FFAA 60n/20y SM 2021, 17.10.2021 Riihimäellä

Tilanne oli vuosikausia se, että FFAA:n kisat rajoittuivat Etelä- ja Lounais-Suomeen. Pohjoisin paikka taisi olla Loimaa. Jossain vaiheessa joitain kisoja oli Keuruulla asti. Joitakin vuosia sitten Pohjanmaalla virisi aktiivista toimintaa, sittemmin jopa Pohjois-Suomessa asti. Onhan se hyvä, että aktiivista toimintaa on lajin elinvoimaisuuden kannalta eri puolella Suomea, vaikka se tietystä näkökulmasta tarkasteltuna onkin hieman hankalaa. Esimerkiksi itselleni Teuva on valitettavasti liian kaukana.

Vanhana kaupparatsuna ajeluun tottuneena mietin hetken, josko starttaisi Tiguanin aamulla puoli kuudelta ja ajelisi Teuvalle, mutta päätin ottaa iisimmin ja ajelen lähemmäs kohdetta jo lauantai-iltana. Puuro & Peti -majoitus 45 ecua Norinkylässä vajaan parinkymmnenen kilsan päässä Teuvalta.

Mahtavaa @Lehtis , tehdään niin! Pohdin tuota paunamäärää. Tällä hetkellä se minun lasikuitulonkkari on 45 paunaa 28" vedolla ja se tuntuu sopivalta (ei ainakaan liian jäykkä ole), mutta pohdin, että riittääkö se paunamäärä puujousessa maastoon ensi kesänä?

370 grainin kuusinuolilla ja ala-ankkurilla (leuan alla) kun laittaa nuolen kärjen taulun keskelle, on mulla “point on” matka 80 jaardilla. Tämä 45# @27" jousella.
Minä sanosin siis että pärjää, mutta ffaa kiekoille ottasin joko vedon mittaset mäntynuolet tai kuusinuolet.

Se on tuonne Teuvalle täältä mikkelistä +2h sitten että katsotaas…

Oma vetopituuneni on n. 26" johtuen erikoisesta nenäankkuroinnistani, josta en luovu :smiley:

Kuusi on hyvä vaihtoehto keveytensä ansiosta, mutta kaupallisissa aihioissa saa syykulkua katsella tarkemmin ja hukkaa tulee seetriin verrattuna. Tekisin kumminkin itse reilusti ”ylipitkät” nuolet, niin pienet vetopituuden muutokset ja laukaisuvirheet eivät haittaa niin paljoa. Oma kokemus on, että lyhyillä/vetopituuden mittaisilla en saa niin hyvää tulosta aikaan kuin pidemmillä nuolilla.

1 tykkäys

Riihimäeltä 3,5 h ilman kahvitaukoja kuukkelin karttaohjelman mukaan ja jo kuusi arvaamalla ampujaa aikeissa lähteä…

Niin kun meinasin että 2h enemmän kun teillä. Olikin vaan 1. Eli 4,5h matka.

Joo, n. 60 km kauempana kuin Riksu, mutta poikittain Suomea ajellessa vastassa enempi kinttupolkuja matkantekoa hidastamassa.

1 tykkäys

Onnet Esa 252. Luja enkka. Jouni yskäsi multaa suussaan ja pari muuta jannua muuten vaan. Ootsä aika kone.

Zen ja jousiammunta ei tarkota sitä että olisi jotenki tyhjä mieli ja laukaisu tulisi kuin “tyhjästä”.
Ei.
Zen ja jousiammunta tarkottaa mielipuolista kykyä sietää sisätauluammunnan tylsyyttä. Ei tuule, ei ole rinnettä, etäisyys on sama, valo on sama, kohde on sama… Se on siis zen ja tylsyyden sietokyky. Koska tuollainen tulos ei tule sillee että kävis joskus vaan halissa ampumassa kun vähä viitsii… kymmenesti talvessa. Ei riitä. Tollasessa tuloksessa ei ole mitään tuuria tai tsägää. Tuo tulos vaatii tuhansia laakeja vastaavissa olosuhteissa ja varmasti harjottelua vaikka ei huvittaisikaan aina lähteä reeneihin. Jotkut tykkää, jotkut ei niinkään. Tylsyys on tässä vain subjektiivinen näkemykseni. Jos jostain lajista on innostunut niin toki sen sulkee pois ja varioi reeniä jne, jotta sitä tylsistymistä ei pääsisi tapahtumaan. Kisakovuus on sitten vielä asia eri. Se ei tule kuin kisaamalla. Laji kuin laji.

Esa, Monta vuotta hallikisoja takana? 10? 15? 20?

Esa, kun lähdet hallille tai reenaamaan, niin kuin monta kertaa kymmenestä on sellaisia että ei niin huvittaisi, mutta pakotat itsesi lähtemään, koska tulostavoite polttaa mieltä ja tiedät että se ei synny jos jätät reenin väliin?

Harrastus- ja kisavuosia, taitaa olla nyt 17. menossa. Hallilla käyn, kun huvittaaa, sillä ei minulla mitään systemaattista harjoittelukaavaa ole. Pari-kolme kertaa keskimäärin viikossa talvikaudella tulee käytyä hallissa, joskus useammin joskus harvemmin. Kesällä mökillä tulee ammuskeltua useammin ja maastomatkoja silloin tietenkin enempi. Tämä ennätys tuli ammuttua aika minimaalisella halliharjoittelulla, Yhden käden sormin laskettava määrä hallikäyntejä tuli ennen kisaa, mutta mökillä kyllä ammuskelin sään salliessa 20 jaardilta, joten matka oli muistissa, vaikkakin valaistus- ja tuuliolot eivät rimmanneet kisahallin olojen kanssa… :grin: Tulevana sunnuntaina on Salossa Flint-SM ja harjoittelu siihen on jäänyt maanantaina ammuttuun yhteen kierrokseen seuran tiloissa. Tulos oli ihan mukava 219 kolmella pummilla, kaikki 30 jaardilta. Nyt on muutama päivä ollut ampumatonta, mutta jos huomena sää sallii, koetan mökillä muutaman nuolen ampua mökkikalustolla, kun kisavermeet on kotona.

jeah. Näin arvelinkin.

Ei mitään systemaattista… pari-kolme hallilla käyntiä viikossa. :slight_smile:

  • mä oon käyny elmässäni kahesti :slight_smile: siis reenaamassa. Kisoja on kolme.

Hyvä että mökillä tulee sitten ammuttua enemmän, eli ehkä 4-7 krtaa viikossa…
Ja tietenkin se menee noin että se enkka tulee pienen kevennyksen jälkeen, eikä suurimman mättökauden päätteeksi. Pätee moneen urheilulajiin. Fysiikka levännyt, pää levännyt ja sitten tulee se hyvä päivä - ennätykset kosahtaa.

Ja jos joku luulee että jousiammunta on fyysisesti niin kevyt laji että voi tehdä intensiivisiä 200 laakin (tms) reenipäiviä jatkuvalla syötöllä, eli tavoitteena ampua kaikista eniten, niin sitten kisoissa ampuu kaikista parhaiten. Ei toimi. On kokeiltu.
Loppupeleissä harjoittelu tässäkin lajissa on taitavan varioinnin ja ennen kaikkea oikean rytmityksen tulos. Kova pvä, kevyt pvä. Kova vko - kevyt vko. Tekniikka reeni. Matka reeni. Rentoa ammuskelua, kova reeni jne… Jokaiselle yksillöllisesti oma tapansa mikä sopii fysiikalle ja päälle.

Kaukana on ne ajat kun primijousimiehet saapuivat Turun kisoihin sillee että edellisenä iltana tehtiin nuolet, kun edelleinen ammunta oli viime vuoden kisoissa ja ehkä kerran siinä välissä.
Ja hyvä niin, tulokset on jotain aivan toista kun toistoja kertyy.
Mikke titetysti tekee sen kisa jousen yhä edellisenä iltana.

En oo varsinaisesti tehnyt yhtään uutta jousta itselleni enää 5 vuoteen. Aihioita ja sun muuta valmistelua kyllä. Viime vuodet on menty jollain mikä on vaan sattunut käteen. Nuolia en myöskään ole väkertänyt kuin kolme kertaa ennen kisaa, että on edes jotain millä ampua. Nyt Hikiän kisassa mulla oli yhteen heitetty jäämistö kolmesta eri setistä noin 9 vuoden ajalta.

Mutta mitenkäs ne korealaiset? Johtaa olympiamitalitilastoja 40 mitalilla ja takoo järkyttäviä määriä nuolia jatkuvasti.
Eräs kisailija ilmoitti että 2300 nuolta menee viikossa. 2000-2500 on tyypillinen. Tuo tarkoittaa että joko jokainen päivä ammutaan 300 nuolta tai joku päivä 500, toisena 100.
En uskoisi että fuulaa on kuitenkaan, on muillakin ammattilaisilla isot määrät. Selvää on toki se että ei tuommoista voi tai jaksa tehdä päivätöitä tekevä perhearkea pyörittävä vanhempi. :smiley:

Mä ammun ihan ylpeästi isoja määriä. Nytkin ennen takahikiän kisaa edeltävänä iltana lyhensin vielä kisanuolia ja ammuin “sisään” uudet viritykset. Varmaan 200-300 nuolta ammuin 16h ennen kisaa.

Kyllä, huipulla asia eri. Ennenkuin saavuttaa tuon toistomäärän hyödyn, saa harjoitella vähemmillä määrillä vuosia. Laji kuin laji, hitaasti kiiruhtaen.
200 on hyvä reenipäivä. 300 joskus. Peräkkäisinä päivinä kuukauden ajan luulen että ei löydy foorumilta ampujaa joka olisi tehnyt tuota yli 2000 nuolen viikkoreeniä. 9000 kuussa.

Siis ajatuksella ampuen.

Nuolien sudittaminen ilmaan toinen juttu. Sitäkin kyllä tarvii.

Määrä sinänsä ei takaa laatua. Olen ampunut omat parhaat kisani aika vähäisellä harjoittelulla viikko-kaksi enne kisaa. Määrä oli taottu aiemmin. Mikä kellekin sopii.

Niin ja nimenomaan, ammattiurheilijalle tuo on täyspäiväinen työ. Eli päivän ainoa tehtävä ampua jousella. Silloin ei enää nuo määrät kuulosta mahdottomalta. Mutta mikäli on se tavan tallaajan arki tuon 2000 nuolta viikkoon lisäksi, tulee varmasti vaikeuksia palautua.

Ehkä paras olisikin seurata näitä päivätöiden ohessa jousiammunnassa kilpailevia.

Minulla tyypillinen viikkosaalis kolmella treenikerralla on vajaat 100 laakia per kerta, yhteensä siis max. 300 nuolta viikossa. Muutama lämppärinuoli, sitten 60 nuolen tulos tai vastaava ja ulos. Joskus tuplakierros tai jokunen sarja tuloksen ampumisen päälle. Kesällä ulkona tulee välillä sitten ammuttua enemmänkin. Kuukausitasolla arvioin näin ampuvani korkeintaan 1000 - 1500 nuolta, kaukana tivolitaulupuolen vähänkin vakavammin harjoittelevien lukemista. Mitähän sitä olisi saanut aikaan, jos olisi aloittanut nuorena ja tosissaan…? :grinning:

Auer väitti aikoinaan että usemman viikon veran ennen kun Liedon kisaan tulee niin 5000 nuolta lentää vähintään aina tauluu.
Harvoin olen päivässä enempää kuin juuri tuon 100-150 nuolta viikon loppuna ampunut. KERRAN! vedin yhden koko päivän yhtä ja samaa settiä noin 12h kuralan metikössä niin noin 1000 hujakoilla oli kyllä nuolet silloin ja se kyllä näkyi osumatarkkuudessa jonkin aikaa. Nuolia oli joku 20 mitä rymytin menemään ja saman verran poikki meni myös. Kisoissa vaan tuppaa minulla menemään se mitalli into noin puolesa välissä ja se näkyy aina kun tuloksia katselee.