa oikealle ja välimeren otteessa vasemmalle. Jos ampuu päinvastoin niin tähtääminen vaikeutuu, nuoli on jänteen vapautuessa enemmän poikittain ja kolisee sitten kahvaan.

Jep, kuten H. sanoo, kolmella sormella nuoli etusormen rystypuolella ja peukulla peukun päältä.

Riippuu. Eli jos hevosen selästä ammutaan, niin nuoli aina menosuunnan puolella otteesta riippumatta, eli oikeakätisellä kahvan oikealla. Näin, ettei vauhdissa tuuli irrota nuolta jousen sivusta. Maasta sitten eri juttu, mutta jos treenaa ratsastustarkoituksessa, niin varmaan kaikki harjoittelee maastakin samalla lailla. Mulla on oikean käden peukusta jäljellä vaan puolikas, niin on pakko vetää kolmella sormella :grinning:

Tämä ongelma näkyy hyvin tässä videossa hidastettuna:

Koskaan en ole hevosen selästä jousella ampunut, mutta alla olevan videon esittämää tekniikkaa olen joskus itsekkin kokeillut enkä tämän pohjalta näe ongelmaa nuolen asettamisessa tulosuunnan puolelle.


Ainakin minulla tällä tekniikalla laukaisun puhtaus kärsii jonkin verran, vaan ehkä siihen oppisi ajan myötä?

Joo, peukun puuttuminen hankaloittaa taatusti hommaa. Tuli mieleen yksi katusoittaja jolla oli otelautakädessä vain peukalo, nimetön ja pikkurilli. Oli kuitenkin kehittänyt virtuoosimaisen tekniikan niillä mitä oli ja soitti ihan älyttömän hyvin. Sata kertaa paremmin kuin minä täyskädellä. Että jos kokeilisi jännittää vaikka vetokäsi ylösalaisin, etusormi ja keskisormi nuolen alapuolella, nimetön ylhäällä ja sormet siis tulevat jänteelle toiselta puolelta, silloinhan jänne nitkahtaa vapauttaessa oikealle. Vähän samaa mitä näkee apupyöräampujilla kun ne laukaisulaitteen kanssa säätävät. Voisi varmaan toimiakin.

Pitääpä kokeilla perjantaina kun ollaan menossa totuttamaan uusia hevosia oikeisiin hommiin…

Piti oikein googlettaa onko tommosta reverse grippiä olemassakaan. Tosi maailmassa ei taida mutta fantasiamaailmassa kyllä. Elokuvassa Avatar ammutaan kahden sormen reversellä, harmi vaan että nuoli on sitten kumminkin rystyspuolella eli otteen hyöty kadotetaan.

Vetokohta youklipin alussa muutaman sekunnin pätkä.

Saattaapi olla aikaavievää hommaa kun pitäs nuolikin saada viinestä :slight_smile: ja tossa joutuu käden kääntämään ja sormet viemään toiselle puolelle, mutta koitetaan

Puolisoni on siirtynyt täysin siihen peukalo-otteeseen ja minä aina välillä. Minulla vaan kävi niin että alkoi sormi kipeytyä niin että oli pakko jättää väliin pitkäksi aikaa ja onnistuin vielä saamaan rakonkin peukkuun. Kaikesta voi selvitä ja viimeisen kuukauden aikana olen kerännyt tottumusta että sormi kestäisi ampua pidempiä sarjoja ja vähän tuhdikkaammakin jousella. - Ilman rengasta tai nahkaista peukalosuojaa.
Pikku hiljaa ajan kanssa olen 25 paunasella “heppajousella” saanut tunninkin ammuttua melkein putkeen ilman kipuja ja totutan 32 paunaselle seuraavaksi.
Oma kuvitelma on että silloin kun onnistuu, omasta mielestä hyvään laukaisuun, se on paljon vauhdikkaampi kuin kolmella sormella silloin kun myös omasta mielestä hyvä laukaisu. Johtuuko kenties siitä että on pienempi pinta josta jänne irtoaa? Toki vaikuttaa se kuinka hyvin kaikki sormet vapauttavat jänteen. Peukalolla on vain yksi pinta.

  • Tällöin voisi olla järkeä nuoli valita peukalo-otteen mukaan, jos on tarvetta hienosäätää. Itse en ole vielä alkanut nuolia optimoimaan ja olen tyytyväinen siihen että saan jotkut nuolet keskitettyä sinnepäin, jotenkin tauluun.
1 tykkäys

Peukalo-otteella ja peukalorenkaalla saa tosiaan puhtaan laakin, kun sen harjoittaa. Itse en osaa. Alex Suomi räppää peukulla aika hyvin. Muita peukkuampujia en tunnekaan.
Jere ampuu kai myös jonnin verran peukulla, ainakin pituuskisat?

Susanna Laamanen, Maria Vikström ja taitaa pari muutakin ampua säännöllisesti kisaa heppajousilla peukkuotteella. Heidän välineet ovat moderneista materiaaleista kaupallisesti valmistettuja ja ainakin Susannan kapine(et) kotimaista työtä. Paunat vaan meidän näkövinkkelistä ihan keskenkasvuisia.

Hmm, jos yrittää ankkuroida samaan paikkaan kuin kolmisormilaukaisussa, niin silloinhan tulee ehkä huomaamatta pidempi veto?
Puhdasta mutua tämä, ei ole kokemusta peukalon laukaisusta.

Oikein arvattu, oonhan mä jo varmaan 50 nuolta tehnyt peukkuammuntaan. Eli nokeilla jotka napsahtaa jänteelle. Esim. tuo viimeisin maalattu setti. Harjoitellutkin oon, mutta tuntuu vähän kiviseltä tieltä.

Ensihavainto peukkuammunnasta oli että siihen tarvitaan notkeammat nuolet, olisiko jonkun 5-10 paunan verran? Löysemmällä setillä homma alkoikin sujumaan.
Peukulla nuolet lähtee puhtaammin ja nopeammin myös omasta mielestä. Eikä pelkästään sen takia että vedosta tulee pidempi herkästi. Kova peukalorengas ainakin saa aikaan sen että laukaisu on puhdas ja nuoli lentää kovaa. Huomaahan saman myös välimerenotteella, kun laukaisu on todella puhdas, nuoli lähtee huomattavasti kovempaa. Renkaassa irroituskohta on niin pikkiriikkinen että kun vertaa välimerenotteeseen, tulee mieleen että miten hitto tämmöisellä kouraotteella (kolme sormea jänteellä) voi edes ampua. :smiley:
Mutta nuo ratsastajat ja Suski, Maria ei taida käyttää kovaa peukalorengasta? Sanoivat että menettävät jotenkin kontrollia sillä. En oikein ymmärrä sitä, maailmalla ammutaan todella tarkasti nimenomaan sarvi-/puu-/metalli-/muovirenkailla. Nahkaläpyskät/paljas peukalo/teipit, on vaan siirtymävaihe alussa.

Aloittelijalla peukalorengas alkaa helposti hiertää tai jänne painua nahkaan, ainakin itsellä, että on siinä harjoittelu ja tuunaaminen. Nyt kuitenkin tuntuu että voisin millä jousella vaan kiertää maastoradan peukkulaukasulla. Pitäisi vaan ruveta osumaan vielä kunnolla. Oli kyllä tarkotus harjotella…

Jos haluaa hyvää peukaloammuntatietoutta, youtubesta kannattaa etsiä “the way of the archery”, tai ostaa saman porukan kirjoittama kirja. Se on kirjoitettu kiinalaisen 1600-luvun sotaopuksen pohjalta, missä opetetaan ampumaan nimenomaan raskailla sarvijousilla ja peukalorenkaalla. Eli tekniikka on sen verran varma. Ei saa olla peukalorenkaan asento väärä 120 paunassa. :smiley:

2 tykkäystä