Arrow-fix apuna

Leikitääs uudella lelulla, eli katkenneiden nuolien korjailua ja ruodollisten kärkien istutusta.
Ihan vakuuttavan olonen vehje tää arrow-fix. Sain tataarin 34" ja turkkilaisten 28" nuolisetit aluille.
Tuo kärkien istutukseen käytettävä keskitetty 4mm terä ei tule vakiona mukana, mutta päätin ottaa mukaan niin pääsee testaamaan näitäkin. Vähän mietityttää että kuinka kestävä tuommoinen tasapaksuruoto on, voi hyvinkin tehdä heikon kohdan siihen mihin ruoto loppuu. Mutta silti heittämällä parempi kuin holkkikärki?
Tosta osia vaihtelemalla sitten korjasin nuoletkin. Hartosen kanssa väännettiin yksi 5/16 kartioliitos rikki, niin kestihän se ihan kiitettävästi.
Sen huomasin että toimii paljon paremmin 11/32 varrella kuin 5/16, liitos istuu mukavemmin. Mutta olipa vahva se ohuemmallakin varrella, että ei ruveta turhia vatvomaan…

Nättejä nää ruotokärjet, saattaa olla että pakko siirtyä lonkkarillakin näihin??






2 tykkäystä

Olen myös ollut tyytyväinen työkaluun. Noi 5/16 tikut on tosiaan vaikeampia, mutta lohtuna voin kertoa että kun niitä on korjannut yli 100 nuolta niin laatu vain paranee. Meillä ei korjattu nuoli koosta riippumatta, ole hajonnut liitoskohdasta kuin pari kertaa. Käytän kyllä kakskomponentti liimaa, joka kestää ääri sää oloja.

Mä laitoin nyt laiskana miehenä pikaliimalla. Epoksiakin voi kokeilla, mutta katsotaan miten tuo pysyy.

Oletko noita ruodollisia kärkiä kokeillut?

En ole, mutta kun luin sun postauksen niin tuli kyllä fiilis että pitäisi. Ei siis ole kokemusta. Hyviltä ne tosiaan näyttää.

En myös ole huomannut eroa hyvin korjatun ja ei korjatun nuolen kanssa. Niistä saa oikeasti ihan suoria kun vain jaksaa tehdä työn maltilla. Ehkä ne nuolet jotka on korjattu ihan kärjestä jopa kestää paremmin iskua. Olen myös ihan huvin vuoksi kokeillut tehdä monia liitoksia :slight_smile: niistä saa myös ihan suoria ja toimii ihan hyvin. Toki siinä ehkä ei paljoa järkeä ole, ellei ole sitten tarvetta extra nuolille ja puutetta materiaalista.

Työkalu kyllä näyttää pätevältä. Mikäs olikaan noiden ruodillisten kärkien halkaisija ennen ruotia? Vai oliko niitä useita kokoja? Näyttäisi sopivan hyvin barreloituihin nuoliin.

Niin ja nyt sitten Jere ampumaan nippu eri tavalla kärjitettyjä nuolia kiviin, niin saadaan dataa, että miten kestää!

1 tykkäys

Joo ilmanmuuta. Ennen tätä värkkiä olen jo kymmeniä nuolia korjannut vaikka millä liitoksilla, hyvin saa suoraksi. Lämmöllä viimeistään.
Tarkoitus olisi myös sorvata jotain tammi/vaahtera/ipe/purpleheart footteja, ne olisi aika helppo liittää kartiolla.

Nuo on 7,7mm kauluksesta ja 4mm ruodolla. Vähän harmiksi katselin että arrow-fix ei toimita 3mm ruodon kärkiä, mutta Ivar Malde myy. Ohut ruoto voisi olla fiksu ja mikä parempi ku olisi vielä oheneva “rotan häntä”. Niinhän ne on aikanaan ollut.
Toki jos ei radalla tule tarpeeksi testiä niin voin yleisön edessä ainakin yhden/kaksi nuolta kiveen ampua testiksi. :smiley:

Tässä liitteenä arrow-fixin sivuilta hintalista.


Jos näitä haluaa porata, niin samalta listalta löytyy näitäkin, toimii ilman arrow fixia.

Näitä laitoin kanssa, mutta pitää vähän hioa kaulusta alemmas kun on tuo 9,4mm peräti paksuutta.

Tarkoitit varmaan toista Jereä :slight_smile: Vastaan silti. Mulla 43#@28” hajoo kyl nuoli oli se korjattu tai ei jos ammun suoraan kiveen noin 20-30m alle. Mut ei liitoksesta. Sarin 29#@28” 5/16 nuoli voi siitä selvitä, olen nähnyt monesti kun pomppaa takaisin, varsinkin jos on joku pieni sammal mihin osui. Mutta spine niissä heikkenee aina.

2 tykkäystä

Jos nyt oikein luin hinnastoa, niin kärkiä on lähinnä kahta kokoa, jos siis katsotaan kärjen maksimihalkaisijaa juuri ennen ruodin alkua. 7,7-millisiä on monia erilaisia ja sitten on 9,4-millisiä. Nuo ohuemmat sopivat varmasti hyvin 5/16"-nuolivarsiin, pienellä ohentamisella. Mutta 11/32"-varsiin pitääkin ohentaa jo reippaammin. Tuo 9,4-millinen onkin sitten järeämpiin nuoliin. Miksiköhän 11/32"-varsiin sopivia ruotikärkiä, esimerkiksi 8,5-millisiä ei ole? Näyttää vaan hassulta siro kärki paksussa varressa, ellei sitten barreloi nuolivartta.

9 viestiä erotettiin uuteen ketjuun: Nuolivarren jäykkyyden pieneneminen käytön myötä

Eihän aasialaista nuolivartta voi tehdä barreloimatta??? :wink: Ymmärrän bulkkitekijän huolen… tää on vähän marginaalissa olevaa nuolien tuhertelua. Esim. nuo 7,7mm kärjet on vartettu nuoliin joilla ammutaan 90-100# @30-32" vedolla. 9mm varsi keskeltä karkeasti.

Minuakin kiinnostaa kovasti spine-heikkeneminen että siksikö munkin nuolet menee välillä minne sattuu.

1 tykkäys

Näinhän se toki on! Mutta mihin nuo 9,4-milliset sitten on ajateltu käytettäväksi? 11-millisiin halkoihin?

1 tykkäys

Joo aivan. Ehkäpä ovatkin?? Yli 100 paunainen jousi ja joku manchu nuoli 36" pitkänä, niin ihan näppärä kärki semmoiseen keihääseen.
23/64 varsikin on vain sen 9,1mm paksu joten “custom” varsi pitää olla.

Mulla tuottaa nyt vähän ongelmia, kun istutin noita 9,4mm kärkiä peräti 5/16 varsiin. Mutta päätin että laitan jännepunokset kärkien juureen - oikein extra kestäviä nuolikärkiä tulee siis. Tämä jännepunos nostaa vähän paksuutta kärjen tasalle jaoput vaan smirkelissä veke jos vielä törröttää korkeana.

Semmonen vinkki, että Juro archery myy arrow-fixiä joulualella 99e. Eli suomestakin saa ja ihan hyvään hintaan.

1 tykkäys