Ilmoitettava vetopituus

Tässä foorumia selaillessa muistui sellainen aihe mieleen kun vetopituus josta oli joskus aiemmin tänä vuonna vähän keksustelua jonkun kanssa.

Jäin siitä nimenomaan sitä miettimään että mistä mitattuna kukakin sen ilmoittaa?

Mulle siis sanottiin että jos nyt joku tekee jousen ja ilmoittaa vetopituudeksi jouselle 28 tuumaa niin se kuuluisi ilmoittaa selästä mitattuna.

Olen itse mitannut aina kahvasta ja näin myös ilmoittanut jouseni vedot/paunat sen mukaan. Kahvan paksuushan tuo monesti ainakin tuuman lisää vetoa tällöin ja paunatkin kasvaa.

Periaatteessa erohan on pieni ellei kahva ole monta tuumaa paksu mutta on siinä kuitenkin eroa ja voihan se tuumakin olla merkittävä joissain tapauksissa.

Jaa että se aika taas. :smiley: Iänikuinen aihe, mutta tosiaan selästä mitataan. Sulla on näemmä aikasemmin ollu aika pitkiä vetopituuksia.

Tuumalla on aika paljonkin väliä kun jousta meinataan kronottaa tai saada pituusammuntaluokkaan sisään.

Noniin olihan siitä näköjään turistu jo. Eipä ole löytänyt minun haltuun. Kiitos. :grimacing:

Niinpä joo… tähän astiset jouseni ovat sitten jokainen kahvan verran pidemmille vedoille. Eli vedin sitä yhtä vuorijalavaakin sitten 33,5" vedolle. Perhana…

Erään standardin mukaan vetopituus määritetään jänteeltä jousen kahvan pivot-pisteeseen + 1 3/4”.

The ATA (Archery Trade Association) draw length standard ​ is defined as: “The distance from the bowstrings nock point to the pivot point of the grip plus 1 3/4 inches (4.5cm) on a correctly drawn bow.”

Käytännössä tuo tarkoittaa kaupallisten jousten tapauksessa, kun jäykkyys ilmoitetaan @28”, se on mitattu kahvan pohjaan plus tuo tuumamäärä. Perinnejousten tapauksessa moni nikkari, minä myös, on ilmoittanut vetonsa jousen selkään mitattuna, joka on lähellä tuota standardia ja tiedot siten lähes vertailukelpoisia. Näin myös vetopituuden mukaan tehtävät nuolet (mitattuna kärjen takareunaan) tulevat sopivan mittaisiksi automaattisesti. Kahvan pohjaan mitatun vetopituuden mukaan nuolet pitää tehdä liki pari tuumaa pidemmiksi.

Jokainen saa toki mitata jousensa vedon miten haluaa, kunhan ilmoittaa mittaustavan jousensa tietoja raportoidessaan, niin vertailu kaverien kanssa helpottuu. Itse olen nykyiseen tilleritelineeseeni piirtänyt viivat standardin mukaan (mitta kahvan pohjaan + 1 3/4”), jolloin jousen kahvan paksuus ei vaikuta lopputulokseen. Olisihan se toisaalta rehvakkaampaa ilmoittaa nykyisen 84 paunaisen jousen jäykkyydeksi 90 paunaa… :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 tykkäys

Joi eiköhän se ole helpompi vaan itekkin alkaa käyttää tuota samaa tapaa. Eipä sitä vaan ole tullut ajateltua. Täytyy tilleripuun merkinnät vetää uusiksi :grin: