Vinegaroo - itsetehty nahkaväri

Näin videon youtubessa niin piti kokeilla. Eli purkki täyteen etikkaa ja teräsvillaa. Syntyy hapettumisen kautta ruostetta (?) ja toimii hyvin nahkavärinä!

5 tykkäystä

Toimisikohan tuo puun värjäämiseenkin?

Voisi toimia. Tekeminen on ainakin niin helppoa että kokeile ihmeessä.

Tämmöstä tuli vastaan:

Toimii hyvin puuhunkin, lisäämällä liuokseen tanniinia voi ilmeisesti joihinkin puulajeihin saada ihan pikimustan värin.

Teräsvillaetikkapetsi toimii erityisesti tammella hyvin, värjää hyvinkin tummaksi, johtuen juuri tammen tanniineista.

Oh, kuulostaa hyvältä, tuossa olisi yksi saarnipyramidi, joka on minun makuuni aivan liian hohtavan kirkkaan valkoinen. Pitääpä ruveta läträämään, kun saan viimeiset tilleröinnit siihen tehtyä.

1 tykkäys

Mä tein tyttärelle rippilahjaksi DIY,-sähköbasson kun se tykkää rämpytellä. Jazzbass-kopio. Body oli keisaripuuta (SIC!) ja älyttömän kevyt. Sen värjäsin just tolla teräsvillaetikalla. Ensin sivellin puun vahvalla teellä että sai tanniineja, sitten sen kuivuttua kolmeen kertaan teräsvillaetikalla. Päivän välein. Tuli vanhan puun näköinen. Kyllä tyttö sillä Nirvanaa soittelee. Ja minäkin Mountainin Nantucket Sleighrideä.

E: kuva

Sen verran että vähän laikukas oli lopputulos. Jos tekisin uudestaan niin myös kolme sivelyä teellä että tanniinit olisi tasaisempi

8 tykkäystä

Hieno sininen!
Minä sain nahasta syvän mustaa, saarnelle tuli myös tosi hieno tumma patina.
Huuhtaisin ensin teräsvillasta asetonilla öljyt pois, sitten vielä sytytin palamaan. Muutaman päivän etikkakylvyssä syntyi tummaa kahvimaista lientä, villasta ei näkynyt kuin lietettä pohjalla. Tämän valutin vielä kahvisuodattimen läpi ja purkitin. Erinomaista kamaa!

1 tykkäys

Valo hämää, tuo on musta. :smiley: Tai todella tumma harmaa ehkä tarkemmin.

1 tykkäys