VII Petikon Waisto su 4.6. klo 12.00

Petikon Vaisto ammutaan kai nyt seitsämännen kerran 4.6.2017 Vantaalla.

Perinteisesti hyvä päivä on ollut tämä koulujenpäättymispäivän jälkeinen sunnuntaipäivä.
Kilpailussa on kaksi sarjaa, jotka kummatkin ammutaan vaistojousilla vailla tähtäimiä.
Kisat alkavat klo 12.00. niin täten maholliset kaukaa tulevat ehtivät paikalle mukavan rennosti. Paikalla voi tulla ammuskelemaan lämmittelymaaleihin jo klo 11.00 alkaen.
Petikon maastorata, Pyymosantie, Vantaa. Ajaa vaan Pyymosantietä n.2km kunnes maalitauluja alkaa näkyä vasemmalla puolella. Se on siinä.

Sarjat ovat lasikuitu ja perinnejousi. Kummatkin sarjat ammutaan puunuolilla joissa luonnonsulitus.
Kummassakin sarjassa sallitaan dagronjänteen käyttö.
Perinnesarjassa tyylipisteitä kertyy luonnonmateriaalijänteestä 3p, sekä vesanuolista saa bonuksena 3p. Lisää tyylipisteitä sulpahtaa taulukkoon nuoliin itsetehdyistä sarvikärjistä 3p, joiden tulee kuitenkin olla muodoltaan ratakärkien muotoisia… valitettavasti emme voi ampua seuran 3d elukoita leikkurimallisilla.

Perinnejousi sarjan välineet:
Puujousi, sarvijousi, laminoitu jousi, jännejousi… kaikki vailla muoviosia.
Jousessa ei nuolihyllyä.
Laminaattijousessa (esim bullet/bambu) sallitaan nykyaikainen liima. (tyylikkäämpää tietty luonnonliimalla)
Nuolet puuta, luonnonsulkaa, selfnokki eli puunokki. Itsetehdyt sarvinokit sallitaan. Nuolissa ratakärjet. Läpäisyrastilla voi/kannattaa käyttää leikkurikärkeä.

Lasikuitu sarjan välineet:
Itsetehty tai osto vaistojousi-lasikuitujousi, longbow, vastakaari tai vastaava.
Jos jousesi on pelkkää puuta, mutta siinä on nuolihylly on sarjasi tämä.
Nuolihylly sallitaan.
Nuolissa sallitaan muovinokit. Ratakärjet. Läpäisyrastilla leikkurikärki, pisteitä toki tienaa ratakärjelläkin.
Jos jousesi on puujousi vailla nuolihyllyä, mutta nuolissasi on muovinokit, on sarjasi tämä.

Rata on Petikon monipuolinen 3D-eläin maastorata vaistokisoihin persoonallisin ampumaetäisyyksin viritettynä (Pyymosantie, Vantaa).
Taas pari hassuttelurastia mukana.
Liikkuvaa rastia… läpäisyrastia… juoksuammuntaa… 3D-eläin maalien lisäksi.

Osallistumismaksu 10e ja siihen sisältyy kisan lisäksi vähän grillimakaraa, kahveeta, mehua ja sillai. Omat eväät kannattee kuitenkin ottaa messiin mukaan. Rennosti mukaavaa kisailua.
Hyvät palkinnot!!! Aina on olleet! Harvinaiset käsintehdyt uniikit keräilyharvinaisuusmitalit ja tavarapalkintoja kummankin sarjan kolmelle ekalle.
Kisa on kestänyt usein palkinnonjakoineen liki nelisen tuntia.

Järjestäjinä Artemis jousiammunta seuran perinnejousilohko.
Tervetuloa. Ei tarvitse ennakkoon ilmottautua. Paikalle vaan niin kyllä pääsee mukaan.

044-3699775 Juha

3 tykkäystä

Kuulostaa hyvältä, tulossa ollaan!

Laitoin kiinnityksen 6.6 asti etusivulle, niin ei mene ihmisiltä ohi.

Mukana!

Hieno kisa tulee varmasti taas! Ja seitsemäs kisa tosiaan nyt.

Bambunuolet eivät sitten vastaa vesanuolia, eli niillä ei saa bonuksia. Pellavajänteellä ammun, eli 3 pistettä tulee ekstraa. Viime vuonna voittoa ei onneksi ratkaistu bonuksilla, tuskin tänäkään vuonna…!

Tässä vielä Petikon vaiston tilastot 2011–2016. Menna on tukevasti kärjessä, sen jälkeen onkin tasaisempaa. Toivottavasti muuten rikotaan osallistujaennätys!

Leikittelen tässä ajatuksella että ampuisin PeVa:n preeriakisajousella ja -nuolilla. Pellavajännekin löytyisi joka kestäisi sen 30 paunaa. Ehkä. Kuusi pistettä siis plakkarissa heti lähtöön. Pari epäselvää kohtaa:

  • mulla on nyt viisi vesanuolta. Ei taida riittää, eikös ainakin viime vuonna faoraon vaunussa tarvinnut 6-8 nuolta?
  • pitääkö myös leikkurin olla vesanuoli jotta pisteet kilahta tilille?

Taitaa mennä nuolihommiksi tuleva viikonloppu.

6-8 nuolella pärjää. Normirastit kolmella nuolella. Mutta tosiaan niitä erikoisrasteja on liuta. Hmmm… Jos nuolisetti on vesanuolia on vesanuolisetti. Jos siellä on seassa yksi ei vesanuoli, ei se ole vesanuolisetti. Simppeli homma. Läpäisyrastin, sikäli kun se tulee, voi ampua myös ratakärjellä. Pistemenetys ei ole kummoinen.

Joo näin arvelinkin. Oikeinhan se onkin. Mulla on terä valmiina ja äkkiähän yhden vesan kuorii ja nuoleksi.

Tulossa ollaan. Jos tällä kertaa on joku hiton tukin kantaminen ohjelmassa niin se on pakko vielä skipata.

Jere tuli viime vuonna ja meni rikkomaan tukin… Ei rakennettu uutta. Tukinkantoa, kädenvääntöä, reppuselkäjuoksuammuntaa tai estejousiammuntajuoksua ei ole tällä kertaa siis tiedossa. Muuta virkeetä ja hupaisaa rastitoimntaa kylläkin. Esimerkiksi rekkarusakkorasti.

1 tykkäys

Mitä ihmeessä on rekkarusakkorasti?

Mäkin vähän ihmettelin. Oisko tässä jonkin sortin aasinsilta rekkalesbon kautta isokokoiseen, kirveellä veistettyyn rusakkoon.

Höh. se on tietysi sellainen rusakko joka ajaa rekalla. Luulette että pilailen, mutta ei, se on tosi. Ja kaiken lisksi niitä on kolme ja ne liikku ja lujaa, kuin rusakot oikeasti. Rasti on memorial rasti viime syksyn juoksuun rusakko kaadolleni. ai ku kiva rata taas…

3 tykkäystä

Sain 7 nuolen vesasetin valmiiksi. Kävin testaamassa Ruskeasuolla ja viidennellä kierroksella kävi sitten näin:

Jänne poikki. Taidan ampua dacronilla ja rimanuolilla kummiskin.

APUA! Onnistuin unohtamaan koko nuoliviineni kaikkine nuolineen siihen palkintojenjakopaikalle, nuolitelineen alle. Keräsiköhän joku sitä talteen? Ja mistähän (toivottavasti) olisi noudettavissa?

Mä otin sen mukaan.
Se on tässä Helsingissä turvassa. Missä asut?

1 tykkäys

Kiitos järjestäjille hienosta kisasta! Oli upea päivä - sää, seura ja rata, mitäpä muutakaan sitä voisi toivoa?! Erityisesti rekkarusakot oli hauska rasti, sen olisi voinut ampua toisenkin kerran. Lisäksi toki muutkin erikoisrastit.

Oma ammunta sujui kehnonlaisesti. Fiilikset olivat paremmat mutta ei sitten lopulta osunut kuten olisin toivonut. Täysiä ei tullut mistään ja nollarasteja jokunen liikaa. Pasin 21 pisteen karhurasti heti alussa oli hurja päräys, varsinkin kun itse ammuin nollat…

Siinä kilpailun tuoksinnassa tuli idea uudistaa pisteytystä: maalin hipaisu 0,5 pistettä; tosi lähellä 0,3 pistettä; oikea suunta tai korko 0,1 pistettä. Olisi meinaan tullut monelle paljon lisää pisteitä…!

Ja palautteena ratamestareille, pikkuisen oli porukan mielestä haastava rata, lähinnä ammuntamatkojen suhteen.

Kiitoskiitos! Olen samaa mieltä ammuntamatkoista, että haastavaa oli. Siinä torstaina paaluja maahan iskiessä tuntui, että matkajakauma olisi ollut aika hyvä, vaan eipäs ollutkaan. Etenkin vähempitehoisilla jousilla ampuneille (kuten vaikka Aapo) pitkiä oli vähän liikaa. Kyllähän monta pummia peräkkäin tuppaa syömään varsinkin nuorta miestä.

Jos hipaisuista ja oikealla sivulinjalla olleista nuolista olisi saanut lohtupisteitä, olisin voittanut sinut Tuomo vielä selvemmin! :slight_smile:

Olen ehkä jäävi kommentoimaan ammuntamatkoja. Minulle sopivat ihan hyvin. Pasin 21p karhusta oli kyllä kova suoritus. Sen tietäminen rastille tultaessa vaikutti omaan valintaan. Meinasin ensin ottaa varmat 15 tai 9 pistettä lähempää karhua, mutta ajattelin että jos meinaa voittaa niin on pakko yrittää samaa kuin Pasi. Osuin kahdella nuolella karhun vartaloon, joka tuolta matkalta on minulle hyvä suoritus.
Harjoitustauko näkyi vähän ekoilla rasteilla, mutta kohta tuntuma korkoihin löytyi ja ammunta alkoi sujua. Hyvä ammunta-asentokin löytyi kaikilla paitsi rusakkorastilla, jossa kokeilin kolmea asentoa enkä päässyt ampumaan yhdestäkään vapaasti ja tuloksena pummit.
Temppurastit eivät ratkaisseet kisaa ja olivat mukavia ampua.

Kiitos! Oli mielenkiintoista.

Hienot kisat oli taas. Mukava ampua 3d-eläimiin pitkästä aikaa!
Hieman siellä vähemmän ampuneet tuskasteli (minä), että samaa mieltä olen hankaluudesta Tuomon ja Heikin kanssa. Jokunen todella lyhyen matkan rasti voisi olla kiva lisä. Vaikka muuten sitten hankalasta paikasta! Muistuu mieleen puskassa kököttänyt 3d elukka vanhalinnassa viimevuonna, johon silti tuli pummeja.

Pikkasen parani tulos itsellä, joten oikealla tiellä ollaan. Nyt vaan jatkuvuutta ja reeniä…

Natina vanhoissa saranoissa on varma asia ja ihan kohtuullinen…Ymmärrän ja hyväksyn. Jo rataa tehdessä huomasin että pitkiä matkoja on aika lailla ja hallikaudella matkoa 20-30y reenanneelle ampujalle tuli kosolti sopivia rasteja. Sanoin asiasta jo ripustusvaiheessa, mutta kun olin 25% radan rakentajista ja demokratialla mentiin, niin joka neljäs rasti oli käytänössä käsialaani etäisyyden ja ampumapaikan suhteen.

Jakauma näytti tältä:
Pitkät eli noin 20y tai yli, joka tapauksessa epärealistiset metästyslaukaukset.

  1. kalliolla kukkulalla
  2. karhu (seisova)
  3. Karhu (matkavalinta)
  4. Pekari
    10 Vuohi musta
    11 Vuohi valkea
    14 Metso
    16 susi

eli aika paljon pitkiä. (8)

Lähirasteja oli mielestäni:

2.faaraon vaunut (joissa Miken olisi pitänyt olla tuuppaamassa kaikille vauhdit. ensi vuonna on niin taas meni osalta vaunukävelyksi)
3.Kuppijuoksu
4.Rekkarusakot (tän pitiki olla nopee, 3 rusakkoa ohi noin 10 sek, kuin metsässä)
12 Murmelit
15. Kanit
17 susi
18 Nutriat

eli realistisia metsästysmatkoja oli tosiaan vähemmän (7) kuin pitkiä. Harmi. Ei toistu jos saan mestaroida rataa tulevina vuosina.

Ja sitten ei kovin pitkällä eikä kovin lähellä , ehkä noin 15m etäisyydellä…
6. pesukarhu
8 kauris kiveltä
13 Villisika (alamäkeen)
19 villisika (takaviisto)
20 rusakot

Mutta oli kiva päivä Petikon viidakossa. Oma ammuntani yllätti ainakin minut positiivisesti. Olen ampunut orapihlajajousellani kahesti kevään aikana ja sillähän voisi alkaa ihan harjoitella. Jotain sopivaa siinä minulle on. Neljäs sija ei ota pannuun pätkääkään. Aattelinkin et jos kympin sakkiin ni jesh! Tärkeämpää yhtenä järjestävänä oli että kaikki meni hyvin. Ei haavereita, ei hajonneet vaunut eikä rusakkorekat, vaikka ammuin yhden rekan tukipuomin halki itse aivan.
Neljä rastia sutaisin nollille… Esim tämän pekarirastin ampui nollille koko ryhmämme. 18 nuolta ohi!!!

Itse ammuin kisan aika yhden hienon nipun ja aika kaukaa, noin 30m.
Harmillista että sekin oli juuri tämän pekarirastin juttu, ja suht tiivis nippu oli taustapakassa!!! Nuolet nuolivat pekarin selkää ja tein triplasti saman tempun. Joskus ei vaan saa muutettua aloitettua linjaa. 20cm alemmas ja triplavitaali olisi ollut tosiasia.