Hasselijännejousi nro. 2

Uutta yritystä hasselista jännejousena ja nyt näyttää jo paljon paremmalta. Tällä kertaa leveämpänä, ohuempana, paremmin paahdettuna ja jänteet liimattu aihion ollessa pakotettuna refleksille. Jänteet kuivui vähän vajaa kuukauden ja nyt tässä parina päivänä sitä tilleröinyt jo pumppaillut lähes täyteen vetoonkin eikä puristusmurtumia näy, hyvä siis. Ylälavan oksankohdan kanssa on ollut vähän ongelmia, meinaa mennä taipumat saranamaiseksi siitä kohtaa. Toisaalta se näyttää kokonaisuudessaan taipuvan aika tasaisesti… Kommenttia tilleristä kaivataan.

Pähkinällä on mittaa metrin verran, leveyttä 40 milliä, paunamäärät lähes täydessä vedossa 30-35 hujakoilla, käyttörefleksiä vatsaan asti mitattuna 60 milliä. Jos joku mustaa jänneselkää ihmettelee, niin se on hiilellä maalattu ja sideaineena gelatiini. Vanhaa foorumia selatessa löysin taas Nanookin Apache! -lyhytjousen, jonka jänneselkä on maalattu hiilellä, siitä inspis, piti kokeilla. Sitä jousta tuli muutenkin ihailtua alusta asti foorumille löydettyäni ja nämä hommat aloitettuani ja mikäs sen kivempaa kun nyt on profiililtaan lähes samanlainen luonnontamminen jännejousi hyllyssä ja lisää pukkaa. Tietääkö kukaan muuten mitä sille apassijouselle näinä päivinä kuuluu?

Voi että on kaunis esine! Paitsi että toi sarana :frowning: Minun mielestäni se on sen verran pahan näköinen, että raaputtelisin aika paljon ohuemmaksi muualta paitsi siitä - en meinaa jaksaa uskoa, että tuo pysyisi hengissä kovin pitkään. Toivottavasti olen väärässä.

Muistelen lukeneeni jostain, että saranakohtia olisi korjailtu liimaamalla siihen kohtaan vatsapuolelllekin vähän jänteitä. Itse olen yhden korjannut liimaamalla viilua saranan paikalle. Toistakin yritin sillai korjata, mutta räjähtipä se mokoma silti.

Näyttäisi että lavassa on vähän kieroutta, joka vääristää todellista taipumaa. Ihan varma ei kuvasta ole, mutta siltä näyttäisi.
Jänteitä en vatsapuolelle haaskaisi, ehkä selkään siihen kohtaan korkeitaan, jos ongelmaa on.

Nätti jousi!

Ari L. käytti yhdessä jännejousessaan hiilivärjäystä, sekin oli hieno jousi. Kokokuvasta voisi tilleriä arvioida paremmin mutta ainakin vireessä-kuvan perusteella näyttäisi taipuvan aika symmetrisesti. Pientä sarananalkua on mutta aika näyttää, mitä sille tapahtuu. Kuinkas paljon tässä on jänteitä?

Kiitosta vaan, vaikka se vielä keskeneräinen onkin.

On tuossa Tuomo vetokuvakin, jos sitä tarkoitit kokokuvalla. Ja siis klikkaamalla saa näkymään, muuten näkyy vain ylälapa.

En punninnut jänteitä, mutta vähemmän kuin tammijousessa, ehkä 40-45 g.

Uskaltaisikohan tuota oksan jälkeisestä aluetta kevyesti lämmittää jos se vaikka vähän jäykistyisi? Toisaalta siinä ei näy jänteeltä irrottaessa mitään väsymisen merkkiä.

No niinpäs olikin, en huomannutkaan, että kokokuva näkyy kuvaa klikkaamalla. Lämmittämisestä en tiedä, mitä jänteet siitä tykkäävät. Jos jousi toimii, eikä mitään epäilyttävää näy, niin hyvä niin, ei kai sitä korjata tarvitse. Muuten, tuo jousi kaipaa selvästi jännejännettä!