Jousi numero viisi, mölle vai molle ?

Terve taas. Sanokaa joku nyt onko se mölle- vai mollegabet ?

Sain aikaiseksi veisteltyä loppuun jo syksyllä aloitetun jouseni ja tämä nyt muistuttaa tai ei muistuta möllegabettia. Kertokaa te ?

Jokatapauksessa…

Tais olla syyskuun loppua kun löin kirveen ekan kerran kynäjalavan kupeeseen. Mikeltä ostettu aihio vaikutti alkuun tosi hyvältä.


Kunnes jousi alkoi saamaan muotoa niin ylemmän lavan taitoskohdassa ilmestyi oksasta alkava halkio… No Jereltä mielipidettä ja päädyin yrittämään korjata sen. Veistin ihan vaan olettamalla tuon kohdan sellaiseksi mikä sen kuuluisi loppujen lopuksi olla koska jousi oli vasta karkeasti muotoon veistetty. Ujutin halkeamaan aluksi epoxi liimaa…

Käytin korjaukseen sitten hirven jalkajännettä. Kostutin jänteestä halottuja säikeitä ja pikaliimaa apuna käyttäen kieputin siihen halkeaman ympärille pätkiä. Jänteet joita mulla on ovat noin 5-10cm pitkiä joten ilman liimaa olis ollut ehkä vähän haastava ? Mutta sai vähän primi ilmettä jänteellä vaikka liimalla laitoinkin.

No annoin sitten kuivua pari päivää ja jatkoin tilleröintiä
Tilleristä ei kuvia nyt löydy mutta haastavaa hommasta teki se kun oma tilleri puu oli tosi huono ja kun jousessa oli jäykkyyttä aikalailla niin mun narut katkeilevat ja sitten jousen lavat alkoi kieroilla…

Jousen ala lapa veti jännittäessä kieroon ja pelkäsin jo että jousi oli susi… Vähän taas kysymystä viisaammille ja seuraavaksi sitten olin ostamassa kuumailma puhallinta… tein lautaan jouselle penkin josta se pysyi suuorassa linjassa kärjestään… sitten lämmitin kieroa lapaa ja puristimilla hissukseen oikaisin sitä. Oikaisin vähän yli jos se siitä sitten palautuu hieman…

Lapa suoristui kiitettävästi joten jousi olisi taas tilleröinti kunnossa…mutta sitten alkoi sellainen tapahtumien sarja että jousen teko jäi siihen ja tätä touhua jatkoinkin vasta tässä helmikuun puolella.

Päätin vähän parantaa vermeitä ennenkuin jatkan ja tein kunnollisen tilleröinti puun joka kestää vähän jäykempääkin jousta sekä tein ihan tilleröinti jänteen ja muita vehkeitä ettei tarvitse niitten takia homman tökkiä…

Tilleri meinasi taas mennä ihan pieleen… mikä kumma siinä on että joka jousella meinaa jäädä se sarana siihen kahvan alkuun. Hieman typerästi jousi taipu alkuun liikaa kahvan tyvestä ja paunat meinasi kadota taas jousesta. Sain kuitenkin lavat tasapainoon ja hieman alkuperäistä taipumatonta keskiosaa lyhentämällä sain pahimman saranan pois ja jouseen ihan kivan tillerin…

Ennen tätä kuvaa olin jousta kokeillut mutta lapojen kärjet olivat liian masiiviset ja jousi potki käsille. Kevensin niitä ja jousi muuttui miellyttäväksi ampua…

Jousi lukuina… Pituus 64 tuumaa ja 28,5" vedolla mitatut paunat 57. Tämä täytyy vielä tarkistaa mutta nuissa lukemissa pyöritään.

Lapojen litteä osuus 440 mm pitkä , 38-35mm leveä ja n. 14mm paksu hieman pyöreä profiili.

Kärjet n. 280mm pitkät ja tyvestä n. 23x23 ja kärjistä 14x14.

Kahva 32x25mm

Jousi painaa ilman jännettä 464 grammaa

Jänteen tein dyneema kuitu siimasta ja keskipunoksen pellavalangasta.

Jouseen tuli mukavia käppyröitä ja ylä lavasta tippui oksa mikä toi mukavan yksityiskohdan. Hieman koitin kahvaa koristella ja pintaan laitoin osmo vahaa antiikki tammi sävyllä. Päälle meinasin vielä pellavaöljyä pyyhkäistä. Mukavan yksityiskohtainen ja sen verran ongelmaa aiheuttanut jousi että nyt hieman harmittaisi jos heti särkyisi. Toivottavasti jousi kestää kesään asti ja pääsee kisaamaan. Eka satsi nuolia tehty ja lisää tulossa !

Ehkä 100 laakia ammuttu ja hyvin pelaa. Ens viikolla alkaa treenaus kisoja varten. Ja tietty uuden jousen veisto vara pyssyks…

8 tykkäystä

Se on Møllegabet :expressionless:. Näyttää tosi hyvältä!

1 tykkäys

Vaikeuksien kautta voittoon! :+1: Moni asia on korjattavissa, jos vaan malttia riittää.

1 tykkäys

Mikasta on kyllä kuoriutunu jo hyvä jousentekijä.Kiva tarina ja hyvän näköinen jousi.

1 tykkäys

Kiitos ja kumarrus !

Joo kyllä se on tullu jo vähän huomattua että joka paikkaan konstit löytyy

Kiitos. Täytyt treenata tarinan kerrantaa pientä varten :smile:

Ihan hyvältä näyttää. Aika perus jenkkityylinen jousen tilleri mitä näkee varsinkin jänne selystetyisse molleissä.

Se mikä näissä molleissä sekä muissakin jousissa joissa on tuollainen pitkähkö kärki muuttaa tilleria rajusti jos pääsee joskus löystymään jostain, koska nyt suurin voimavarasto sekä taipuma on niin yhteen pakkaan keskittyneenä.

Suurin virhe minkä tämän kaltaisissa jousissa voi tehdä on jättää kärjet reilusti ylipainoisiksi.
Itse suosittelen, että tillerin tulisi olla seuraavassa paljon kaarevampi ja, että kärkienkin (varsinkin kärjen juuren) tulisi taipua aavistuksen, jotta niistäkin saa enemmän heitto irti.

1 tykkäys

Jep kiitos vinkistä. Ei tuo taipuma tosiaan ole kovin laaja ja ois tullu ripakampi kun ei olis alkanu löystymään ja olis voinu jatkaa tolleröintiä. Ens kerrala eri tavalla !

Täytyypä sitten seurata paunojen putoamista jos alkaa väsymään… Jos alkais haalimaan jänteitä kai tässä olis aihiota kokeilla selystämistä ?

Tuohan oli siis nyt sitä kynäjalavaa?
Yksi konsti on vatsan lämpökäsittely.

Lämpökäsittely nyt vai sitten kun alkaa väsymään ? Kynäjalava kyllä on.

Se on yksi konsti. Lämmityksen vo itehdä vaika saman tien. Itse yleensä lämmiten ennen lopullista tilleröinti ja sitten jälkeen päin vielä korjailen jos löytyy heikkoja alueita. Lämmittelyn ajaksi kannttaa jousi sitoa lankkuun suoraksi jos on tullut myötistä.

1 tykkäys

Niin. Mä sen pähkinä jousen paahdoin silloin tilleröinnin jälkeen mutten sen jälkeen tilleröinyt enää kun se näytti ihan hyvältä. Mutta sitten vuoden päästä kun tarkistin tillerin niin se oli mennyt ala lavasta saranaksi. Toisaalts se jousi on täynnä puristus murtumia ja siinä oli se kuori päällä. Sehän pudotti 45 paunasta 35 paunaan sillon taka Hikiän kisan päätteeksi kun tarkistin ennen ja jälkeen paunat. Siihen nyt suurin syy saattoi olla se kauhea kosteus.

Oliko siinä pähkinässä pyöreä vatsa?

Ei. Se on ihan litteä

Hartoselta kun tulee uusi jousi, niin tietää odottaa jotain vähän erikoisempaa! Ja kyllä tämä sellainen taas oli. Aika hyvin on kynäjalavasta otettu irti se mitä mahdollista on. Reippaasti paunoja, taipuma hyvin keskittynyt, eikä pituuttakaan nyt ihan liika ole. Oikein kaunis jousi! Toivottavasti vaan kestää käyttöä…

Samaa mieltä kuin Mikke, kärjistä on varaa keventää reilusti.

1 tykkäys

Mulla on tuossa molle-profiililla 75 paunainen luikku jossa nokit 11x9mm.

1 tykkäys

No oiskohan se sitten vielä otettava nokeista pois… Täytyy katsoa… voishan se olla niin tulis hiukka ripeempi

Ok. Silloin syynä on vain yleis valtainen ylirasitus sille yksilölle. Usein minulla ainakin pienistä (pehmeistä) puista tehdyille jousille näitä ilmestyy useimmin. Ei siihen auta kuin jousen pituuden kasvattaminen.

1 tykkäys