Vuorijalava 139cm 46# @24"

Tässä ensimmäinen vuorijalavajousi minulle. Miellyttävä ja helppo puu veistää. Aihiossa oli kivaa aaltoilua ja kuhmua, jotka toi kivan viban toiseen lapaan. Erityisesti ihastuin tuohon vatsassa nähtävään jännään helmeilevään pintaan, mikä yhdessä lähikuvassakin näkyy. Paahdoin vatsaa, mutta silti otti settiä 2-3cm. Tuntuu, että en antanut puun kuivaa tarpeeksi, josta johtui löysyys. Mutta varmaan oikein lepposa käyttöjousi tästäkin muotoutuu.
Vielä on keinokuitujänne paikallaan, mutta vaihdan pellavaa tilalle, kun ammuntaan otan.

3 tykkäystä

Komea on!

Komea on. Mikä ihmeen 2-3cm setti tuossa mukan on? Suoraltahan se näyttää :smiley:

Kiitti! Tuossa kuva hämää, kun lepää rasittamattomana, käyttämättömänä. Jos vetää 24" asti ja ottaa jänteen pois, noh okei, ehkä se 1-2cm jää settiä. Senkin sotajousijumala! :smiley:

Niin ja tosiaan kävin tarkistamassa mitan niin 139cm oli nokista nokkiin, 5cm vähemmän kuin luulin.

Tämähän on kuin minun pituusammuntajalavajouseni! Mitoitus lähes sama. Paitsi että tämä on viisi kertaa hienompi ja persoonallisempi.

Onpa luonteikas ja kaunis jousi! Puuaines näyttää ihan samalta kuin kynäjalavassa.

Äläs nyt Tuomo :smiley:. Mutta onko tästä pituusviivalle… Pitää tarkastella nuo kärjet vielä, olisiko kevennettävää. Ja sittenkö vaan vedetään pidemmälle jos ei muuten lennä nuoli??

Edit: Voisikohan muuten olla kynäjalavaa tämä, en ihan varma olekaan lajista.

Oliko syyt helposti erottuvia? Kynis on lähes valkoista vuoreen verrattuna. Epäilen vahvasti että on vuori eikä kynä. Tässä kynän kuori tunnistusta varten.

Joooo, ei puhettakaan. Ei se tommosta ollut alkuunkaan. Vuorijalavaksi mä sen kuoren ja lehden perusteella tunnistin aikoinaan, mutta en mikään haka vielä ole, niin helposti epäilee.