Esittely Kangasalalta

Terveppä terve.
Aattelin tänne kirjoitella nyt jottain kun tässä tovin näitä foorumeita selaillut.
Asustelen täällä Kangasalalla ja käyn tuolla TJAn luolalla ammuskeleen, kovasti pitää taas treenata että mihkään osuu.
Jouseni on Bodnikin Slick Stick ja helmikuussa jo tilasin Bodnikilta Ghostin mutta vielä pari kuukautta odottelua ennenkuin se saapuupi. Mietin että noi Bodnikin jousethan ei taida lukeutua millään tavalla primijousiin kun onhan niissä kaikenlaista epoksia ja ties mitä mycarta vahvikkeita :thinking:

Mutta joskus olisi tosiaan kiva itse rakennella oma jousi mutta ei ainakaan tällä hetkellä ole työkaluja saati paikkaa missä touhuilla moista. Olen kovasti koettanut katsella että olisiko joku näin teet jousen kurssi jossain lähistöllä tarjolla mutta eipä sellaisia taida paljon olla tarjolla. Putää toivoa että johki kansalaisopistolle tulis joku kurssi niin ois työvälineet valmiiksi ja paikka missä puuhata.

Mutta eipä kait tässä kummempia, pittää jatkaa foorumin selailua :saluting_face:

-jari

Terve vaan!

Aika harva meistä on kursseilla oppiaan saanut, vaikka jousentekokursseilla on käynyt satoja ihmisiä kuluneiden 30 vuoden aikana. Kannettu vesi jne. Suomalaisten jousikurssien kulta-aika oli noin vuosituhannen vaihteessa, keskuspaikkanaan Turku, jossa kotikäynnille tullut putkimieskin kertoi allekirjoittaneelle kursseilla saamiaan oppeja jousenteosta.

Kursseista homma ei tosiaan ole kiinni. Päteviä jousentekokirjoja lukemalla, viisaammilta vaikka täällä kysymällä ja pienen käsityökalusetin hommaamalla pääsee alkuun ja siitä niin pitkälle kuin ikinä haluaa päästä. Kun jousentekohimo iskee, työtiloiksi riittää neliö tai kaksi huonelattia-alaa. Rikkakihveli vain soimaan ennen kuin tulee sanomista. Tämä ei ole läheskään sotkuisinta käsillä tekemistä, vaan tuottaa vain ns. puhasta paskaa.

2 tykkäystä

Tervetuloa!

Taitaa kaikki kurssit löytyä lähinnä pääkaupunkiseudulta sekä Turusta. Satunnaisia kursseja voi olla muuallakin. Onhan tämä laji aika harvojen hommaa mutta kunhan siitä innostuu, niin on erittäin palkitsevaa. Jousiammunta sinänsä on kivaa mutta melkeinpä vielä hienompaa on tehdä itse jousia ja ampua niillä! Rahalla saa toki hyviä ja hienoja jousia mutta onhan siinä aivan eri tunnelma ampua itse tehdyllä “ilmaisella” jousella, varsinkin jos on vielä parempi kuin se kaupan jousi!

Työkaluiksi riittää kirves, puukko, kavahöylä, sikli ja raspi. Eikä tilaakaan paljoa tarvita, itse olen muutaman jousen tehnyt ihan olohuoneen lattialla. Yleensä into ja luovuus korvaa vaatimattomat puitteet!

Tästä on hyvä aloittaa:

1 tykkäys

Kiitoksi, pittääpä perehtyä.
Varmasti täältä foorumeita selailemalla myös löytyisi vastauksia mutta kun nyt tässä alulle päästiin niin nakkelen tähän ketjuun.

Koti oloissa miten onnistuu esim komposiittijousen teko? Jonkilaista jigiähän siihen tarvitsisi? Jos ihan yhdestä puusta veistää niin silloinhan se tarvisi vain löytää sopivaa materiaalia jostain. Oletteko ostelleet netin syövereistä vai omilta tiluksilta kaataneet ja katsoneet mitä tulee?

Pohjoisesta tulleena täällä Pirkanmaalla nuo isot katajat pistäneet silmään ja mietin että millainen kataja olisi jousipuuksi?

Olipa kyse mistä tahansa, niin onnistumisen kokemukset ovat tärkeitä. Vanha tuttu sanonta, että tyvestä puuhun noustaan pätee jousen veistämisessäkin. Komposiitteja kannattaa miettiä vasta sitten kun on kokemusta ihan yksipuisista jousista ja sitä myöten jonkinlainen käsitys jousen veistämisestä, materiaaleista sekä työkaluista. Luettavaa tällä foorumilla riittää valtavasti ja haku toimii hyvin!

Tervetuloa foorumille!

Selailusi myötä olet jo päässyt varmaan aika hyvän käsitykseen siitä, millä puulajeilla jousen teko onnistuu. Ihan tuomi, vaahtera ja pihlaja siitä naapurin äijän metsästä on kelpo kamaa. Vanhoilla tekijöillä tuppaa olemaan puutavaraa liikaakin varastoissa ja myyntiäkin tapahtuu, jos kulkureitit sopivasti risteää. Taka-Hikiän kisat on hyvä markkinapaikka, jos vähän huutelet tarpeista etukäteen.

1 tykkäys