Kuutamo-rusakko

Muutama ehtoo olikin turhan rapsakka ja kuun kirkastama, eikä puput uskaltaneet liikuskella. Nyt pakkanen laski -10:een ja komia kehrä kuun ympärillä. Se on vanha merkki metsästäjälle siitä, että pitkäkorva ei säiky.
Kaksi rusakkoa tuli puupassin eteen ja pari kertaa paikalta singahdettuaan vihdoin rauhottuivat. Ammuin toista ja näytti että hyvin osui.
Odottelin vartin verran ja lähdin jäljestämään. Verta ei ollut hangella lainkaan mutta nuoli oli tehnyt hankeen, rusakosta läpi mentyään, punaisen merkkiviivan. Seurailin tuoreinta jälkeä ja 15metrin päästä, pienen pellonreunus-ojan suojista löytyi hengetön rusakko.
Suolistin ja nyljin ja jäin vielä toviksi kyttäilemään, kun ei kovin kylmäkään ole, jos olis lisää tarjontaa.


Lisää rusakoita ei näkynyt, mutta aika messevää oli seurailla kun kuusi valkohäntäpeuraa tuli samaan aikaan aterioimaan mutamien metrien päähän. Nostoharjoituksia sai tehdä useamman kerran.
Peurojen lähdettyä , odottelin vielä jonkin aikaa ennenkuin kiipesin alas, jotteivät peurat ala säikkymään paikkaa.
Tammesta veistetty, hirven jalkajänteillä selystetty 60 paunainen jännejousi ja mäntyrunkoinen leikkuri osoittivat taas kyvykkyytensä.

1 tykkäys

Komea kaato, monessakin mielessä!

Kerropa tuosta puupassistasi. Oletko korkealla puussa, ja minkälaiset rakenteet? Kiinteä kyttipaikka vai siirrettävää mallia? Pellolle antava? Onko ruokintapaikka ampumalinjalla?

Puupassista ampuminen maistuu minun suussani niin modernilta hommalta, ettei tosikaan. Jousimiehet kiipesivät puuhun 1960-luvulla. On tosi tiukassa löytää mitään natiivikuvauksia puusta käsin metsästämisestä, ja kuuluisasti vielä 1920-luvulla Pope totesi, että puusta ampuminen on halveksittavaa hommaa (en ole samaa mieltä). Melkein-muinaiset ruhtinaat eri puolilla Euraasiaa pystyttivät kyllä metsästystorneja mailleen, joista tulittaa ajoketjujen liikkeellepanemia riistamassoja. Itse olen toistaiseksi pysynyt maan pinnalla, maapasseille kun löytyy esikuvia kaikkialta abo-maailmasta.

11 viestiä siirrettiin uuteen ketjuun: Puupassi

Onnittelut rusakosta. Kuvan mukaan varsinainen optimiosuma.

Seikku: Tyhmää sen sijaan on pälllistellä maantasallla, jos riistan silmistä on mahdollista päästä paremmin näkymättömiin.

Ja varsinkin pois hajuaistin ulottuvilta. Tietysti jousen vetovaiheen liike pysyy myös paremmin ylhäällä salassa kuin maan tasolla.
Mulla on tikapuuprojekti pyörinyt mielessä, mutta taitaa tämä kausi nyt mennä ilman puupassia. 15vrk aikaa. Ja monenako niistä pääsee metälle? Muutama kerta vielä ja kausi on paketissa.