Hirven jalkajänteet - perkaaminen

Tuota luokkaa ovat aikuisen, ison hirven koivista saatavat isot kinnerjänteet. Vasoilla noin puolet tuosta, korkeintaan. Sen toisaalla esitetyn kuvan perusteella ei siinä kasassa mitään kovin isoja koipia ollut. Jos ottaa tarkasti kaikki jänteet talteen, niin vajaa 50 % voi saada lisää saantoa, mutta on siitä aika paljon lisää vaivaakin. Itse en ole enää vaivautunut, paitsi jos perattavana on joku jättikoipi.

Sain tänä syksynä vain kolme koipea, olivat aika isoja ja kuivaa jännettä sain aika tarkkaan 100 grammaa.

Kyllä kai sitä voi karkeasti siis sanoa, että yhdestä hirvestä saa keskimäärin jänteet yhteen jouseen.

1 tykkäys

Nojuu, just noin. Ei tässä varsinaisesti jänteittä jäädä jos joku kilo tulee puhdasta tavaraa… Ei olis vaan into tätä perkaamista tehdä joka vuosi. Tiistaina taisin tehdä töitä noiden eteen joku 5-6 tuntia ajeluineen, perkaamisineen ja kylppärin pesuineen!!!
Kyllä jänteellä kilohinta nousee.

Parempi olla priimaa. Sullakin tuo 100g pitää sitten asetella jouseen tarkkaan ja huolella. :smiley:

Ekaa kertaa perkasin.
Tuossa on alustavasti putsattuna yhden hirvilehmän säärijänteet.
Luuydin oli mulla tavoitteena, joten nää on vaan sivutuote.

2 tykkäystä

Tuli juttua noista jännetupeista. Eli kun jänne on Y-haarassa jännetupen sisällä ja saman ohkaisen kalvon sisässä pitkällä osuudella. Erottelin nuo erilleen ja näppäsin kuvia.
Tuomo oli kovasti sitä mieltä että tästä jännetupen pätkästä ei käyttökelposta jännettä saa, mutta minun mielestä tuo pitkä suora varsi on täsmälleen samaa kun varsinainen kinnerjänne (kuvassa paksuin varsi).
Vedin sivuleikkureilla nuo Y-haarat veke jännetupesta ja lopputuloksena 20-30cm hyvää jännettä.

Alhaalla on kuvat kun revin jänteet noista. Vasemmalla kinnerjänne, oikealla jännetuppi. Jänteet oli vähän erikokoisista, siksi oikealla pidempi kuitu. Mikäli olisi samasta jalasta nuo revityt säikeet, kinnerjännekuitu olisi tietysti pidempi n.10cm.

Tällä tietysti saanto kasvaa. Nyt käsitellessä muutenkin huomaa aikamoisen eron selkäjänteeseen… Siitä on varmaan 3 vuotta kun viimeksi hirven jalkajänteitä käsittelin. On painavampaa, notkeampaa, elastisempaa ja vähemmän repeilevää kuin selkäjänne. Mutta hieman myös samoilta ominaisuuksilta pykälän parempaa kun lehmän/vesipuhvelin jalkajänne. Näistä on kiva alkaa jousia tekemään.



Jos se näyttää jänteeltä ja toimii kuin jänne, niin silloin sitä voi varmasti käyttää!

Tässä vesipuhvelin selkäjännenippuja. Yksi oli vain liimattu ja jätetty kuivamaan - ylijäämää jänneselystypäivältä. Noh, taivutin nippua suoremmaksi → jänne pamahti suorilta katki! :smiley:

1 tykkäys

Oli tarkoitus kirjoittaa samasta aiheesta. Mähän ostin sulta tätä selkäjännettä myös ja näitä kun repii pienemmiksi säikeiksi niin kaikki tuntuu menevän poikki keskeltä turhan kevyesti vetämällä. Mutta kuitenkin kun sitten näitä puolikaita säikeitä vetää uudestaan niin tuntuu kestävän ihan eri tavalla vetoa. Eli pitää kokeilla nää selkäjänteet vaan vetää kaikki puolikkaiksi ja kokeilla jousen selkään :thinking:Jää näihin silti ihan hyvin pituutta

Eipä kestä puolikkaatkaan kaikki vetoa. Oon nyt kuitenkin lajitellut käsin vetoa kestäviä omaan nippuun ja ei niin kestäviä pätkiä omaan kasaan. Aika heikkoja kyllä ollut nämä selkäjänteet, kun aikaisemmin viikolla tein jännevahvistuksia kahden jousen kärkiin nokkien alle. Kiersin pitkää selkäjännettä kärkeen ja enkä edes mitenkään kireälle niin napsui poikki

Niillä on myös ollut tapana leikkautua katki jänteen alla nokkivahvikkeissa!! :sweat_smile: Traagisen koominen setti tämä selkäjänne keissi…
Voisin vaikka vannoa että jossakin vaiheessa noi toimi ihan ok. Voipi olla että siellä on vietnamin päässä uunitettu niitä, jollain kemikaalilla pilattu tai sitten ovat päässeet pilaantumaan.

Kuten monessa, kun itse korjaa materiaalin luonnosta - voi olla varma että on laatua!
Sillä rajauksella toki että tietää mitä poimii!!

Mutta edelleen, nuo ei sarvijousessa toimi, uskon että jännejousessa ok. Siiinä ei tarvita samaa elastisuutta. Jos et mitään niistä saa tehtyä niin annan sulle saman määrän jalkajännettä korvaukseksi.

Kyllä mä näitä johonkin käyttöön saan mutta voisin silti ostaa sitä hirven jalkajännettä.

Voikohan tuo jänteiden kuivaustapa vaikuttaa siihen että napsuu poikki niin herkästi varsinkin keskivaiheilla jännettä. YouTubessa katoin jotain aasialaisten videota jossa kuivasivat selkäjännettä niin että se roikkui keskeltä jossain kapean tangon päällä. Siinähän sitten kuivuu jänne pahimmillaan yli 180asteen tiukassa kulmassa ja sitten kun sitä aletaan nuijimaan, niin sitähän taivutetaan suoraksi ja sitten vasta revitään. Tuli vaan mieleen että voisi vaikuttaa osittain kestoon mutta ei se välttämättä kaikkea heikkoutta selitä

Ei voi kyllä tämäkään oma pähkäily pitää paikkansa että jänteiden kestävyys kärsisi niitä kuivattaessa noin miten kirjoitin.
Joka tapauksessa oon nyt noista selkäjänteistä jotka oli jo valmiiksi revittyjä saanut perattua pienempiä ja ihan kokopitkiä säienippuja jotka ei mene poikki käsin vetämällä. Osa noista taas menee paksumpinakin nippuina poikki pelkästään hennosti hipaisemalla eli täytyy vaan käydä koko kasa läpi.