IX Petikon vaisto su 26.5.2019 SIIRRETTY -> 25.8.2019

IX Petikon Vaisto su 26.5.2019

Kilpailu ammutaan Vantaan Petikossa jousiammuntaseura Artemiksen maastoradalla klo 12.00 alkaen. Lämmittelyradalle voi tulla jo tuntia aiemmin.
Kilpailu tulee käsittämään 20 maastorastia (kuten kaikkina aiempinakin vuosina) joiden ammuntaetäisyyksiä ei ole mainittu ammuntatolpilla.
Petikon maastorata, Pyymosantie, Vantaa. Ajaa vaan Pyymosantietä pohjoiseen n.2km kunnes maalitauluja alkaa näkyä vasemmalla puolella olevalla pellolla. Se on siinä.

Kilpailussa on kaksi sarjaa, jotka kummatkin ammutaan vaistojousilla vailla tähtäimiä.

Sarjat ovat lasikuitu ja perinnejousi. Kummatkin sarjat ammutaan puunuolilla joissa luonnonsulitus.
Kummassakin sarjassa sallitaan dagronjänteen käyttö.
mutta… koska haluamme suosia perinteisten materiaalien käyttöä välineissä ja välineiden itse valmistamista… niin ainoastaan suosimme niiden käyttämistä. Viimevuosien käsityöpisteiden jako loppui nyt, kun siitä tuli vain itkua porua ja hammasten kiristelyä. Harmi. Totta pirussa kuitenkin vesanuolisetillä ammuttu 17. sija on tyylikkäämpi kuin palkintosija ostetuilla “perinnejousivälineillä”. hah.

Perinnejousi sarjan välineet:
Puujousi, sarvijousi, laminoitu jousi, jännejousi… kaikki vailla muoviosia.
Jousessa ei nuolihyllyä.
Laminaattijousessa (esim bullet/bambu) sallitaan nykyaikainen liima.
Nuolet puuta, luonnonsulkaa, selfnokki eli puunokki. Itsetehdyt sarvinokit sallitaan. Nuolissa ratakärjet.

Lasikuitu sarjan välineet:
Itsetehty tai osto vaistojousi-lasikuitujousi, longbow, vastakaari tai vastaava.
Jos jousesi on pelkkää puuta, mutta siinä on nuolihylly on sarjasi tämä.
Nuolihylly sallitaan.
Nuolissa sallitaan muovinokit. Ratakärjet.
Jos jousesi on puujousi vailla nuolihyllyä, mutta nuolissasi on muovinokit, on sarjasi tämä.

Rata on Petikon monipuolinen 3D-eläin maastorata vaistokisoihin persoonallisin ampumaetäisyyksin viritettynä (Pyymosantie, Vantaa).
Taas pari hassuttelurastia mukana.

Pääosin rasteilla ammutaan 3 nuolta, mutta joillain rasteilla muutama nuoli enemmän. Nuolihukan takia on hyvä varautua kilpailuun 6-8 nuolella.

Osallistumismaksu 10e ja siihen sisältyy kisan lisäksi vähän grillimakaraa, kahveeta, mehua. Omat eväät kannattaa kuitenkin ottaa mukaan. Rennosti mukaavaa kisailua.
Hyvät palkinnot!!! Harvinaiset käsintehdyt uniikit keräilyharvinaisuusmitalit kummankin sarjan kolmelle ekalle.
Kisa on kestänyt usein palkinnonjakoineen liki nelisen tuntia.

Järjestäjinä Artemis jousiammunta seuran perinnejousilohko.
Ei tarvitse ennakkoon ilmottautua. Paikalle vaan niin kyllä pääsee mukaan.
Tervetuloa.

16142413_471219956599396_6872814045633875905_n

7 tykkäystä

Turkuun en eilen kerennyt mutta tähän kisaan pääsen. Käyn samalla lisää jousiterästä Vallilalta ja kierroksella helsingin kans.museossa.

Näyttää tulevan valitettavasti kosteahko kisapäivä. Sen takia, mittaisitteko jousen massan ja jäykkyyden vaikka edellisenä päivänä sekä kilpailun jälkeen. Olisi kiva saada vähän dataa, että miten paljon kosteutta kertyi jouseen ja mikä oli vaikutus jäykkyyteen. Muutaman nuolenkin voi mittailla, jos jaksaa.

Onks pakko :smiley:

Käykö myös ruokonuolet? Bambuilla aattelin mennä mutta jos vain puunuolet sallitaan niin toki niillä sitten.

Ruokonuolet käy, kunhan niissä ei ole muovinokkia.

Mulla on tossa vaahterajousi jolla en taidakaan ampua, se on jotain 62# @27" kun viimeksi mittasin. Pääset sillä ampumaan.

Varmaan itse ammun 40-50 paunaisella ja mäntynuolilla, että pääsee kisaamaan sijoituksista. Ja vielä huomiona että sijoituksia ne on ne viimeisetkin… :smiley:

Jees kiitti, mulla on omat nuolet messissä sitte!
Ja nämähän on vain harraste hommia, ei liikaa saa sykkiä :wink:

Pahoitellen joudun ilmoittamaan, että Petikon Vaisto täytyy siirtää sääolosuhteiden vuoksi myöhempään. Ilmoitamme päivämäärän kun se saadaan sovittua ja varmistettua.

Täällä Petikossa tulee tällä hetkellä vettä kuin saavista kaatamalla ja huomiselle on luvattu samaa iloa.

Kyllä me yks sade kestetään.

1 tykkäys

Mitä?! Ei kai sade nyt ennenkään ole haitannut? Täälläkin on tullut vain kuuroja, välillä vähän enemmän, välillä vähemmän, välillä ei lainkaan. Sääennusteen mukaan sade alkaa vasta iltapäivällä ja yltyy iltaa kohti. Tosin, aika paljon vettä näyttää kyllä tulevan… Mutta mukana, vaikka sataisi mitä!

1 tykkäys

On sitä pahemmassakin olosuhteissa ammuttu koko päivän.

Aikaistetaan ammunnat kello 10 jos tarvii :smiley:

Mä tulin jo tänne Helsinkiin valmiiks. Ei muakaan sade haittaa! Aikaistetaan vaan.

1 tykkäys

Aikaistaminen on ehdottomasti paras ratkaisu! Minullekin sopii vaikka kello 10:00!

Perkele kuka ostaa mun ipet xD

2 tykkäystä

what?

Mulle sopii siirto, pääsen ehkä ennen eläkeikää näihin kisoihin :+1: paitsi jos se siirtyy lakkiaisvkonloppuun…

Aikaistamisen kannalla minäkin.Ja Jere jos et kato lätkää niin lähde Ruskeasuolle testaamaan! Ite kerkeäisin kuuden pintaan sinne. Tai tule ihmeessä meillä käymään, os Perustie 14A. Nelosen sporalla pääsee ihan viereen

E 0405662377

1 tykkäys

Joo, tässä on jo aika monta tulevaa viikonloppua varattuna, ja niin on varmaan monella muullakin. Jotenkin veikkaan, että jos kisaa aiotaan siirtää, niin se jää monelta ampumatta. Mielestäni joku hurrikaani tai vastaava kelvannee kisan siirtämisen perusteeksi, ei pieni sade.

Kiitos kutsusta! En taida keretä kuitenkaan, kyläilyähän tälle päivälle oli sovittu jo kun näin etuajassa saavuttiin. Mutta laitetaan osoite talteen…