Henkilökohtaisesti en laittaisi jänteitä saarneen, vaahteraan enkä jalavaan. Jos ei mitään muuta puuta löydy, käyttäisin tammilankkua.
Yksinkertaisesti jännejousen puu tarvitsee puristuskestävyyttä (kuten Tuukka tuo esille) ja nämä saarnet, vaahterat ja jalavat ei sitä tarjoa. Toki siitä saa kasassa kestävän jousen, kuten lähes mistä tahansa puusta jänneselystettynä. Eri asia on, onko siitä mitään hyötyä. Jalava on siinä nurkilla paahdettuna, että voisi käyttää, mutta melkein mikä tahansa syreeninvänkyräkin on parempi.
Tekee muutaman jännejousen, niin huomaa kummasti mistä on kyse.
Puut mistä itse olen n.8kpl jännejousia tehnyt, ovat: syreeni, osage, kataja. Syreenillä olen ampunut pituutta 295m, osagella 313m, katajalla Kaisu on ampunut rapiat 210m.
Jopas… Ja olet mun jouset nähnyt. Pitäisikö loukkaantua, vai latasta jotain takaisin??? Kuten… eipä ole kukaan jalavallakaan suomessa mitään merkittävää ampunut. Ja toiminta…eikö se löystynyt hirveästi?!
Mikäli tämä oli vain unohdus, annetaan anteeksi - mikäli ei, julistan sodan.
Sen sanon, että ensi kesänä ammutaan alle 50 paunaisien sarjaan uusi suomenennätys katajan toimesta. Vielä rekurvijousella.
Ja tuosta jännejousten suorituskyvystä, onhan se nyt aika selvää että jännejousi hakkaa yksipuisen jousen mennen tullen.
@TuukkaKumpulainen välillä lainailee Dan Perryn 50 paunaisten maailmanennätystä, 311m tulosta. Miksi? Samaan aikaan Steve Gardner on ampunut 316 metriä alle 50 paunaisella jännejousella. Eikö tämä ole sitten se “suurempi” saavutus, kerran jännejousi ja puujousi on samalla viivalla. Tosiasiassahan näin ei ole, ei ole pituusammuntatuloksissa, ei ole muussakaan suorituskyvyssä. Sille on ihan hyvä syy miksi jännejouset ampuu eri sarjassa pituuskisoissa.
Nuo jenkkien pituusennätykset ei siinä mielessä ole linjassa, että näkisin tosiaan tuon selffarien alle 50 paunaa ennätyksen kovastikin kovempana, kuin jänneselystetyn.
Jänteet lisää elastisuutta, joka lisää energiantuottoa ja potentiaalia nopeampaan lähtönopeuteen. Sarvijännejousi teilataan aivan eri liigaan kommenteilla luokkaa “500m ei ole edes saavutus, vaan edellytys”, mutta jännejouset eivät ole mitään kummallista. Mielenkiintoista.