Aloittelija opastaa lylyn käsittelyyn

Kivan näköisiä tuommoiset parimetriset oksattomat lylyt

Nostan tätä hienoa ajatusta. On ollut viimeaikoina mielessä.

Liimasin viime viikolla vahvikkeet saarnesta paikalleen elukkaliimalla. Heikompaan liitokseen ylä ja alapuolelle ja vahvempaan vain vatsa puoleen. Vielä uudet punokset päälle ja voi alkaa tilleröimään kevyemmäksi. Polvitillerissä ei juurikaan taivu. Ompahan saanut kuivua koko paketti rauhassa. Tästä saattaa vielä jousi tulla.


Tästä saattaa tulla ugri henkinen jänneselystetty lyhäri. Se heikompi liitos kosahti vaikka sen vahvistin. Veikkaan että lylyssä oli jotain vikaa mitä en huomannut sekä tuomisakaran heikkous. Sekin halkesi.
Oppia ikä kaikki, kyllä tästä vielä lyhärin saa. Toisen sakaran liitos on tiukkaa tavaraa.

pomppasi vastaan taas tämä artikkeli, tietenkään ei ole jutussa jousen kuvia mutta muutama nuolenkärki kuitenkin.

1 tykkäys

Mull on Joonan jousesta muistaakseni kyllä kuva jossain. Pitää ettiä.

Olisi mukava nähdä kun ei näitä liikaa näy missään.

Mää yritän Hietasen Mikkoa kiinni josko hällä vielä jotain kuvia olisi talles. Mun kone on näköjään tyhjä :smiley:

Vaistolla-lehdestä vm 2012 löytyy juttu ja pari kuvaa sami laitin tekemistä jousista. Lehteä julkaisevan tahon sivuilla oli enemmänkin kuvia jousista, mutta näköjään ovat päivittäneet sivuja niin kuvat ovat kadonneet.
Laitihan järjesti jouksa-kursseja juurikin JP Joonan kanssa

Tässä olikin hyvää jorinaa… vähän epäselväksi jääny että mikä on paras tapa kuivattaa ? Mulla on nyt kaksi lylyä tossa. Tänään kaadettu 160 ja 145 senttiset.

Sanokaas viisammat mitä mieltä aihioista ?

Isomman halkasin keskeltä moottorisahalla. Toisen halkasen käsin kiiloilla…

Onko tuo isomman lyly kunnollista ? Aika vaaleaa. Toisessa päässä näkyy vasta alku mutta se onkin aika pitkä (160cm)
Halkaisija

Isompi 200>150mm

Pienempi 110-70mm

1 tykkäys

Se vaalea höttö on kuraa jolla ei tee mitään. Tuollainen liian pystyssä kasvanut oman lyhyen kokemuksen mukaan on huonompaa kuin sellainen joka on pidempään maata pitkin kasvaneena yrittänyt oikaista itsensä suoraan.

Olen veistänyt näitä suoraan lähelle lopullista mittaa sekä jättänyt pidemmäksi aikaa kuivumaan pelkästään kyljet paljaaksi veistettynä sekä siitä välilta. Kokonaisia on kolme kuivumassa nyt, lisää pitää hakea kunhan saan aikaiseksi. Paino tippuu myös sillä tavalla, tosin en tiedä mikä vaikutus parin vuoden hitaalla kuivaamisella on lylyyn mutta eiköhän se selviä.
Metissä kannattaa kulkea paljon koska näitä hyviä aihioita löytyy ainoastaan kulkemalla, joillakin alueilla niitä esiintyy enemmän kuin toisilla syystä jota en tiedä.

Parasta tapaa kuivata en tiedä kuten en myöskään sitä miten paras lyly tunnistetaan. Tästä taisi itsekin kysellä enkä muistaakseni saanut siihen vastauksia. Mielestäni paras tapa selvittää tämä on vain yksinkertaisesti työstää lylyä niin paljon kuin mahdollista ja jakaa tietoa muillekin. Ugrijousen salat painuivat historian hämärään aikoinaan joten ne pitää yrittää löytää yrityksen ja erehdyksen kautta.

Ugh, olen puhunut.

3 tykkäystä

Näimpä… Minä lupaan jakaa kaiken ulospäin mitä näistä irti saan… tämä oli eka kerta kun kävin tossa omassa metsässä varsinaista lylyä etsimässä. Kolmannenkin löysin mutta oli ehkä jo liian pystyssä… taidampa tehdä oman ugrijousi ketjun niin en sepitä tähän enempää. Kiitos !

Keskimmäisen kuvan puuta en ottanut

Vielä tarkentaakseni… Meinaatko @MikaP että näissä ei ole varsinaisesti lylyä vaan “vaaleaa höttöä”… Kuitenkin selvästi näissä havaittavissa tummaa ulkokaaressa kun taas täysin tavallista mäntyä… onko se silti tarpeeksi tummaa? Selviääkö kokeilemalla : D

Nuohan näyttää hyvältä. Ainakin isommasta saa vatsan takuuvarmasti. Ellei nyt lyly ihan metrin kohdalla jo lopu aihiosta.

Minun jousen lyly oli tummempaa kuin mitä olen norjalaisten jousissa nähnyt. Väri kulkee painon kanssa. Mitä tummempaa ja painavempaa sitä tiukempaa kamaa. Vaalea “höttö” voi olla kuraa mutta tehkää nyt ihmeessä jousi ja kokeilkaa ensin, siinä sitä huomaa mikä käy, mikä ei.

1 tykkäys

Noissa on lylyä paljon lyhyemmällä matkalla kuin sellaisessa joka on kasvanut maan myötäiseksi. Siinä vaiheessa kun kasvu asento on kääntynyt ylös lyly vähenee eikä se ole minun mielestä enää niin hyvää. Eihän sitä kukaan kiellä kokeilemasta, itse kävelen tuollaisten ohitse ja etsin paremman.

1 tykkäys

Nii justii. No tossa alkoi just 160 sentin kohdalla tulemaan se lyly vastaan. Sellasen lavan kokosella alueella. Eihän siinä ku kokeilee. Sit sen tietää.

Tässä on minun mielestä hyvä lyly. Kasvuasento oli tämä


Latvassa lylyä 20mm paksusti ja 40mm leveästi

Tyvessä 65mm paksu ja 60 leveä. 30-40cm runkoa jäi kuntan alle kun sitä kaadon jälkeen tongin esille joten liian hätäisesti kaadoin. Aihion pituus 160cm.

2 tykkäystä

On siinä Mikalla komeaa lylyä! Jos olisi omaa metsää enemmänkin, niin voisi käydä tuuppimassa mäntyjä kumoon. Tosin, tuokin mänty on lylyyntynyt noin 40 vuotta, että voi odottavan aika tulla pitkäksi.

Itsekin kaadoin ison komean lylymännyn viime keväänä ja työstin sivut ja normaalipuun pois. Vielä pitäisi sahata säleiksi.

" that’s not a knife, this is a knife " :smile:

Ei kyllähän tuo ihan eriltä näyttää… mutta täytyy mennä toisen kerran kattelemaan. Eiköhän noita ole.

Meillä kaikilla on ikiaikainen nautintaoikeus näihin talousmetsiä tuhoaviin ja rumentaviin luonnonoikkuihin…:hugs: mutta vain siinä tapauksessa että niistä tehdään ugrijousia