Viulun rakentamisesta

Hesarissa oli kiinnostava juttu käsityöläismestarista, viulunrakentajasta. Hyvä teksti ja hyvät kuvat. Vaikutti kyllä siltä, että haastateltava oli varmasti oikolukenut toimittajan tekstin ja korjannut virheet…

Kuitenkin, "Erilaista puuta Haahdella on varastossa ”ihan hirveästi, ainakin seitsemäänkymmeneen selloon tai kolmeensataan viuluun. Jos vastaan tulee kaunista puuta, ei sitä voi olla ostamatta. Puun hamstraus on vähän ammattitauti tällä alalla.”. Ja Haahti on siis rakentanut yli 30-vuotisen uransa aikana 150 viulua, vielä olisi siis puuta ainakin 60 vuodeksi! Kuulostaako tutulta?

3 tykkäystä

Olipa hyvin kirjotettu, mielenkiintosta luettavaa!
Tämä juttu toi rauhallisemman mielen myös itelle (puun ja sarven hamstraajalle). Ehkä vaan noista tekeleistä olis tärkeetä päästä eroon niin ei täyty paikat. Myydä tai tehdä Harry Drake:t eli polttaa? :thinking:

Jos viulun teko kiinnostaa, kannattaa jutella Jani Kortströmin kanssa, seurakaveri ja monelle tuttu myös jousikisoista.

Häh?

Niin, mun lukeman mukaan Harry poltti jousiaan jotka ei ampunut pituusennätyksiä. Ihan käyttökelposiakin.

1 tykkäys

Mistä lukaisit, jos on vielä tiedossa?

En löytänyt enää, ettei ois ollu jonkun aikalaisen muistelmia primitive archerilta/paleoplanetilta/facesta…

Tämän linkin löysin omista arkistoistani mutta siinä ei ollut jousen polttamisista mitään. Muistan kyllä sen hämärästi mutta lähde tosiaan uupuu.

Pikkasen muuten ärsytti kun luin nyt enemmän vaivalla läpi. 22000-80000 velottavat viuluista. Just. Kateuden tikari iski suoraan alavatsaan.
Laittaspa jengi tommosia rahoja jousiin niin irtisanoutusin palkkatöistä välittömästi!!

1 tykkäys

Niin, tuossakin on ammattilaisella takana 30 vuoden ura, ja katsoi, että 22 000 euroa on kohtuullinen pyyntö kuukauden työstä. Jos markkinoita katsoo, niin ammattiviulisteja on maailmassa varmaan kymmeniä tuhansia ja harrastajia pari kertaluokkaa enemmän. Että onhan siinä markkinoita. Kuinka monta ammattimaista puujousiampujaa maailmassa on? Tai komposiittijousiampujaa? Ja liikkuuhan tuolla klassisten instrumenttien puolella rahaa hieman eri tavalla kuin jousipuolella, viulu on vielä luultavasti arvostetuin ja kallein instrumentti.

Mielestäni paras ja kiinnostavin kommentti oli tämä:

“Muusikon työn ymmärtäminen on Haahdin mukaan oleellisen tärkeä osa ammattitaitoa. Juuri musiikillisuus ja yhteistyö soittajien kanssa säilyttävät hänen kiinnostuksena vuodesta toiseen. Siihen liittyy paljon intuitiivisuutta ja yllätyksiä. ‘Ei minua rakentaminen tai korjailu sinänsä inspiroi, se on yksinkertaista mekaanista työtä’, Haahti sanoo.”

Ajatuksen tasolla olisi toki hienoa rakentaa jousia ja nuolia täysipäiväisesti ja saada siitä elanto mutta onhan se toisaalta nimenomaan hyvin mekaanista, toisteista työtä. Viulun rakentaminen on siinä mielessä tavallaan epäkiitollista, että se ei salli omia vapauksia, vaan viulun on oltava täsmälleen tietynlainen. Jousen rakentamisessa ja veistämisessä vapauksia on paljon enemmän. Mutta silti, jousi ja varsinkin nuolet ovat käyttöesineitä, niillä on tietty elinikä ja sen jälkeen ne ovat arvottomia. Siksi jousiammunta kaikissa muodoissaan on mukavaa vaihtelua välineiden tekemiseen. Verstaalla on kiva olla mutta uloskin on mukava päästä – eihän se oli kunnon jousentekijä, jos ei osaa ampua ja sitä kautta tunne välineitä ja eri tekijöiden merkitystä.

Pitäisi vaan saada se iso lottovoitto, niin voisi harrastaa ammattimaisesti!

2 tykkäystä

Kun vertaa ihan ensimmäistä tekemääni viulua, jonka tein 19 -vuotiaana, niin se näyttää ihan samalta viululta kuin kaikki muutkin, mutta sen bassopuolen sointi kumisee ja on hieman kuollut ja tunkkainen. Diskantti puolella taas sen sointi on nasaali ja siinä on kokonaisuudessaan kapea dynamiikka, eli ko. viulun on vaikea tuottaa sekä hiljaisia että voimakkaita ääniä, joten se rajoittaa ilmaisun mahdollisuuksia.

Viimeisimmät kaksi viulua, jotka olen saanut aikaiseksi, tuottaa kirkkaamman soinnin. Sointi on tasapainoisempi ja paremmin projektoiva. Vieläkään en ole kuitenkaan tyytyväinen. Haluan nyt valmisteilla olevan viulun soivan lämpimästi ja tasaisesti, ilman että mikään alue dominoi liikaa, mutta on vivahteikkaampi ja täyteläisempi. Nyt valmistella olevan viulun teen Cremonasta tilaamien piirustusten mukaan, jossa yritän saada esim. kansien paksuudet mahd. tarkasti alkuperäisen Stradin Messiaksen mukaan. Se millainen siitä tulee, on itselleni mysteeri loppuun asti, kun taitava mestari osaisi jo sanoa onnistuuko se vai ei.

Joo, kaikki soittimet näyttävät samalta, mutta se rakentamisen kiehtovuus tulee viulun ominaisuuksista. Kukaan ei osaa sanoa ulkonäön perusteella onko viulu hyvä vai huono, paitsi jos tekijä ei ole osannut tehdä huolellista työtä ja esim. lakkaus on tehty huonosti.

Kumpa olisi enemmän aikaa värkätä näiden kanssa :slight_smile:

2 tykkäystä