York Round

Rane kyseli, josko vihdoinkin ammuttaisiin York Round ja paikkana Riihimäki? Allakkaa selailtuani näyttää se sitä, että ensimmäinen vaihtoehto olisi lauantai 09.09.2017 (ja oikeastaan viimeinenkin säiden alkaessa viiletä ja valon vähetä). Järkevin aloitus olisi varmaankin 11-12 nurkilla, jotta pitempimatkaisetkin saataisiin paikalle.

Viesti myös Perinnejousiharrastajat-naamakirjassa.

Mahdollisimman sitovat ilmoitukset osallistumisaikeista joko tähän ketjuun tai naamakirjaan tämän viikon aikana, jotta näen, kannattaako alkaa anoa vapaata hellahallitukselta yhden lauantain poissaoloon mökiltä.

York Round ammutaan WA:n (ex FITA) 122 cm tauluun:
100 jaardia 12 x 6 nuolta
80 jaardia 8 x 6 nuolta
60 jaardia 4 x 6 nuolta

Pisteytys Imperial-tyyliin värien mukaan (jos oikein Googlasin): 9-7-5-3-1

Nuolimäärien ero eri matkoilla on siksi, että tavoitteena on keskimäärin sama pistemäärä joka matkalta.

1 tykkäys

Kyllä houkuttelee! Kalenterin viikonloput ovat koko elokuunkin ahkerassa käytössä mutta tuolloin voisi tosiaan olla aikaa, varsinkin kun ammutaan Riihimäellä. Alustavasti mukana.

Mikäs on suunnitelma kisan suhteen? Onko tarkoituksena pitää vain puujousiporukan kisa, vai otetaanko mukaan Petikon vaiston tyyliin myös modernit luokat?

Lienee sitten vuosikymmeniin ensimmäinen York-round Suomessa! York on myös yksi vaatimmista kisamuodoista hyvin pitkien ammuntamatkojen takia. Jos kisa toteutuu, niin laitan lyhyen sääntötiivistelmän tähän ketjuun sekä pikkuisen tilastotietoa.

Alustava kyselyhän tämä vasta Ranen aloitteesta, mutta mielestäni, koska tilaa on, voisivat modernistitkin ammuskella omiin tauluihinsa siinä samalla. Tiedä vaikka vaikka meidän tauti tarttuisi johonkin heistä… :wink: Uskoisin, että joku RiJo:lainen etupäässä voisi innostua, mahdollisesti joku Hämylinnastakin.

Kyllähän näitä pitkiä matkoja on kiva ampua. Nuolten lennon katseleminen on hienoa. Ihan toista kuin 18m matkalla.

Ei vaan näytä innostusta heräävän näillä sivuilla, sillä vain Rane, Tuomo ja minä ollaan enempi kiinnostuneita. Mikke kyseli naamakirjassa, mutta en ole varma aikooko osallistuakin. Pari veteraania HB-jousilla taitaisi naamakirjatietojen mukaan olevan tulossa ja Lehtisen Jakke on puuhannut kusilaitu-LB-ampujia mukaan. Jos tämä York Round toteutuu, niin laitetaan modernit vempeleet ampumaan omassa ryhmässään.

York Round vaatii siis toteutuakseen teitä primi/perinneampujia, eli ilmoittautukaa muutaman lähipäivän aikana.

Oon mukana mikäli puoliso ei päätä toisin.

Hah! Sama täällä. :smiley:

Haaa… annatte puolisoille myös vähän rivakamman jäkkärän tassuun ja mukaan viivalle!

Taitaa siis kisa pikku hiljaa varmistua. Viikonvaihteen jälkeen tarkemmat tiedot.

Tuskinpa lähtee mukaan täältä parempi puoliso, kun tuottaa ongelmia american roundinkin etäisyydet. Ehkäpä joku toinen kerta sitten. Minä kyllä tulen paikalle!
On siinä sitten matkaa, että ihan 100 yardia… huh. Nyt löytyy multa jo ihan pätevä lonkkari 47 paunaisena, joten sillähän sitä voisi sitten ampua.

Hurjat on kyllä ampuma matkat,mut jos Tuomo saa mun lonkkarin iskuun vois vakavasti harkita. Olisihan se hyvä treeni ensikevään American roundiin johon aion osallistua. Eli olen mukana.

Mulla onkin ollu vähän haaveena että olis joku hyvä kisa kesällä johon tulis vain lonkkari ampujia. Hyvä olis kaksi sarjaa primit ja lasikuidut omassaan.Olis kiva verrata onko niissä oikeesti eroja,Petikossa aina kin primi voitti. Ehkä tästä kisasta tulis tulevaisuudessa oikea Longbow tapahtuma.

Tästähän saadaan oikein kunnon kisa!

Ammuntamatkat ovat pitkät mutta York roundia on ammuttu ties kuinka pitkään Englannissa ja Yhdysvalloissa. Aikoinaan American round kehitettiin juuri siksi, että monien ampujien mielestä York roundin matkat olivat aivan liian pitkät. Tämähän on siis oikea tosimiesten kisa! Naisethan eivät edes Yorkia ampuneen, joskaan en nyt muista, että ampuiko kukaan nainen virallista tulosta. American roundia naisetkin ampuivat vaikka se ei virallinen kisakierros ollutkaan. Nyt tietenkin kaikki mukaan!!

Kannattaa muuten opetella mahdollisimman alas ankkurointi. Taustapakkojen takana ei ole korkeita puita tai vastaavia. Ainakin minun pitää 100 jaardilta tähdätä pilviin normaalilla ankkurilla, eikä se ole kovin käytännöllistä.

Modernien lonkkarien ja primijousien vertailu yhden kilpailun perusteella on aika turhaa, lopputulos riippuu aina täysin ampujista. Jousien väliset erot ovat niin pienet, että parempi ampuja voittaa. Tietysti, tilastollisesta näkökulmasta tarkasteltuna moderni lonkkari on aina tarkempi. Materiaalit, ikkunaleikkaus ja nuolihylly tuovat pienen edun.

Oma puolisoni ei oo ollu ampuma kuntoinen enää 3 vuoteen :frowning: