Conquest cup 2024

Täällä taas!

Kilpailut alkaa maanantaina ja jatkuu tiistaina. Maanantaina sarvijousisarja ja tiistaina kuitujousisarjat.
Mukava nähdä sarvijousentekijät taas. Paikalla Mathias Lehner, Ivar Malde, Adam Karpowicz ja Alex Wittenaar.

Nähtiin eilen Istanbulin jousiammuntaseuran kasvatti, Fatih, joka osti Ivarilta sarvijousen. Juteltiin vähän jousista ja hän kysyi kuinka jäykällä jousella aion ampua. Sanoin että 110# ja 117#. Ei tahtonut uskoa, kysyi että tarkoitanko senttimetreissä jousen pituutta?? Hah…
Siis kovat odotukset tälle vuodelle - jälleen kerran!


5 tykkäystä



5 tykkäystä

Mikäs jousi tämä viimeinen on? Mikä pintakäsittely? Aika rohkeasti laitettu mushamma, koristelun kannalta. Vaha kun tarttuu pintaan, niin eihän sitä oikein siististi saa pois. Pituusjousien ej varmaan tarvitsisi olla noin hienoja, menee vähän koristelu hukkaan.

Alex Wittenaarin maalamia jousia molemmat. Päällä on paksu venelakka joten kestänee mushamman. Mushammakääre on muuten dipattu hartsi/vaha liuokseen ja on paaaaljon parempi kun mun pelkällä mehiläisvahalla. Tässä hyvä kehityskohde itselle.

1 tykkäys

Top kapista kuvia. Meikä on vielä pieni poika sulttaaneihin verrattuna…





Kavereiden välineitä:







Ivar möi jousen. Vietettiin iltapäivä jousiammuntaradan verstaalla. Siellä on muutamia aloittelijoita jotka tekee jousia.







9 tykkäystä

494m!!! Sarvijousella, 110# @26" kovassa vastatuulessa ja hopea sija plakkarissa! Eli matkakassa meni positiiviselle kertaheitolla ja reilusti.

Adam K. voitti, 522m laukauksella ja Ivar Malde kolmas 438m tuloksella. Keli oli todella kehno mutta silti kovia tuloksia ja Adamilta uusi kisaennätys.

Oon tosi tyytyväinen tulokseen, vaikka jousi ei tullutkaan täyteen vetoon. Tyynellä olisi 500m rikkoutunut kevyesti!
Jousi oli tuo täällä esitelty lyhyt, kevyt ja jäykkä jousi. Mitattiin paunat kisan jälkeen, 100# @24" ja 110# @26". Veto jäi vähän vajaaksi mutta jäykkä ja raskas nuoli lensi silti pisimmälle, 10mm taipuva ja 228gn painava. Nuoli oli kuudesta lohkosta kasattu tonkin nuoli joka ammuttiin tietysti siperillä.







12 tykkäystä

Onneksi olkoon! Tulihan se sieltä!

Et tainnut tuolla jousella Suomessa ampua, vai? Oliko pitkän laukaisun takana hyvä jousi, hyvä jousi vai hyvä suoritus? Tai tietenkin hyvä kokonaisuus! Tai mietin vaan, että jotain teit varmasti oikein, kun tuli uusi ennätys.

Millä Adam ampui? Samat välineet kuin viime vuonna?

Mikäs tuo hajonnut jänne oli?

Kiitos. :slight_smile: Joo nyt pääsee viimein pokkaamaan pokaalia.
Adam tarjoaa tänään illallisen!

Tällä jousella en tosiaan uskaltanut ampua suomessa. Se on ainoa jäykkä jousi nyt (yli 90#) joten oli pakko säästellä tänne. Oli todella lähellä että jousi ei heittänyt jännettä, joka laukauksella meinasi alalapa kieroilla sivuun.

Vaikea sanoa vielä mikä auttoi mutta varmaan ens alkuun 30# enemmän jäykkyyttä kuin kilpakumppaneilla…
Minä ja Adam kun kehitytään niin muut tuntuu vähän junnaavan paikallaan. Turkkilaisilla ei ole motivaatiota treenata vaikka Cem ja muut jousentekijät suosittelee. Myöskään kukaan turkkilaisista ei ota opetellakseen siperin käyttöä.

Adamilla oli välineet vanhoja, niistä on täällä kuviakin. Omien sanojensa mukaan veti jotain 98#, joten hieman vajaa tuuma jäi uupumaan. Adamin sanojen mukaan hänen nuolensa oli todella kevyt, noin 170gn. Aika uskomatonta, pitää pyydä nähdä se nuoli.

Ivar hajotti jänteen jollon otti multa lainaan flaamilaisen. Huvittavasti sopi täydellisti hänen jouseensa, nokinpaikkaa myöten!

6 tykkäystä

Taitaa se vaan jousiammunnassa olla niin, että mitä iäkkäämpi kaveri, niin sitä parempi ampuja, lajista riippumatta! Tässä pituusammunnassakin, kun paunat ovat kolminumeroiset, niin aletaan sijoittumaan ja silti voiton vie pienin ja vanhin kaveri!

Hyvä kisa varmasti, mutta vain seitsemän laukausta, on siinä tuurillakin vähän merkitystä, että sattuu laukaisu onnistumaan.

Lisää kuvia vaan!

Nyt ollaan bussissa matkalla lasikuituluokkia ampumaan.

Onhan se niin että treenata pitäisi paljon. Ja kokemus auttaa välineiden virittämisessä missä pienikin virheliike vie 100m pituudesta. Adam on näissä molemmissa kerennyt kunnostautua.

Mulla on pikkasen epämukava jousikäden asento ampuessa, tuntui että käsi ajautui liian “sisälle” jouseen, jolloin jänne löi paitaan/käsivarteen. Tänään pitää säätää siperiä niin että voin ottaa enemmän jousen vasemmalta syrjältä kiinni ja vetää pidemmän vedon.
Tänään(kin) on tosi hyvä mahdollisuus voittoon, joten pitääpä olla tarkkana…
Ammun nimittäin jäykemmällä jousella 24" nuolia kun turkkilaiset ampuu täyspitkiä 28" nuolia! Kovaa tykitystä… toivottavasti

Mulla on tähän hätään vain stillikuvia Alexin ja Ivarin ammunnasta. Lainasin Alexille mun tonkin nuolia 3kpl, sillä sopimuksella että palkintorahoista olisi tullut mulle 50%. Sinne asti ei Alex päässyt, mutta ampui kuitenkin 401m juuri sillä kultakirjaillulla hienolla jousella 75-80# vedolla.

Monus on valmiina 50# sarjaan! Sano eilen että oon ylimielinen kun julistin että ammun yli 500m. No en ampunu kovassa vastatuulessa! Heh. Tuli onnittelemaan kyllä jälkikäteen.

Tänään hän vuorostaan elvisteli miten on viinessä 60gn nuolta siihen 50# luokkaan. Ivar sanoi että pitää olla etupainonen nuoli, niin Monus totesi että ok, ammutaan 5g eli 75gn nuoli sitten.

4 tykkäystä

Monus on kyllä kuituluokissa kova. Vain 60 graanin nuoli?! Onko siitä tietoja, siinä ei enää paljoa ole materiaalia.

En tiedä. :smiley: Voi olla naurettavan lyhyt nuoli. Jotain 14", 16"?
Monus ei ammu muuten rajoittamatonta luokkaa enää. Alkaa olla eläköitynyt jäykistä jousista.

Okcular vakfin instagram sivulle tulee kuvia kisoista kokoajan.

1 tykkäys

Alex katsoi, että sinulla on niin paljon hienommat nuolet, että pakko päästä ampumaan niillä?? Vai oliko joku astunut omien nuolten päälle…? Jos on tuonne asti lähtenyt ja vain seitsemän laukausta, niin luulisi, että ampuu niillä millä on treenannut. Vai oliko luotto omiin välineisiin niin huono?

Ja siellähän Jere hymyilee tyytyväisenä!

https://www.instagram.com/p/C7gPUz2Nx0V/?hl=fi&img_index=1

1 tykkäys

Jere on turkkilaisemman näköinen kuin turkkilaiset itse… :wink:

2 tykkäystä

Kuitusarjat ei menneet mun osalta kummosesti. 50# sarjan voitti Monus, mutta Ivar todella lähellä kannoilla. Olikohan 430m ja 424m. Mathias kolmas. Säännöt olivat sekavat ja jousen jäykkyys mitattiin 1cm päässä vatsasta, eli mulla oli pari paunaa liian löysä jousi. Ammuin 362m.

Rajoittamattomassa kuituluokassa oli todella hyvä, mieto myötäinen tuuli. Tulokset olikin ihan poskettomia niin kevyillä jousilla ammuttuna:

  1. Ivar Malde 617m
  2. Ole Hansen 608m
  3. Mathias Lehner 606m

Adam ampui 618m mutta nuoli oli ulkona radasta (100m leveä kenttä). Minä ammuin 544m. Kaikilla lohkobambunuolet käytössä.
Ivar ja Ole ampuivat samalla jousella ja nuolilla 83# @26" jota eivät edes vetäneet täyteen vetoon. Perspektiiviä tuon päivän tuloksiin antaa se että Olen aikaisempi kisaennätys oli ~400m… Eli n.200m tulosparannus.

Kaikki neljä hyvin ampunutta ampuivat aikalailla peräjälkeen, mutta minä n.30min heidän jälkeen. Pikkasen harmitti tämä.
Nuolet oli todella loivassa kulmassa, joten ei siinä ihan ballistiikan lakeja noudatettu.
Älytöntä tuulettmistahan se sitten oli heiltä. Tämä on vieläpä se 590m rajan ylittävä tulos jolla pääsi ennen jäseneksi pituusammuntakiltaan.

Olipahan päivä. Kaverit rökitti 6-0 vaikka onnistuinkin vetämään 117# jousen lähes täyteen vetoon. Taisi olla 110-112#. Eli ainakin 30# enemmän kuin heillä.

Käytiin vielä tänään treenaamassa radalla, jolloin ammuin samalla kuitujousella 561m. Adam ampui 555m sarvijousella taas! Se on kova. Mun sarvijousissa alko olla vähän häikkää niin en uskaltanut ampua.

Adam ampui Ivarin ennätysjousella ja heti turasi tyhjälaukauksen jolloin jousen nokki meni rikki. Kyl mää sanon että on Adam aika ailahteleva ampuja. Ampui kerran nuolen siperiltä putoamisen jälkeen kahvan vasemmaltakin puolelta??? Ja sitten vielä yhden tyhjälaukauksen Cem:n jousella.

Minäkin sain kunnian kokeilla Cem:n jousta. Se oli 103# mutta auringossa vähän vähemmän. Hauska miten kevyeltä 100# tuntuu nykyään. Ampuu vaikka koko päivän…
Jousi ei heittänyt paljoa, meillä saatto olla taas ailahteleva keli.






1 tykkäys

Olisi niin perin suotavaa, että primitiivijousifoorumin moderaattori ymmärtäisi olla laittamatta synteettisillä välineillä käytyjen kisojen raportteja ja kuvia tälle luonnonmateriaalista / varhaiskantaista jousiammuntaa käsittelevälle sivustolle.

Suomessa ja maailmalla on lukuisia jousikisoja, joissa ammutaan luonnomateriaalijousilla ja synteettisillä jousilla omissa luokissaan. Ei jälkimmäisten tuloksia, tunnelmia ja tekniikoita ole tänne ennenkään laitettu.

Ei tosiaan haittaa yhtään jos kuidut vilahtavat kisaraportissa. Kuvat olivat perinteisistä välineistä, ja vertailu on aina kiinnostavaa ja hyödyllistä.

1 tykkäys