Jousen tekeminen itse ja sen merkitys

Ongelma tiivistyy mielestäni tähän kysymykseen:

Ei näissä kisoissa etsitä sitä, kuka on “kovin jätkä”, vaan sitä, kuka on paras jousiampuja. Nykyisin kun naisiakin on mukavasti mukana, niin “kovin henkilö” -kisa voidaan mitellä jollain muulla tavoin. Toki kukin saa arvostaa mitä arvostaa mutta ei sitä voi yleistää muita koskevaksi.

Joka tapauksessa, aihe lienee käsitelty. Lopuksi vielä tilastofakta, että ostovälineet eivät ole oikotie onneen. Petikon Waisto on voitettu ostovälinein 1/7 kertaa, Preeriakisaa ei kertaakaan, American round 2/11 kertaa ja Primikisa muutaman kerran.

Tänä vuonna Liedon kisan voitti Pasi omatekoisella jousella,samoille pisteille ammuin Tuomon tekemällä huippuhienolla Bambu, ipe,Cumry lonkkarilla, Pari viikkoa oli aikaa tutustua aseeseen,Menna ampui hienosti omatekoisella jousella ja Sanna taas Tuomon Bambu jousella.Jousen hän sai puolituntia ennen kisaa,Nuolet ei ollu ollenkaan sopivat mut hienosti ampui. Kova mimmi. Edelleenkin arvostukseni ja ihailuni on kaikille jotka itse tekevät välineensä ja käyttävät niitä,On vaan tosi hienoa että on myös Tuomon tasoisia jousentekijöitä jolta saa laadukkaita välineitä että voi osallistua tähän hienoon tapahtumaan ja lajiin.Koko ajan myös opettelen itse jousen tekoa ja tämä foorumi on todellinen aarreaitta josta saa hyvää tietoa ja apua ongelmissa. Ja vielä ylimääräiset rispektit sellaisille jousi metsästäjille jotka saa omatekoisilla tai lainatuilla primiaseilla saalista ja jakaa ne tuntemukset näillä foorumeilla josta saamme niitä lukea ja fiilistellä.

2 tykkäystä

Tuukan viimeisin kommentti tähän aihepiiriin, kopioitu toisesta ketjusta.

On jännä fiilinki kun tuntuu että aina on jotenkin jousi skenen laitamilla. Kun keväällä 2014 aloitin Varkaudessa jousiammunnan siellä oli 99% jousista taljoja. Pari vuotta meni ja meitä vaisto ampujia oli 7-10 Sitten löysin Knuutinpojat ja innostuin valtavasti. Rupesin kokeileen jousen tekoa ja kisat rupes kiinnostaan,mutta en niillä omilla kehdannut lähteä viivalle.Ja kun säännöt sen sallivat niin ostin Tuomolta jousen. Tuomo on antanut myös yhden aihion jota olen työstänyt ja muutenkin tsempannut jousen teossa.Sanna on myös tehnyt pari jousta ja kisannutkin niillä nokkosjänne on työn alla. Jotenkin tuntuu siltä että on joutunut myrskyn silmään kun on menny pärjäämään kisoissa toisen tekemällä laminaatti lonkkarilla. Ihan kysyisin että onko tämä asia muita haitannut kuin Tuukkaa?

Ei.
Hyvä, että tulit kemuihin haastamaan noita vakiokärkinimiä.
Täällä keskustelu käy lämpimänä, mutta se on hienoa. Muistetaan vaan kaikki, että ei ruveta arvostelemaan toisia ihmisiä, korkeintaan heidän tekemisiään ja argumenttejaan. :slight_smile:

2 tykkäystä

Näinhän se on ja kuten todettua valtava on kunnioitukseni kaikkia niitä kohtaan jotka osaavat välineitä tehdä ja käyttää niitä vallankin todellisissa koitoksissa eli metsästyksessä. Itselle on pää asia Jousiammunta maastossa,kilpaillen tai muuten vaan.Nyt kun syksy saapui ja talvi lähestyy on aika aihioiden hankintaan. Ja olen paljon saanut vinkkejä ihan livenä kiitos Tuomo,Jere, Hoja, Juha ja Foorumi. Toivon ja uskon et ensi kesänä aseenani on kilpailuissa Mares Bow merkkinen jousi. Antoisaa syksyä Hikiällä vielä ammutaan Tuomon kalustolla.

Omasta mielestäni omin käsin tehdyt välineet ja niillä jotain aikaan saava ansaitsee rehdin selkään taputuksen ja jos nyt “suomalainen on tuppi suu” stereo tyypiltä haluaa välttyä niin suullinenkin onnittelu sekä (jumala siunatkoon) rehti kehuminen päällä.

itselläni sillä ei ole vähääkään väliä millä ja kenen tekemällä ampuu. Kunhan ampuu ja pystyy parantamaa itseää ja kehittymää ovat ainoat asia jotka merkitsevät.

Vaikka Tuukka tai Tuomo tai kuka ikinä muukaan täällä jotain esittelee, niin on se hiejastus siitä mitä HE edustavat. Omat tontin rajat ovat jo pystytetty ajat sitten. Tämä ei ole mikään kilpailu siitä kuka pystyy haalimaan omalle tontillee eniten seurajia tai tykkääjiä.

Yhdellekääm meistä ei musitaakseni ole vielä kertaakaan ollut mitään täysin omaa joka olisi alusta loppuu jokaiselta osaltaan itse kerättyä sekä muokattua, vaan kaikilla on ollut jotain toisen/jonkun JO valmiiksi valmistamaa. Nuoli varret, kärjet, jänne, liimat ja sitä rataa…
Ilkka Seikku esitteli kerran omalla (sekä vanhalla) foorumilla “aidon jousen” Sen minkä tekemiseen oli käytetty vain sitä mitä luonnosta oli löytynyt. Nuolta en muista tehtiinkö sitäkin vai ei? Itselläni on nyt kaksi tällaista jousta joista vielä puuttuu se omin käsin alusta asti tehty jänne. Nuolia on kyllä melkoinen kasa joista ei ole mikään osa kenenkään muun toteuttmaa. Jopa suurin osa työkaluista on itseni tekemiä. Tulitikkuja kun vielä osais valmistaa niin sitte olisin tehnyt kaiken itse :smiley:

Itse tulen ampumaa Eirik Diserudin tekemällä ja minulle lahjoittamalla ugri jousella juuri niin kauan kuin haluan koska se toimii ja tuntuu ihanalta.

Näissä kilpailuissa ei olla ikinä annettu mitään hylkäystä siitä, että jos joku ampuu muilla kuin omistä kätösistä lähteneillä välineillä. Pointsit kyllä siitä saa kotiin jos kaikki on omaa, mutta siitä ei hyljeksitä.

6 tykkäystä

Tästäpä tulikin mieleeni, että laita mikke siitä ugrijousesta - vaikkei itse tekemäsi olekaan - esittelyketju. Kyllähän ugrijousi pitäisi saada aikaan…

Vanhalla foorumilla oli aiheesta mahtavasti asiaa, mutta kuvat on mennyttä :neutral_face:

Voin toki pistää uuden aiheen ja jopa saada teko vaihseestakin kuvia jos Eirik on niitä ottanut.

Muiden välineillähän saa tietenkin ampua ja naisten kohdalla se on erittäin ymmärrettävääkin, että ampuu muiden tekemillä. Harvat naiset haluavat tehdä näitä välineitä, vaikka heitäkin on. Omalla kohdalla itse tehdylle ei ole vaihtoehtoa. Kiinnostus kohdistuu pituusammunnassa juuri siihen, että paljonko ammun omillani. Jos ampuisin Vilppolan tekemällä jousella tai nuolella 301 m, niin omassa mielessäni tulos olisi syvempää tunnetta vailla oleva “syrjähyppy”.