XXVIII Primitiivijousikilpailu 2020

Juuri äsken tarkistin 6 jousen jänteet, jokaisella vähintään 500 laukausta ammuttu, joillakin niistä yli 1000. Yhdessäkään ei ole nirhaumaa tai värjäämää. Ja jos on väriä, on sitä kauttaaltaan sormiotteen alueelta, eli ei saa mitään osviittaa missä nuoli on ollut. Mikäli käyttää tiukkaa nokkia, voi tilanne olla eri.
Pitää muistaa että tässä puhutaan milleistä, nahkakahvalla/nuolen ohituspaikan merkillä käsi saadaan täsmälleen samaan asentoon joka kerta. Siihen vielä nokin merkki niin on tarkkuus millilleen. Sama ei onnistu suoralla, merkkaamattomalla kahvalla ja tämmöisellä 20cm keskipunoksella.

Voisi siis myös huomioida että nokinpaikkamerkistä ei hyödy niin paljon jos kahva on paljas/merkkaamaton. Tässä on tietenkin yksi syy miksi taulujousissa ylä/alalapa on aina merkattu ja nahka/samettikahva. Tai ohituspaikka merkattu.

Väljä nokki näemmä selvästi myös säästää keskipunosta. Mulla ei koskaan katkea jänne punoksen kohdilta, aina lenkeistä.

Nii en tiiä. Mä käytän aina pellavaa keskipunoksessa ja jos nuolen nokki uraan eksyy kerrankin multaa tms nii kyllä se vaa värjääntyy /painuu = EROTTUU. näin siis minulla. Mulla on kaks kertaa katkennut jänne nokin kohdalta. Näillä ammuttu aivan varmasti reilusti yli sen 1500 mitä Tuomo muistaakseni piti hyvänä määränä pellavalle. Ja nekin katkennut osittain sen takia että se pellava punos oli jo kulunut lähes olemattomiin. Näitä alkutaipaleen oppeja. Nyt on jänteet kestänyt kun vaihtaa sen 1500 kohdalla. Möllelläkin viides vai jopa peräti kuudes jänne menossa joista se ensimmäinen on vain katkennut.

Kyllähän sen nyt tunteekin hyppysissään millon se nuoli on kohdallaan… yllättävän pienen eron siinä huomaa katsomatta edes nuolta… reeniä reeniä sitähän se on

2 tykkäystä

Nokinpaikka on ihan eri asia kuin esimerkiksi nokkien kohdalta värjäytynyt tai vaalentunut keskipunos. Nokinpaikka ei pelkästään kerro, mihin nuoli nokitetaan, vaan pitää nuolen paikoillaan, ampujan toimista riippumatta. Ilman fyysistä uloketta ampuja joutuu pitämään itse huolen siitä, että nuoli pysyy jänteellä oikealla korkeudella. Pieninkin “virheliike” saa nokin liukumaan jänteellä, aivan kuten varhaiskantaisina aikoina.

Niihin piirteisiin, joita löytyy satunnaisesti tuliasekauden kuohituista myöhäisjousista 1600-luvulta jne., on aika laimeaa vedota primitiivisyyttä juhlistavien ammuntakisojen yhteydessä. Varhaiskantaisuus menetetään, kun poimitaan kirsikoita ja leikitään, että ne jotenkin edustavat suurta kuvaa ja linjoja.

4 tykkäystä

Jos joku Özi olis 2000v sitten keksinyt että onpa hieno homma toi nokipaikka merkata,niin jäis tämäkin saivartelu käymättä. Tehkää nyt oikeesti sellaiset säännöt ettei tarvii keksiä verukkeita kun ei kisassa pärjää. Naurettavaa saivartelua!!! on ihan pienestä kiinni lopetanko koko primitouhun. Missään muussa jousiammunta luokissa käydä tälläistä keskustelua.

Mare hyvä, kisalinjaukset on jo tehty. Minä tai Tuukka ei olla mitään päättämässä tässä yhteydessä.

Sinällään totta, verukkeiden keksimisellä ja saivartelulla on aina ollut paikka kun ammutaan kisoissa huonosti… :smiley: Tosin siinä on se juttu, että näissä piireissä ei yleensä oteta kuumaa vaikka ammuttaisiinkin ohi, jousiammunta on meille jotain enemmän kuin vain osumista. Varsinaisia valituskierroksia ei kisojen jälkeen käydä. Hymyissä suin yhteiskuvaan vaan.

Totta on että missään muualla ei käydä tämmöistä keskustelua, heillä on omat keskustelunsa! Ja siellä varmasti on raja-arvot asioille heilläkin.

Jos primitiivijousiammunnan romahtaminen on nokinpaikasta kiinni, herää ihmetys että onko primitiivijousiammuntaa harrastetukaan? Eikös jousiampuja, metsien mies, heitä nuolen jänteelle sateessa, pimeässä ja silmät sidottuna aina samaan paikkaan? Miksi olla apuvälineitä, kun on taitoa? :wink:

Niinpä! Kun on selkeet säännöt ja niillä mennään on kaikki ok!

Me ei olla niin kuin muut. Meidän ammunnalla on 70 000-vuotinen kehys, ei sodanjälkeisen Papa Bearin viitoittama tie. Suomessa on yli 30 vuotta ammuttu muinaisasekilpailuja ja on näitäkin sivuja ylläpitävät Knuutinpojat, ja on 1970-luvulta jatkuva katkeamaton varhaiskantaisen jousiammunnan tekemisen perinne. Kaikki tämä perustuu siihen, että oli joukko ihmisiä, joilla oli valtava palo paneutua kulttuureihin, joissa elettiin jousi kädessä ja ruokittiin perheet nuolia ampumalla. Sieltä tekemisen malli otetaan.

Jos varhaiskantainen jousiammunta ei kiinnosta, on kuituampujille ja nokinpaikka-ampujille kosolti omia kisojaan.

4 tykkäystä

Kiitos! toki niitä muita kisoja koluan tosi paljon, ja minuakin viehätti kun eka kerran kävin Vanhanlinnan kisassa tämä touhu, mutta kun tälläisistä asioista kuin saako merkata nokin paikan väännetään niin tulee eittämättä mieleen että nyt olen väärässä seurassa.Ja kun nyt on kuitenkin kyse myös jousiammunta kilpailusta niin toivoisin että on niin selkeet säännöt että ei tarvii ennen eikä jälkeenpäin vääntää asioista. Minä olen aina käyttänyt nokimerkkiä ja tulen aina käyttämään ja jos se on sääntöjen vastaista niin jään pois kisoista!

Mare - pieni vääntäminen kuuluu oikeastaan mihin tahansa harrastukseen! Niin pitkään kuin vaikka ihan mitättömistäkin asioista keskustellaan asiallisesti, niin se on ihan kivaa. Silloin asiat edistyvät ja samalla saadaan selville harrastajien mielipiteitä.

Säännöistä vielä, että olen kirjoittanut pituusammuntasäännöistä yhden version jo viime kesänä. Versio on nyt kiertänyt Knuutinpoikien hallituksessa käsiteltävänä. Toivon mukaan valmis ja hyväksytty versio putkahtaa julki ennen Vanhalinnan (2020…) kisoja. Pitäisi ilmeisesti tehdä myös yleiset kilpailusäännöt, niin ei tarvitsisi joka kerta sääntöasioista keskustella, vaan olisi niin sanotusti mustaa valkoisella.

1 tykkäys

Tuosta nokinpaikan merkkaamisesta on puhuttu aina. Osa jengistä on asian suhteen tosi puritaanisia. Itse olin valmis yhtenä vuonna irroittamaan merkin tarvittaessa. Jänteellä näkyi joka tapauksessa jälki. Ei tarvinut.

Joku automaattinen nuolen paikan haku metsällä ei liity tähän kisatilanteeseen mitenkään. Kisassa on aikaa säätää asiaa ja tarkistaa niin ettei fyysisellä merkillä ole väliä.

Tää, osanottajan - ei seuran jäsenen näkökulmasta.

2 tykkäystä

Mare. Suoraa kielto ei sinälläänn ole. On vain todella kova TOIVOMUS ettei niitä käytetä meidän kisoissa koska se muuttavat kisaluonnetta.

Niinkuin Tuukka ylempänä jo kirjoitti: “Nokinpaikka ei pelkästään kerro, mihin nuoli nokitetaan, vaan pitää nuolen paikoillaan , ampujan toimista riippumatta.”

Tämä on se missä myös punnitaan kuka on se parempi ampuja kun otetaan avustukset pois. Vähän sama kuin Simo Häyhä joka ampui ilman kiikaria vain jyvä apunaan.

2 tykkäystä

Mulla on jänteessä pieni merkki jonka siihen jänteen tekijä (Tuomo) on siihen tehnyt. Se ei pidä tosiaankaan nuolta paikallaan. Ihan itse se täytyy sormien väliin puristaa.Ja eikö myös sormiläppä ja hanska ym. myös kuulu tähän toivomus/ melkein kieltolistaan. Ei kai sellaisia käytetty 10 000v sitten???

Menkööt vielä asian ohi mutta niinhän se on, kuten Mare sanoi. Nokinpaikan merkki sinänsä ei pidä nuolta paikoillaan, vaikka @TuukkaKumpulainen toisin väittääkin, se vain osoittaa sen kohdan, johon nuoli pitäisi nokittaa, jotta lentäisi pystysuunnassa mahdollisimman suoraan. Sopivan tiukka jänne on se, joka pitää nuolen paikoillaan, niin pystysuunnassa kuin jänteessä vedon aikana. Vaikka minulla on jänteessä yläpuolinen nokinpaikan merkki, niin aina välillä sattuu tyhjälaukaus, jos jänne on aavistuksen liian väljä ja nokki ei pysykään jänteessä kiinni (olen yrittänyt opetella olemaan puristamatta nokkia). Nokinpaikan merkki on hyvä varsinkin tekniikkaharjoittelussa, ei tarvitse pähkäillä, että missä ylä-/alaosuman syy taas olikaan. Tai siis pitää mutta nokinpaikka voidaan karsia pois. Ilman merkittyä nokinpaikan merkkiä pärjää oikein hyvin, jos esimerkiksi pellavajänteestä tekee sopivan tiukan nokeille. Kymmenien laukausten myötä se painuu nokinpaikan kohdalta hieman kasaan, jonka jälkeen nuoli ei liiku ylös eikä alas päin.

Hanskat ja läpät eiväk kuuluu mihinkään kielto listaan. Niitä on ollut eri kulttuureissa eri näkösinä ja kokosina siellä täällä.

Emme ryhdy syynäämään, onko kilpailijoiden jousenjänteissä nokinpaikkamerkki vai ei. Nuo merkit eivät kuulu primitiivijousiin. Mutta asiaa ei pystytä, eikä haluta valvoa. Ja periaatteenamme on alusta alkaen ollut, että emme luo toimimattomia ja valvomattomia sääntöjä. Monissa muissa kerhoissa sääntöjä luodaan sääntöjen luomisen ilosta ja sitten selitetään, ettei niitä tarvitse noudattaa. Minusta jousiampumakilpailun sääntöjä täytyy noudattaa.

Nokinpaikkamerkistä ei voi olla paljoa iloa, kun nuoli lepää käden päällä, eikä kantavalla nuolihyllyllä. Tilanne on sama kuin ampuisi kiväärillä, missä on vain takatähtäin. Jos joku haluaa välttämättä merkitä nokinpaikan, sen pystyy helposti tekemään välineiden tarkastamisen jälkeen menemällä vaikka vessaan suorakulman, jousen ja tussikynän kanssa ja tekemällä pikku pisteen jänteelle. Tai uuteen suojapunokseen voi nyrhiä viilan reunalla pienen kuluman nokinpaikaksi. Emme ryhdy kyttäämään tällaisia. Tämä ei ole niin vakavaa urheilua, eikä mitään arvokkaita rahapalkintoja ole.

2 tykkäystä

Vielä kertaukseksi, niin kilpailun tulos ei saa enää muuttua palkintojen jakamisen jälkeen. Ryhmässä johtaja (knuutinpoikien jäsen tai ryhmän virkaiältään vanhin) päättää mikä on nuolen antama pisteluku. Jos nuoli on kiinni hiusviivassa, se lasketaan ampujan hyväksi. Jos hiusviiva sattuu olemaan vähän röpelöinen ja tilanne epäselvä, lasketaan ampujan hyväksi. Normaalisti on ihan selvää, onko hiusviivan ja nuolen välissä rakoa vai ei. Tilanne on ratkaistava ampumapaikalla, asiaa ei selvitellä enää tulospapereita palautettaessa.

Erityisesti neljän parhaan pistemäärät lasketaan ja tarkistetaan niin hyvin, ettei virheitä ole. Kun tulos on julkistettu ja palkinnot jaettu, se on siinä. Mitään tarkistuslaskentoja ei tehdä tämän jälkeen ja ainakaan sijalukuja ei muutella.

Oli mielestäni erittäin huono juttu, kun esim. viime kevään Petikon kisan tulos julkistettiin facebookissakin ja sitten kohta tulee “tieto”, ettei Menna sitten voittanutkaan. Ja kuitenkin Mennalla oli valokuva todisteena siitä yhdestä osumasta, missä nuoli oli kiinni viivassa. Joku oli ryhmässä ryhtynyt väittämään, ettei se ollut vitaaliosuma. Ei tällaista sähläystä. Kaikkien kilpailijoiden täytyy olla selvillä siitä, millä periaatteella pisteet lasketaan. Ei ole vaikeaa. Sama sääntö on kaikissa ampumakilpailuissa.

7 tykkäystä

Ei yksinkertaisesti pidä paikkaansa, mutta Reiniahon kanssa saa nähtävästi mistä tahansa aikaiseksi ihan turhan väittelyn.

Olen ampunut nyt 35 vuotta primitiivijousilla, ja siinä sivussa yhteensä viitisen vuotta moderneilla, nokinpaikkaisilla jousilla. Yli 90 % siitä ajasta, kun olen ollut nuoli jänteellä, olen ollut maastossa.

Varhaiskantaisen jousen nuolten nokit eivät voi olla tiukkoja, sillä vähänkin tiukempi jännesovitus halkaisee yksipuisen nokin kevyestikin painamalla, tried and true. Kaiken lisäksi tiukka jännesovitus sotkee nuolen lennon tarraavuudellaan. Hyvin sovitettu nokki irtoaa jänteestä korkeintaan kevyellä näpäytyksellä.

Sopiva, tai siivun verran tiukempikin nokki liukuu jänteellä välittömästi, kun esimerkiksi nuolen etupäähän kohdistuu pieninkin paine, vaikkapa parin millin paksuisen kuivan kuusenoksan kosketuksesta. Myös vähänkin huolimaton jänteeseen tarttuminen vie nokin vikaan asap. Nokinpaikalla varustetulla jänteellä oleva täsmälleen samanlainen nuoli ei pysty liukumaan jänteellä ylöspäin, sillä nokinpaikka estää sen, tried and true. Moni moderni ampuja käyttää vieläpä kahta nokinpaikkaa, jolloin nuoli ei voi liukua kumpaankaan suuntaan. Siinäpä kainalokeppiä raihnaisille.

Kun olen ampunut sekä nokinpaikallisilla että varhaiskantaisilla jänteillä peräkkäin ja rinta rinnan, on näiden välillä maailmojen ero siinä, millä tavalla ja kuinka paljon ampuja joutuu huolehtimaan nuolen oikeasta korkeudesta jänteellä. On siis perin epäreilua, jos maastokilpailutilanteessa on ampujia, joista osalla on nokinpaikallinen, osalla varhaiskantainen jänne. Tosin maastokilpailut ovat nuolen jänteellä pysymisen kannalta yleisesti ottaen lasten leikkiä metsästykseen verrattuna, sillä jälkimmäisessä ampumapaikkoja ei ole luotu tai valikoitu vaan ne ovat mitä ovat, oksineen kaikkineen.

Eikös Tuukka olisi fiksua käyttää nokimerkkiä jos se tuo noin paljon enempi varmuutta osumiseen? Mihin aikakauteen nämä kilpailu säännöt muuten perstuu,kun kuitenkin sallitaan nykyaikaiset jänteet, ratakärjet, kaupasta ostetut valmiit sulat ym.

Ja vähän vielä. Mulla jousessa on tosi ohut jänne ja väljät nokit 1 pieni merkki jänteellä johon nuoli asettuu se ei pidä kyllä nuolta paikallaan, Ja tälläisestä säännöstä tai toivomuksesta en aikaisemmin ole edes tiennyt kiitokset Jerelle ja Mikalle kun toitte tämän asian esille. Ja rehellisenä kilpailiana kysyn vielä kerran onko nokimerkki kielletty vai ei? minua ei tarvii valvoa sillä rehellisesti jousissani sitä käytän ja jos se Vanhanlinnan kisassa on kiellety niin pyydän anteeksi aiemmista vuosista kun tietämättömyyttäni olen kilpaillut nokimerkin kanssa. Ja jos se on säännöissä kielletty päättyy minun primikisat Vanhanlinnan osalta tähän. Vastausta jään odottamaan.

Onks täänyt panttivankitilanne jossa pidät itseäsi vankina osallustumisesi suhteen meidän kisaa vastaan??? Ymmärsinkö oikein?

Lue Simon kommentti uudelleen…

Nähdään kisassa tai ei niin se ei minun sijoittumiseeni vaikuta.