Flagella nuolivarret

Ostin pienen tukkuerän tämmöisiä nuolivarsia:

Ja vaikuttaapa mukavalta diililtä, 0,47 senttiä varsi. Ehkä snadisti enemmän syyt juoksee ulos kun normivarsissa.
Mutta kun 300kpl otti, saa noista jos jonkinlaiset sarjat aikaseksi. Spinet oli varsin maltillisia - ehkä ihan hyvä juttu? 100kpl kerkesin spinettää ja 37-60# maastoon jäi.
Pinta ei ole yhtään niin rosoinen kun Tuomon puheista ensin päättelin. Pari sipaisua 240gritillä niin se on siinä. Eli 5 sekunnin työ.

Mun käyttöön todella passeleita, koska spinetän, punnitsen ja lajittelen aina varret kuitenkin. Samoin taperoin/barreloin, joten hionta tulee eteen anyways.

On siinä sitten varsia… Niin ja varmaan liikenee eteenpäinkin tästä jos on kiinnostusta jollakin 11/32 mäntykepille.


edit 5.9.2022

HA-HA.

Muuten semmonen juttu näistä varsista, että 90% näistä meni hylkyyn. Tietty ehkä vähän noloa että jo 4v kokemuksella en heti tajunnut tätä sanoa… mutta anyway. Nyt on kukkakeppiä tai kertakäyttönuolta, koska syykulku on niin surkea. Yhden tai kaksi settiä näistä tein ja nekin kieroili kummallisen paljon vaikka oli vähiten huonoja syykulultaan. Johan ongelman näkee tuosta mun ylemmäs laittamasta kuvastakin.

Älkää ostako, oli hinta mikä hyvänsä, ei Flagella osaa nuolivarsia tehdä. Ja kun tämmöstä paskaa oli varret niin vähän kyseenalaisesti pitäisi suhtautua muuhunkin tarjontaan. Onhan tämmöisten nuolivarsien myyminen käytännössä ihmisten huijaamista. Tässä tapauksessa tuli 150e:llä uunin sytykettä.

1 tykkäys

Ehkä terät on teroitettu? Mutta onpas notkeita varsia! 11/32"-koossa alle 50 paunaa on jo harvinainen saati sitten alle 40 paunaa.

Oho joo, muistelin vähän väärin.
Haarukka on n. 37-60 paunaa. Oli siellä muutama 30 paunainen, mutta ne menee varmaan hylkyyn.

Oon millimittailja, käännän sitten taulukossa paunoiksi. Muuten tönärillä mitatessa huomasi taas, että voi mitata tarkasti oli varsi sitten hieman vino tai suora. Koska “nollaus” tulee tehtyä joka varrelle. Itseasiassa liikuttamalla tönäriä, suht nopea prosessi. Ehkä 45min kun spinettää 100kpl. Sisältäen merkkaamiset tietty.

Hetkinen, mitäs tämä tarkoittaa käytännössä? Jos nuolivarsi on epäsuora, niin sen jäykkyyslukema on eri kuin suoristettuna.

1 tykkäys

Olen huomannut samaa omia varsia mittaillessa että jäykkyys muuttuu. Vielä kun alkaa vartta kääntämään 180 astetta puntarissa niin on kierolla varrella enemmänkin heittoa

Voi perkele on tuolla nyt kyllä oikeesti löysiä varsia suuri osa. 8,0-8,3mm paksuisia. Se selittää spinen mataluuden. Että semmosta 11/32 vartta!

Varmaan 100kpl 40# maastossa. Mutta nyt kun on jo tussilla merkattu varsia niin Nyströmin piikkinhän tämä menee… Vai meneekö, pitää vähän uhota flagellan suuntaan.

On siellä yli 50# varsia, mutta jopas sattu että “spinettämättömät varret” sattuikin olemaan lähes poikkeuksetta vajaa paksuisia.
Ehkä nää käyttöön menee, mutta ei 8,7mm vartta ole nähnykään.

Nuolikeppien taipumaerot 900 gramman puntilla ovat tosiaan niin millipeliä, että mikään käyryys kepissä sotkee lukemat tyyten.

Tarkastelin nyt tätä pari kertaa ja sain korkeintaan puolen paunan eroja spinessä.

a) vino nuoli, mutta spinetetään niin että tulee absoluuttinen taipumamäärä (tönäri työnnetään varteen kiinni, jonka jälkeen punnus)
b) oikaistaan äskeinen mitattu nuoli ja spinetetään samalla tavalla

Lopputuloksena eroa millin sadasosa tai kaksi. Eli korkeintaan puoli paunaa jäykkyyseroa. Ehkä voisin opettaa teidät spinettämään. :stuck_out_tongue_winking_eye:

Ymmärrän hyvin että joillain kaupallisella spinetesterillä tai itse tehdyllä neulatesterillä myötäkäyrä nuoli antaa ihan väärän lukeman. Mutta ei tönärimittauksella kun otetaan oikea taipuma.
Tämä helpottaa kummasti, kun lajitteluvaiheessa ei tarvitse tehdä lisätyöstöä (oikomista).

Nuolitilauksesta sen verran että juu, 5/16 vartta tuli. Enimmäkseen 35-60 paunan välillä, mutta jokunen 50kpl on lasten varsiksi menevää.
Valitettuani tästä, vastasivat nopeasti ja tarjoutuivat lähettämään vielä ylimääräisen 100kpl (11/32 varsia) joihin sanoin tiukasti että niiden pitää muuten sitten olla piru oikeaa kamaa. :smiley: Kohta tarvii näemmä oman huoneen jo näiden kaikkien varsien varastointiin…

Mutta kuten tuonne linkkiosioon laitoin, meni turkkilaisten nuolet aika pienillä varsilla. Linkissä myös museovarsi eroteltuna mitoiksi, kertaakaan paksuus ei ylitä 8mm. Ottoman Turkish War arrow replicas

No nyt ymmärsin, ja toimiihan tuo tietenkin noin. Ihan näppärää. Mutta pitäähän nuoli joka tapauksessa oikoa jossakin vaiheessa.

Laitahan vielä kuva tuosta mittaussysteemistäsi.

HA-HA.

Muuten semmonen juttu näistä varsista, että 90% näistä meni hylkyyn. Tietty ehkä vähän noloa että jo 4v kokemuksella en heti tajunnut tätä sanoa… mutta anyway. Nyt on kukkakeppiä tai kertakäyttönuolta, koska syykulku on niin surkea. Yhden tai kaksi settiä näistä tein ja nekin kieroili kummallisen paljon vaikka oli vähiten huonoja syykulultaan. Johan ongelman näkee tuosta mun ylemmäs laittamasta kuvastakin.

Älkää ostako, oli hinta mikä hyvänsä, ei Flagella osaa nuolivarsia tehdä. Ja kun tämmöstä paskaa oli varret niin vähän kyseenalaisesti pitäisi suhtautua muuhunkin tarjontaan. Onhan tämmöisten nuolivarsien myyminen käytännössä ihmisten huijaamista. Tässä tapauksessa tuli 150e:llä uunin sytykettä.

Halvalla ei vieläkään saa hyvää!

Niin tuo lienee.

…mutta tässähän oli se että nuolivarsien piti olla lajittelemattomia. Eli spinettämättömiä ja syykulultaan lajittelemattomia. Sehän maksaa nuolifirmalle tehdä. Voisi jopa ajatella että on prosessissa vähintään 50% varren hinnasta? Joten uskoin että tämmöisiä varsia voisi halvalla myydä. Niin Flagella myykin, mutta koko paja tuottaa surkeaa vartta läpeensä. :smiley:

Kyllähän useimmilla muttei kaikilla nuolikeppilafkoilla päätyy hyvien varsien ohella myös karseaa kuraa myyntilaatikoihin; karkkitankokierrettä muistuttavia varsia, fataaleja poikkisyitä keskellä vartta ja varsia, joita ei ole mahdollistakaan saada kestävästi suoriksi. Ja kun kappalehinta näilläkin hylsyillä on esim. 2,50 e, niin tulee todellakin olo, että nuolivarret pitää tehdä itse, jos haluaa kelvollista.

Toki päätyy. Mutta flagellaan ei voi mitenkään verrata esim. TAS:n varsia mitä saa tälläkin hetkellä: 1,2e/kpl kuusi, 1,35e/kpl seetri, 1,5e/kpl mänty.
TAS- varsissa menee aika vähän hylkyyn. Ja ei ole mitään harvasyistä, pehmeää höttöä varret.

Tosin kun laatu on pääsääntöisesti hyvää, tulee mieleen että onko se 10% huono aines tarkoituksella sinne istutettu? Jos ostaa 2kg pussin appelsiinejä, ei ole semmoista pussia jossa ei viikon päästä olisi yksi tai kaksi appelsiinia homeessa/käymässä. Ja se on aina vakio. Miten se voi olla vakio?? Eikö joku kerta pitäisi olla virheetön satsi ja joskus 30% hukkaa.
Tuntuu hassulta sattumalta…

No, se oli juuri TASin myyntilaatikko aseliikkeessä, josta aikoinaan viimeksi nostelin näytille aivan järkyttävän skeidaa keppiä (hintaan 2,50 e / kpl). Siis sellaisia, että jos olisi joku muu ala kuin puunuolenvalmistaja kyseessä niin valmistaja saisi syytteet käyttöön kelpaamattoman vaarallisten tuotteiden myynnistä. Nuolia, jotka katkeavat takuuvarmasti laukaistaessa, poikkisyisyytensä takia jne.

Mä olen osto varret hankkinut sellasesta yrityksestä kuin “TirBow”. Laadukkaita keppejä, ei mene varret hylkyyn.

Ostan varret isoissa erissä ja perkaan niistä noin 5–10 % suoraan pois, joko mutkaisuuden, virheiden tai huonon lustonkulun takia. Ihan virheellisiä (lähinnä oksa tai halkeama) on alle 1 %. Mutkaisia, joita ei voi järkevästi oikoa tai ei pysy suorana, on ehkä muutama prosentti, enemmän notkeissa, alle 35-paunaisissa varsissa. Huonon lustonkulun varret olen säästänyt sulattoman testeihin, toimivat siinä oikein hyvin. Minulla ei ole koskaan, ikinä, milloinkaan katkennut yksikään varsi laukaisussa, poislukien yksi pituusammuntanuoli, joka on nyt olikin liian ohut nokkipäästään. Suoristelussa on mennyt useita, kuten myös kärjittäessä. Jos varsi kestää kohtuullista taivuttelua, se kestää myös ammuntaa. Mutta, varmuuden vuoksi raakkaan silti huonon lustonkulun varret pois, ovat sen verran rumiakin. Mutta eivät ne automaattisesti ole huonoja.

Eräs jenkkivalmistaja jakaa tekemänsä varret kahteen (vai oliko se kolmeen…) kategoriaan lustonkulun mukaan. Myyvät “huonoimmat” metsästysnuoliksi, koska niiden elinaika on oletettavasti lyhin. Parhaimmat sitten kisakäyttöön. Ihan loogista. Toki muuten varret ovat virheettömiä, suoria ja massan mukaan lajiteltu.

Mäntyvarsissa tulee enemmän hylkyyn meneviä kuin kuusivarsissa.

Voisi kerätä kuvia huonoista varsista, tämä on muuten vähän liian abstraktia, kun “huono lustonkulku” voi tarkoittaa aika monenlaista tapausta. Nuo Flagellan varret ovat kyllä ihan sieltä kamalimmasta päästä, harvoin tulee ihan tuollaisia vastaan…

Minä käytän nykyään sen verran jäykkiä nuolia, ettei niitä verkkokaupoista saa. Näiden tarjonta 11/32” aihoissa kun tuppaa olemaan max #70 ja kotona mitatessa paljon alle. Olen turvautunut Falcoon, jossa seulotaan paljon aihioita ja olen sieltä saanut, lue: ostanut, 75-80 välille spinetettyjä seetriaihioita jäykkyyden ja painon mukaan lajiteltuna, paino yhtenevässä nipussa gramman sisällä täysimittaisilla aihioilla. Hintaa oli viimeksi 3,- /kpl, kun ostin 3 x 15 kpl ja käytin näitä Eestin MM-kisoissa. Näistä rikoin oikoessa yhden itse huolimattomuuksissani. Syykulku ei silti kaikissa ole ihanteellinen, mutta riittävän hyvä, enkä minäkään laukaistessa ole yhtään nuolta katkaissut.

2 tykkäystä

70#+ kepeille on aika vähän kysyntää, lienee tulee tarjonnan vähäisyys ihan siitä.
Mitä jäykempään varteen mennään muuten, sitä parempi laatu. Ne syykululta huonoimmatkin nuolet kestää hyvin osumia kun ovat niin tiukkaa tavaraa.

Tietääkö @TuomoReiniaho mitään puljua joka myy jäykkiä varsia?

Tuohon aikaisempaan, en minäkään ole ikinä vartta laukaisussa rikkonut. Ulos menevät syyt kestää vaan vähemmän kiviosumia. Ja mikä jopa tärkeämpää - ainakin hyvälle ampujalle - ne kieroilevat enemmän. Voi olla aika petollinen vaikutus tiukassa paikassa, jonka takia kannattaa välttää myös.

Kyllähän niitä jäykkiä varsia löytyy. Ei aina, eikä joka paikasta. Saatavuus vaihtelee. Minulla on varastossa jonkin verran (joitakin kymmeniä) kuusivarsia (11/32") 70–75-paunaisina. Mäntyisenä löytyy enemmän, yli 80-paunaisiakin, jäykimmät poikkeusyksilöt olivat lähes 100-paunaisia. Nuo mäntyiset ovat aika tiukkaa ja tiheää puuta, painavia varsia.

Jere alkaa olla jo sillä tasolla, että kiviosumilla ei ole merkitystä, koska eihän niitä enää tule…! Kieroilu on kyllä hyvä huomio, tuntuu vaan vaihtelevan aika paljon. Jotenkin yleisenä ajatuksena sanoisin, että mitä jäykempi aihio, sitä paremmin se pysyy suorana. Notkeimmissa varsissa on joskus moneen suuntaan mutkaisia aihioita, joita on mahdoton suoristaa. Tässäkin suhteessa kuusi on tasalaatuisempi.