Conquest cup 2024

Sain tämmöstäki. Ivar, Adam, Alex ja Mathias myös.

2 tykkäystä

Unohdin vastailla tähän.

Johtuu ihan siitä havainnosta että kaikki tekee pääsääntösesti todella hyviä nuolia ja kun erot on pienet niin ohuemmat bambunuolet voittaa.
Osataan myös todella hyvin jo arvioida mikä nuoli lentää ja mikä ei. Sekä sovittaa nuolia jouseen spinen/painon perusteella. Lainasin turkkilaiselle Ömerille 2kpl hänen jouseen sopivia pituusnuolia ja kaveri ampui heti 70 paunaisella sarvijousella ja siperillä 401m. Tulosparannusta entiseen 100m.
Pitäähän sitä toki osata nuolia tehdä että tämä onnistuu. Ja ampua! Alexin omat mäntynuolet taisi mennä laukaisussa molemmat rikki? Yksi ihan säleiksi asti.

Tuntuu aika kovasti siltä että pituusnuolilla ei tarvitsisi edes treenata. Tai sitten jos ampuu niin pitäisi ampua paljon. On vaan niin pirun vaikeita löytää. Esimerkiksi nämä Ivarin ja Olen nuolet oli norjassakin ammuttaessa säännönmukaisesti yli 60m enemmän kuin muut nuolet. Eihän niitä hyviä nuolia havaitse ellei ammu… Paitsi jos oivaltaa mikä siinä on ratkaisevin tekijä.

Oli muuten todella kiva yllätys kun minun sarvijousisarjan hopeaa ampunut nuoli löytyi yhden turkkilaisen nais(!!)pituusampujan toimesta toissapäivänä. Toi sen mulle palkintoseremoniaan. Siinä on muuten innokas harrastaja kanssa. Taisi voittaa hopeaa hänkin naisten rajoittamattomassa luokassa.
Ammuin siis sillä nuolella kuitusarjassa jotain 540m kanssa mutta oli laskeutunut alueelta ohi.

5 tykkäystä

Meidän pituusammuntatiimin pitää jatkossa ottaa rinkka mukaan kun mennään palkintojenjakotilaisuuteen. Nyt tuli 8/9 palkintosijasta meille. Ainostaan Monus vei 50# jousien kultapalkinnon.
Lisäksi että taidettiin kaikissa sarjoissa miehittää vielä 4 sija…

Turkkilaiset ovat vähän pettyneitä. Tarttisivat innokkaita harrastajia. Jousentekijöitä ja siperillä ampuvia.

4 tykkäystä

Onnittelut Jerelle.

Ison maailman meininkiä. Niin ne vaan metrit guruun kuroutuu ja moni kova ikoni atarneilta ym maailman laidoilta on Jeren takana jo.

hulppeaa.

En tajuu miks kisa ammuttiin vastatuuleen. Oisko ollu vaarallista ampua toiseen suuntaan? vai laittoivatko siksi teiät vastatuuleen kun ei ollut turkin omia poikia viivalla ja pelkäsivät ennätystensä murenevan…?

Kiitos toistamiseen. Onhan tossa aika pitkälle päästy niistä ensimmäisistä pituusnuolista vuodelta 2017…
Adamilla on kova etumatka, kun hän oppi perusteet ja testasi ne jo 10-15v sitten. Nyt vasta meikäläisellä alkaa olla siperit ja muut nippelit kondiksessa niin että voi keskittyä ammuntaan!

Teidän muidenkin pitäisi tulla näihin kisoihin tutustumaan sarvijousien tekijöihin, jos mitenkään vaan saisitte onnistumaan. Luulen että juttua riittäisi.

Kisapaikalla on tietenkin kova kuumuus, koska ollaan avoimella pellolla. Tämän takia sinne on pystytetty telttoja. No näiden mukaisesti on sitten perustettu ampumarata, joka on joka vuosi samaan suuntaan. Usein tuulee oikealta, meren suunnasta hieman sivulle ja vastaisesti, mutta joskus näköjään sattuu parempikin sää.
Tuossa heidän tilanteessa pitäisi perustaa useampi rata, mitata ja merkata. Sitten kisapäivänä valita paras. Vähän vaikeaksi se menisi.

1 tykkäys