XI American round 13.5.2017

Milloinkas ammutaan 11. American round? Perinteisesti se on ammuttu toukokuun puolivälin tienoilla ja kovasti odottelen tietoa, että milloin kisa järjestetään. Kalenteri täyttyy kovaa vauhtia mutta olen silti pitänyt varauksen kisalle. Samalla varmaan ammutaan perinteinen Preeriajousiammuntakilpailu sekä tietysti pituusammunta. Jos jotain saa ehdottaa, niin preeriakisa aamupäivällä, AR vaikka alkaen kello 12 ja sitten jää vielä hyvin aikaa ampua pituutta. Tietoa kovasti odotellen!

Minä katselin jo viime vuoden kisojen kuvia ja meininkejä yuku-foorumilta kaihoisasti… Kohta pääsee taas kisaamaan! Kannatan myös että aikataulua viilattaisiin aikaisemmaksi, pituusamunnalle jäisi sitten enemmän aikaa. Saattaisipa jäädä useampi ihminen pituuskisaankin. Mulle on tärkeä tuo pituusammunta, pitää päästä välineistöä testaamaan, että mitenkä lähtee. :wink:

Kovasti on ooteltu päivämäärää täälläkin. Itellä on kiinni toukokuun 2 ekaa vkonloppua, joten jos saa toivoa niin 20.5. tai 21.5. olisivat aivan täydelliset päivät.
Tuskin ammun 500 rikki tänäkään vuonna, mutta eiköhän se 300 halkea kuitenkin. Lyhytjousen about 420 pinnan enkkaani tuskin kaadan, tai tuskin kukaan muukaan lyhytjousiampuja… toistaiseksi.
Preeriakisaan, jos ed. mainituna vkonloppuna, tulen taas täysin lannevaate auki. Sillä asenteella heltisi viime vuonna hyvä tulos. Toissa vuonna kun treenasin sitä varten, tuli toki voitto, mutta vaatimottamalla tuloksella. Eli olen sisäistänyt “Mikke” asenteen. Rennosti nuolta ilmaan.

AR järjestetään 13.5. Pitään vanhasta perinteestä kiinni. Eli aloitetaan preerialla 10, AR kello 12 ja pituutta sitten noin tunti ar jälkeen. Pisteiden laskenta tänä vuonna on sitten minun +(joku?) vastuulla. Tuomo! Tuletko laskentaan mukaan? Tee sää vaikka joku excel taulukko johon voidaan vain heittää kunkin ampujan numerot ilman erillistä ynnäämistä.

Hienoa! Mukana ja lupaan järkätä pistelaskun. Otan läppärin mukaan ja teen Excel-taulukon, joka laskee tulokset automaattisesti. Tulokset valmistuvat siis noin 5 minuuttia sen jälkeen kun viimeinen nuoli on vedetty taulusta.

Asiaa! Näinpä jää hieman enemmän päivään aikaa ja vähemmän hohhailua tauolla.

Voi hiestä nahea takavako. Nyt menee preeriamestaruus uudelle tyypille. Kahden vuoden perinteeni preeriakisassa katkeaa tänä vuonna ja kuuden vuoden putki AR kisassa katkeaa samaten. Työmatka Saksaan just tuolloin.
Muukin muuttuu nyt keväällä. Tuskin ammun pitkiä kaaria huhtikuussa kuten olen tavannut tehdä miltei joka kevät. Viime keväänä reenaaminen kyllä jäi väliin ja samointein tulos lurpsahti alle 300 pinnan. Välivuoden jälkeen sitten palaan preeriamättöön ja AR timanttisessa kunnossa.
preeriassa saatte koittaa murskata ME: täni ja jos joku vetää lyhärillä AR 437 pinnaa puhki ni nostan päähinettä.
AR settini tarkastin vanhalta foorumilta (on se vaan perkuleen hyvän näkönen foorumi ollu)
2011 307
2012 437
2013 328
2014 313
2015 325
2016 280 (suunnilleen, tätä en vanhalta foorumilta löytänyt)

Ja pituusammuntakin jää… Hitto, tämä syö pituusnuolien valmistusmotivaatiota.

Enpä pääse minäkään tänä vuonna AR-mittelöön, kun RiJo isännöi SJAL:n maastokisaa Riihimäellä 13.05. ja minä olen kilpailuvastaavan ominaisuudessa sidoksissa järjestelyihin (ja ammun itsekin kisan). Juhan ehdottelema viikonloppu ei sopisi sekään, kun silloin palaan lauantaina USA:sta ja sunnuntai mennee jetlaagista elpymiseen. Helatorstain jälkeinen viikonloppu taas ei taida kelvata muille, kun pitkän viikonlopun vietto mökeillä ja matkoilla varmaan kiinnostaa enemmän… ja päätöshän näkyy päivästä jo tehdyn…

[quote=“JMenna, post:7, topic:474, full:true”]
Voi hiestä nahea takavako. Nyt menee preeriamestaruus uudelle tyypille. Kahden vuoden perinteeni preeriakisassa katkeaa tänä vuonna ja kuuden vuoden putki AR kisassa katkeaa samaten. [/quote]

Harmin paikka kun jää nyt lajien konkarit kaksin kappalein pois kisoista!
Vai pitäisikö tässä peräpään pitäjien hieroa käsiä, kun mahdollisuudet pärjätä, paranee…
Tuut Juha taas syksymmällä ampumaan pituutta, niin katsotaan sitten miten liitää.:wink:

Kiinnostuin tuosta, kun sanoit että preerian olet ampunut kahdesti, mutta ar:n kuudesti. Mites näin? Ammuitko aikaisemmin pidemmällä jousella ja vasta muutama vuosi sitten lyhärit alkoi kiinnostaa?

Toinen sammakko :smiley: sanon jere tähän väliin että ainakaan minä en ole viimeiseen 9 vuoteen mitään muita kuin lyhäreitä Mennan kourassa nähnytkään. Yhdenkerran on sekin todistetusti pituus ammunnan aikana pitänyt + 80paunaista lonkkari kädessään kun minun kapulaani venutteli <3

Hah, näin vähän pelkäsinkin. :smiley: Tähän ar:ään meikä muuten tulee pitkällä jousella, koitetaan ihan pisteitä saada. Varmaan tammesta 170cm~.

2010 asti saakka ammuin minkä pituisilla jousilla vaan. Se vuosi oli myös vedenjakaja, aktivoidun uudelleen lapsuuden harrastuksen parissa. Aloin tutkia mikä jousi minulle todella sopisi ja minkälaisella tykkään eniten ampua. Keväälle 2011 ekat jännelyhärit valmistuivat. Paluuta ei ollut.
Preeriakisaa en ampunut siitä syystä että kunnollsta vesanuolisettiä en ollut saanut aikaiseksi ja olen yhä sitä mieltä että on myös synti laittaa vaivalla tehtyyn vesanuoleen ratakärki. Vesanuoli suorastaan huutaa omatekoista kärkeä. Alistuin pari vuotta sitten ja tusasin vesanuolisetin jossa ratakärjet. 2 osallistumista, 2 tuurin kaupalla saatua voittoa.

Revolverin hylsyt sekä sarvi kärjet ovat ihan hyväksytäviä sekä autenttisia.

Aivan, no onhan ne jännejouset nättejä ja niitäkin kun löytyy niin monenlaisia. Pitääkin googletella noita sarvikärkiä, jos tuommoiset pystyisi tekemään vesasettiin, revolveria kun ei löydy. Eikös myös kärjettömiä käytetty, juuri tuon mokkasiiniammunan kaltaisiin harjoituksiin. Eli teräväksi vaan pää.

Olisin positiivisesti yllättynyt jos netistä nyt jotain kuvia löytyy :slight_smile:

Piikiksi joo. Kannattaa ensi kokeilla miten lentää kun kärki on painoton. Sulitus vaikuttaa silloin aikas lailla.

Tässä yks epäselkeä kuva noista ekoista omistani joskus 2011?

Hieno setti Mikke. Onko spine sama noissa? näyttää 3. ja 9. varsi aika paljon paksummilta ja muutenkin hajontaa. Toki voi olla kun jos esim. eri puulajeja vesat. Joskus saman spinen omaava on kyllä myös selkeästi eri paksuudeltaan. Yksilöitä ja kärki määrää paljon.

Miten tuo lapasotka lentää? 5. vasemmalta.

Enköhän mä taas ilmesty paikalle. Kisoja on kalenterissa niin vähän tänä keväänä.

Toivottavasti sää suosii AR-päivänä, kuten lähes aina ennenkin!

Jousi pellavajänteineen on jo valmis mutta nuolet ovat vielä työn alla. Varret on valittu ja sarvivahvisteet liimattu nokkipäähän.

Excel-taulukko pistelaskuakin varten on valmis - nyt pistelasku on lähes reaaliaikainen ja tulokset valmistuvat samalla hetkellä kun viimeinen nuoli nyppäistään irti taulusta. Papereita ja kyniä ei tarvita.

Ei tässä sit muuta ku toivotan että akku kestää :smiley:

Juha: Spine on jossain 1015 hujakoilla toisistaan. Siksi muutamissa on painavempi kärki. Nuo paksummat on mpähkinäpensasta. Loput tuomea sekä ruusua. Joukossa myös yksi mysteeri vesa.

Toi lapa oli ihan perus taltta kärki. En huomannut sen lennossa mitään venkoilua, mutta kiinnitys petti muistaakseni 3 ampuma kerralla.