Korealaiset on laittaneet pyörät pyörimään ja ovat perustamassa kansainvälistä perinnejousiliittoa. Vielä on yksityiskohdat auki mitä tämä tulisi kokonaisuudessa kattamaan, mutta kohta selviää jo jotain.
Äskettäin tänne linkkaamani Thomas Duvernayn esitelmä perinnejousiammunnan nykytilanteesta oli ymmärtääkseni tähän liittyvä selvitystyö. Global trends in Traditional archery
Kuten ar:n yhteydessä mainitsin, minuun otettiin Koreasta yhteyttä ja pyydettiin suomalaisten perinnejousiampujien edustajaa liittymään mukaan liiton perustamiskokoukseen kesäkuun 8.-14.pv Korean Ulsaan. Sovittiin seuran puheenjohtaja Simo Hankaniemen kanssa että minä lähden sinne edustamaan.
Olemme sen jälkeen yhdessä keskusteltu ja mietitty minkä kokoinen ja muotoinen perinnejousiporukka meillä suomessa onkaan. On knuutinpoikia, ratsailta ampuvia, perinnejousimetsästäjiä, kyudo-harrastajia ja kotipiirissä tekeviä. Tämä kiinnostaa koreassakin siinä määrin että pyysivät minua tekemään esitelmän aiheesta. Alunperin tapahtumakutsussa puhuttiin tutkimuspapereista - järjestetäänhän tapahtuman yhteydessä myös “academic seminar”. Nyt ilmeisesti epämuodollisempikin sisältö riittää, joten pyysivät minua tekemään 15 minuutin power point esitelmän aiheesta.
Sovin esitelmän aiheeksi “Traditional archery in Finland - past and present”.
Minulle välitettiin sanaa että erityisesti kiinnostaa ilmaston vaikutus harrastamiseen. Eli kuinka pystytään harrastamaan kylmässä, kuivassa ja lumisessa säässä perinnejousiammuntaa.
Ajattelin siis pyytää teiltä kuvia perinnejousiharrastamisesta missä korostuu omat maamme haasteet.
Löytyykö kuvia ratkaisuista kuinka pidetään ampuja ja jousi hyvässä lämmössä ja kosteudessa silloinkin kun olosuhteet on sitä vastaan? Minkälaista lämmityshanskaa löytyy meidän metsästäjiltä? @TuukkaKumpulainen @JMenna
Knuutinpojat järjestää laskiaisammuntaa vuosittain, mutta niiden ketjujen joukosta en löytänyt lumisia kuvia mitä olisi mukava näyttää esityksessä.
Toki kokonaisuuden kannalta aika vähän me talvella ammutaan. Otan mieluusti ideoita ja hyviä kuvia vastaan mitä voisin sitten parin viikon päästä koreassa esitellä!
Sarvijousien teossa ilmankostutin on ainakin itselle tullut ihan elintärkeäksi kapineeksi…
Pitääpä myös korostaa miten meillä on IFAA liiton moninkertainen maailmanmestari täällä suomessa, sekä kovan tason amerikan intiaanijousilla ammuntaa ml. tiettävästi maailman ainoat toistuvat 40m mokkasiiniammunnat + american round!