Ipe könttä tilaus?

Jees eilen oli kisoissa puhetta että ostaisin tota hakalan tummaa ipeä isomman satsin.
Pitää vain ensiksi tietää kuinka moni haluaa kyseistä tavaraa.
Jos muistan oikein niin 30mmx170mmx2200mm lankku maksoi about 50e, eli aika halpaa jo sellaisenaan.
Isommassa satsissa voisin tingata hintaa vielä hieman alemmas.
Ja voi ehkä myös olla mahdollista että vien tutun puusepän työ tavaraa ja työstän koneella siistejä laminaatti suiroja.

Että kiinnostuneilta vaan ilmoitusta tänne.

Puu tukussa on about puol kuutiota ipeä jäljellä. Sanoi että ei hommaa ikinä lisää. Saattaa olla Uudenmaan viimeiset ipet kyseessä.

1 tykkäys

Mukana kuin peräpukama!

Ilman muuta messissä, voisin ostaa isommankin määrän jos vaan materiaalia on.

Osallistun tilaukseen - osta kaikki pois ja tinkaa kunnolla, sitten vaan jakoon sopivat osuudet. Ipeä ei tosiaan saa oikein mistään, paitsi Virossa sitä oli ainakin joskus terassilankkuna myynnissä. Siinä vaan kuutiohinta nousee äkkiä vielä korkeammaksi. On jokseenkin varmasti Suomen ainoat ipet, jotka ovat julkisessa myynnissä. Arvo vaan nousee ajan myötä!

Tuossa on kuutiohinta noin 4500 euroa. Puoli kuutiota voisi saada varmaan 1500 euroon. En tiedä, kuinka hyvin tunnet paikan omistajan mutta hän on hivenen jäyhä kaveri, lämpenee hitaasti ja huumoriakin kyllä löytyy vaikka ensivaikutelma on hiukan nuivahko. Mutta jos vaan jaksat, niin peräkärryn kanssa paikalle, vaikka konjakkipullo mukaan ja alkulämmittelyn jälkeen pullo kouraan ja tinkaus alkakoon!

Eli mukana ja ostan mitä myyt.

Noniin, kolme messissä jo.

Vaikuttaa siltä että ostan kaikki loput mitä häneltä löytyy.

Mun mielestä tosi mukava äijjä oli, tultiin hyvin toimeen!

Mulla ei oo peräkärryä, mutta toi Jetta on hemmetin tilava auto. Takapenkit kumoon ja apukuskin penkki kans, tiukkaa tekee mutta kyllä luulis mahtuvan. Kaikki mitä jää ylimäärästä niin vien sitten tonne Ulvilaan, siellä päin asustelevat voi sitten vähän helpommin tulla hakemaan.

Jos asiat menee hyvin niin saan Vantaalle jo tuotua ipeä.

Jos joku oikein kuumeisesti tarvii jotain muutakin puuta voin hakea.

Lista lajeista:

Abachi Afromosia Amarantti Am. leppä Bibolo Bongossi Bubinga Ebenpuu Espanjan Seetri Hikkori Ipe Iroko Jalava Jatoba Jättiläistuija Khayamahonki Kirsikka Loimuvaahtera Merbau Padauk Pockholz Punapyökki Pähkinä Loimu pähkinä Oregonin mänty Saarni Sapelimahonki Am. Tammi Eur. Tammi Teak Vaahtera Zebrano Wenge

Tammea tilaan yhden lankun sinulta mikkolaht ! Onnistuisko Vantaalle tuonti? Ota saha mukaan niin sahataan metrin pätkiksi että saan kuletettua junassa himaan.

Pockholz! Missä hinnoissa?

Bubinga kiinnostaa myös.

Jos saat jo Petikkoon tuotua, niin minulle ainakin riittää täysin käsittelemättömät lankut. Kannattaa tietysti hinnoitella laadun mukaan - tummat, suorasyiset ja oksattomat ovat kalliimpia kuin kierot, oksaiset ja vaaleat lankut.

Hakalan puutukun hikkorit ovat sitten madonsyömiä. Joskus viime vuonna kun sieltä yritin hikkoria hakea, niin aika heikkoa oli - lähes kaikki lankut olivat reikäisiä.

Pockholz (Lignum vitae) on kyllä todella kallista puuta ja bubingalla hinta riippuu paljolti kuvioinnista. Tuolta saa kyllä pätkiäkin, vaikka 20 senttiä lankusta, hinta oli vain muistaakseni 20 % korkeampi, että jos jotain erikoispuuta haluaa järkevällä hinnalla, niin onnistuu kyllä.

Paikan päällä saa sahattua, minkä kokosta pätkää?

Tais olla kalleinta puuta mitä puodista löytyy, jos en väärin muista niin about 75e/kg. Huomenna annan tarkemmat lukemat hinnoista kun soitan.

Joo, tsekkaan mikä on tilavuus hinta ja siihen pikku extra lisäksi. Huomasin muuten hauskan ilmiön, vaikka ipe lankku on käsittelemättömänä vaaleampaa, sisäpuolelta se on tummaa yhä. Syynä ehkä se että Hakalan mukaan ipe on lojunut aika pitkään hänen varastossaan, täten pinta on vaalentunut.
Otan petikkoon mukaan vaikka siklin tai höylän niin voi kuorasta vähän pintaa, näkee kuinka tummia ovat!

Se tuttava puuseppä sanoi että pockholzia käytettiin aikoinaan höyryveneiden akseleissa ja oli jopa kestävämpää kuin rauta kyseisessä tehtävässä, kiitos puun rasvaisuuden ja kovuuden.
Siellä on pätkä pino olemassa, kysäsen löytyykö sieltä jos pätkiä tarvitsee.

Pockholz (Lignum vitae) On siis maailman kirjojen yksi kovimmista puuaineista. Tuo akseli juuttu ei ole myytti.
Se miksi sitä on käytetty akselina raudan sijaan on se että kuumentuessan metallit laajenevat, mutta puu ei.

Ei välttis tarvii olla jousen kokoinen pala vaikk kyllä sitä siinäkin on käytetty ja todella hyvin toimii ja myös sellainenkin kiinnostaa jos hinta sopii omaan kukkaroon… Itse aattelin lähinnä puukon kahvaan tai vastaavaan.

1 tykkäys

Eepenholtsi ja pookeholtsi tosiaan sijoittuu kärkipäähän tiheyden puolesta ja täten painonsakin puolesta kaiken maailman puulajeissa. Taisi olla jopa niin että pookenholtsi ei edes kellu. Kuution paino oli jotain aika messevää. Äkkä faktat löytyis wikipediasta. Muistan nuo puujutut aivolokerosta puuseppäkoulun ajoilta 1986-88. Maame tanakimmat vaahtera ja tammi olivat kevyehköä tauhkaa verrattuna noihin sademetsän ihmeisiin.

1 tykkäys

Hinnasto Päivitys:

Ipe:

Se sama about 50e/ 30mmx170mmx2200mm.
Sanoi jäljellä olevan se yli tusinan verran niitä leveitä lankkuja, olikohan ne niitä 25cm leveitä osa.
Muokkaus: Olisin päässyt helpommalla jos olisin muistanut kysyä ipen kuutio hinnan… Huomenna selviää.

Pockholtz:

60e/kg, 10cm halkaisija 50cm pätkä painaa about +10kg, eli hintaa tulee +600e…

Bubinga:

6000e/m^3 laskujen mukaan 30mm x170mm x2200mm lankku on 67e, hieman suolaisempaa ipeen verrattuna.

Tammi:

on perus kamana se 30x170x2500 about se ±30e

Suurin kysymys on:
Kuinka paljon kukin tilaa ipeä?

Heittäkää arvio tarviitteko kaksi vai kuinkamonta lankkua.
Itselleni ostan sen ainakin kaksi tai jopa kolme, ehkä neljä ^^
Sitten muutama Vantaalle myyntiin niille jotka eivät foorumille postaile mutta katselevat, tietenkin nyt olisi hyvä aika heittää tilaus!

Ja vielä että mimmosena tavarana @VisaPelkonen tarvittet niitä tammi pätkiä?

Ja @M.Reinikainen oliko tarkoitus saada tota bubingaa minkä kokoisena? Ja pockholtz jos saan pikku palana niin ostan.

Mikkolaht 1 x 30x170x2500 ok, sahalla vaan puoliksi Vantaalla. Oletko siis tulossa petikkoon?

eli siis yksi lankku tuota: 30x170x2500

Jees olen tulossa petikkoon.
Otan lähimpänä tuota olevan lankun :ok_hand:

Kaks kpl ipeä ja yksi bubinga. Ihan koko lankku käy.
Saat lyhentää +205cm mittaan jos tarvitset lisää pituus tilaa (palaset talteen!)

Pockholtzia vain jos löytyy joku pikku pala ettei mee mun enskuun ruokailut ihan pelkkään tomaattisoppaan :smiley:

Kaveri osti kerran joku 6x6x20cm palikan Helsingin puukko messuilta ja hintaa oli se +200e :grimacing:
Hirvittävän kallista mutta kaise joskus itsensä takaisin maksaa…

Selvä homma!
Voi jumankekka toi o tyyristä tavaraa :joy:
Ostan jos on pikku slaissi jossai

Mä voisin ottaa 3kpl ipe-lankkuja. Enkai mä tähän hätään muuta tarvii. Jos tarvitsen tuota ipeäkään :smiley: :smiley: mutta otetaan nyt kolme!

Selvä homma.
Kyllä aina vähän ipeä kuuluu olla!

Mikkolaht tuon rahat Petikkoon! Oisko sulla heittää jo tarkkaa summaa?

En pysty nyt sanomaan tarkkaa hintaa. Laitan tänne kun oon saanut kaupat tehtyä