Vuorijalava recurvi 20# @20"

Pauna per tuuma ja suloinen laukaisu! Tässä tämmöinen pikkurecurvi, 142cm pitkä, vuorijalavaa paahdettuna, pitää reflexiä jänteeltä oton jälkeen 2cm. Ammuin tällä 150m pituutta 22" vedolla ja ~220 greinisellä kuusinuolella.

Jousi on menossa pikkuserkulle, 9-10? vuotiaalle. Kaveriksi 10kpl mäntynuolia kalkkunasulituksella ja ratakärjillä. Ensimmäiset mäntynuoleni ja ihan mukava oli tehdä noitakin. Pysyy mukavasti suorana ja tulee keposia, 250-300 greinisiä tässä tapauksessa 24" mitalla. Pyydettiin että tekisin 21" nuolia, mutta rohkenin ottaa vapauden ja tehdä pidemmät kerralla, niin osuu edes johonkin! Kyllähän se vetopituus sitten kasvaa vielä nopeastikin.
Kaikki puuosat on käsitelty osmon lattiavahalla, kahva on lehmännahkaa ja mukaan tulee keinokuitu + pellavajänne.
Käsittely olikin ihan kiva juttu, joten hankinkin kiinaöljyä, mitä laitan seuraaviin kalikoihin.

2 tykkäystä

Tämä on kyllä yksi hienoimmista lastenjousista, mitä olen nähnyt! Hieman eri luokan setti, kuin millä lapset tavallisesti joutuvat ampumaan, poislukien tietenkin tämän foorumin jäsenten jälkikasvu. Tuollaisen, kun olisin itse lapsena saanut, olisin ollut onnesta soikeana ties kuinka pitkään. Ja hyvä, että teit ylipitkiä nuolia, ehdottomasti oikea ratkaisu.

Kiitos. :slight_smile:
Näin se on, ihan piloille hemmotellaan! Itse ampuskelin omaveistämällä katajalla, joka oli arveluttava kapine käyttää, edellisiä kun olin katkonut. Muistan vielä tuumailun että mitä tehdä, kun jousen tyvipää (alalapa) oli paljon paksumpi ja leveämpi, joten veistelin ympäriinsä ohuemmaksi ja kapeammaksi, selkäpuoleltakin… Kesti se kun piti kosteassa.
Tässä on joo Aaron ensimmäinen puujousi, toivottavasti saa olla tyytyväinen! Innolla veteli jo pidempää vetoa kuin 20".