FFAA Eläinkuva SM-kilpailu 16.5.2021

Kunhan kahvan ja lapojen rungossa ei ole käytetty luonnonliimoja, niin jousi kelpaa, kun se muuten on jousen aikakauden materiaaleista valmistettu ja kasattu moderneilla liimoilla. Jänneselystys luonnonliimattuna ei siten ole este, koska se ei ole varsinainen jousen tukirakenne. Polyesteri (vanha Dacron tai vastaava BCY-55) on ainoa sallittu jännemateriaali (jota on mahdoton tsekata). Suomessa ei kisoissa ole tuomareita, vaan aselaji ja se ryhmä, jossa ammut, vastaa keskenään sääntöjen noudattamisesta. Nuolissa puu/bambu/ruoko tms., ja luonnonsulat. Asianmukaisesti vahvistettu selfnock OK, vaikka useimmat käyttävät muovia. Teolliset taulukärjet OK, mutta kovapuu, luu yms. OK, kunhan ei riko taustapakkaa. Mukaan vaan!

P.S. Nuolissa tulee olla rungossa ampujan nimikirjaimet tai nimi, eikä tähtäystä helpottavia merintöjä nuolivarressa. HB-luokassa nuolet saavat olla jopa keskenään erilaisia, kun muissa luokissa sarjassa ammutut nuolet on oltava samanlaisia. Elukkakisoissa nuolet ammutaan erkatussa järjestyksessä ja merkki voi olla joko numerot 1,2 ja 3 tai vastaava määrä renkaita tms. sulituksen edessä. Ensimmäinen osunut nuolihan antaa ne kirjattavat pisteet ja merkkaus on konsti erottaa ammuttut nuolet taustassa, jos on ampunut kaikki kolme.

1 tykkäys

Minä en ole vielä ilmoittautunut, mutta koitan tosiaan sinnitellä mukaan. Poika, 16v, tullee myös, mutta hän lienee vielä junnusarjalainen - vai mikä se ikäraja on?

Onkos tämä kisamuoto nyt siis semmoinen, missä annetaan pisteet vain yhdestä nuolesta, vaikka kolme voi tarvittaessa ampua?

Heikki käsittääkseni on vain ns. aikuisten sarja. ja vitaalialueelta eka nuolelle saa 20p ja kropasta 18p jos ammut ohi niin toka nuolella vitaalilta 16 ja kropasta 14p ja jos tarvii kolmannen nuolen niin pojot 12 ja 10

1 tykkäys

Olen tavannut muutaman ihmisen joiden hajuaisti erottelee käristetystä materiaalista hämmentävän tarkasti mitä se on. Mutta joo noin yleisesti taitaa olla hankalaa. Etkös ollut kemisti? Näppärä käsikäyttöinen infrapunaspektrometri voisi toimia.

HB-sarjassa on nykyään myös ikäluokat:
Cubs = alle 13
junior = 13-16
Young adult = 17-20
Adult = 21-54
Veteran = 55+
Senior = 65+

:rofl::joy::rofl:

Ja kaikki nuolet saa ampua (”treenimielessä”), vaikka jo ekalla osuisi, mutta vain sen järjestysnumeroltaan pienimmän osuneen nuolen pisteet huomioidaan. Jos siis vähänkin arveluttaa, onko nuoli kroppaviivan katkaissut tai sisällä, niin seuraava matkaan. Muuten, tämän liiton kisoissa koko rajaviivan on oltava poikki ja se katsotaan nuolivarresta, ei paperissa olevasta reiästä, jotta saa isomman osuma-alueen pisteet. Naapuriliiton maaleissa riittää, että nuolivarsi koskee viivaan.

1 tykkäys

Ilmoitin pojankin sitten mukaan. Mokoma on vasta 16 v., mutta ei halua ampua yksinään junnusarjassa. Miesten sakkiin vaan! :slight_smile:
AMHB:ssä olis siten tällä haavaa kahdeksan osallistujaa.

1 tykkäys

Sehän mukava, taidetaan olla jo peräti kolmessa porukassa sitten!

Aika vähälle on jäänyt lyhyempien matkojen treenaaminen tuon AR:n takia, ei mahda mitään. Mutta helpostikos sitä lähelle ampuu kun 60 jaardiltakin löytyy keltasta ja punasta…??
Ihan kiva pitää pääkisana meidän omaa perinnekisaa.
Ja ainahan voi sitten lauantai illan takoa lyhyitä matkoja niin että on seuraavana päivänä paikat tulehduksissa. :sweat_smile:

… elleivät sitten tee neljän ryhmiä maustettuna lonkkariampujilla tms…

Hieno homma. Yksi vielä niin sivuttaisiin AMHB FFAA:n osallistujaennätystä. Juha, Matias?

Koronarokotettujakin alkaa jo olla, ehkä ne sallii neljä per ryhmä.

Mulla kisakalenterissa jousiammunnan lisäksi, maantiepyörää, suunnistusta, soutua, juoksua ja talvemmalla hiihdot ja luistelut, niin pomo ei anna kyllä lupaa joka vkonloppu olla kisaamassa kahta päivää. Tyydyn preeriakisaan 15.5. ja ehkä ammun AR kisankin.

1 tykkäys

Onkohan tälle kisalle viimestä ilmoittautumis päivää

image

Aa. Minä kun olin katsovinani tarkasti… kiitos

Ja tää huvi makso 35€?

Juu ei… Just olin osallistumassa niin tässähän nyt pitäis olla jonku seuran jäsen ja maksaa erikseen lisenssi ja sitten vielä 35€. Mulle tulis maksamaan nyt yksi kisa 85€ niin jääpä sitten lähtemättä.

Tähän pitikin palata kun @M.Reinikainen myös ylempänä kysyi. Pitää kuulua ffaa seuraan ja omata lisenssi. Elin vähän ruljanssia tosiaan.

Kuulun kolmeen jousiryhmään, mutta kipailulisenssejä en rupea maksamaan :smiley:

Kuulemma tuon isomman liiton puolella on olemassa kertalisenssi joka maksaa vain 5€. Eilen mulle kerrottiin, enkä ole itse tarkistanut. Tuo on niin hyvä idea että pitäisi ajaa myös FFAA:ssa käyttöön.

4 tykkäystä