Vetokäden hanska

En ollut varma laitanko ketjun tähän vai jousiammuntaosioon, mutta tänne nyt tuli. Kysymys yksinkertaisesti siitä, että onko kellään ollut ongelmia tms vetokäden sormien kanssa? Itse olen käyttänyt ohutta nahkahanskaa, erityisesti uusimmalla 46lbs jousella ampuminen on sormissa tuntunut, tai oikeastaan nimettömässä. Onkohan kyse tekniikasta vai hanskasta, vai sekä että? Jossain netissä väitetään että paksuutta suojalla olisi hyvä olla mm/10#, enkä usko että omassa hanskassa on puoliakaan tuosta. Toisaalta muistan että mm. Jere ampui Vanhalinnassa 60# paljain käsin, ja se taas vihjaisi siihen että omassa tekniikassa voi olla vikaa, erityisesti kun tunnun vetävän lähinnä nimettömällä. Lisäksi jossain muualla netissä kehotettiin pitämään jännettä keskimmäisissä sormityynyissä, muualla neuvotaan vetämään sormitaipeilla tai (niin kuin itse teen) sormenpäillä.

Sormen päät menevät tuohonkuntoon silloin kun kyseä on harjaantumattomuudesta.

Kokeile myös asettaa keskisormi & nimetön täysin kiinni toisiinsa.

Sormityynyillä itse ammun useasti jopa 100lb paukkuun asti, mutta jos viimekerrasta on aikaa niin ihan saletisti tulee nirhaumia.
Vuonna 2013-14 ammuin lähes joka päivä +110lb jousella useita laukauksia. Tällöin sormen nahat tottuivat rasitukseen ja ongelmia ei ollut.

Kun vaihdon otetta sormen päihin sekä jouset 50-80lb sekä harvensin ampumisiani alle 300 laukausta vuodessa huomasin nimettömän reunan hivenen nirhaavan nahkaa nokki punoksiin.

Juuri näin, tottumattomuutta, ainakin aluksi. Nimettömän kuluminen viittaa siihen, että sillä on liikaa painetta. Yleissääntö on karkeasti, että keskisormelle 50 %, etusormelle 40 % ja nimettömälle 10 % paineesta. Jotkuthan ampuvat vain kahdella sormella, jättäen nimettömän kokonaan pois. Lisäksi voi olla, että kierrät vetokättä liikaa myötäpäivään, jolloin nimetön jää ikään kuin enemmän jänteen tielle muihin sormiin verrattuna.

Sormiläpissä käytetään yleensä kaksikerrosrakennetta, eli kaksi ohutta läppää neulottu kämmenen puolelta yhteen. Tällöin kerrokset pääsevät osittain liukumaan suhteessa toisiinsa ja se on hyväksi niin sormille kuin laukaisullekin. Ei sormiläpän tai hanskan tarvitse olla paksu. Ohuella ja taipuisalla on parempi tuntuma, paksumpi ja jäykempi taas suojaa paremmin.

Jänne kannattaa asettaa ennen vetoa sormien ensimmäsen nivelen kohdalle. Vedossa jänne liukuu hieman eteenpäin. Jos jänne on ihan sormenpäillä, niin silloin laukaisusta on vaikea saada hyvää, koska silloin sormia pitää jännittää, jotta jänne pysyisi paikoillaan. Sormien pitäisi tavallaan muodostaa koukku, jonka varassa jännettä vedetään.

Sama homma se on kuin kitaraakin soittaessa, alku menee totutellessa. Tykkään ampua ilman mitään hanskoja tai tabeja ihan jäykkiäkin jousia, mutta rupeaa se sitten myöhemmin tuntumaan sormenpäissä ja ammunnan laatu laskee.
Pidän ihan hyvänä sitä että treenauttaa sormenpäitä paljaskäsiammunnalla, on siinä oma viehätyksensä kun ei tarvitse suojia käyttää, tuntumakin on vaan niin paljon parempi jänteeseen.

Jotkut hyvät ampujat kehottaa tiputtamaan suurimmaksi osaksi etusormen pois vedosta. Se lähtee helposti puristamaan ja taivuttamaan nuolta. Mulla se yleensä vaan lepää nuolen päällä. Helpottaa myös jos jännekulma on suuri täydessä vedossa kuten lyhyillä jousilla.
Keskisormi ja nimetön on myös erikoistuneet paremmin vetoon kuin etusormi.

Pumpataas vanhaan ketjuun eloa!

Tämän olen huomannut tulevan kuin itsestään. Jopa sillä vaikutuksella että tuntuu ikävän paljon kuormitusta nimettömällä. Johtuu varmasti ammuntamääristäkin. Mutta etusormen keventäminen auttaa tarkkuuteen minun mielestä.

1 tykkäys

Jep, itsellä ollut kanssa se että etusormi vain on siinä nuolen päällä vähän pitäen, keskisormella suurin ja nimettömällä loppu kuorma.

Nimetön rispaantuu mielestäni eniten siksi, että se on lyhyempi kuin keskisormi.
Sormien auetessa jänne viipyy pidempään keskisormen otteessa ja samalla hinkkautuu nimettömän yli, sitten se vasta pääsee matkaansa.

Jos etusormella ottaa jänteestä yhtä vahvan koukun kuin alemmilla sormilla, niin se liukuu loppuvedossa vääjäämättä nuoleen tiukkaan kiinni ja pudottaa sen. Tämä on kaikkien helppo kokeilla.
Etusormen tehtävä on mielestäni vain nojata jänteeseen sivultapäin hieman nuolen yläpuolella ja tasapainottaa vetokäsi oikeaan asentoon.

Tähtäinampujien raamattu (Lee & Benner 2009) sanoo, että etusormella pitää olla 40 %, keskisormella 50 % ja nimettömällä 10 % vedon voimasta. Erotuksena on tosin se, että tähtäinampujat käyttävät lähes poikkeuksetta sormierotinta etu- ja keskisormen välissä. Siksi perinneampujalla toimineekin paremmin se, että etusormi kuormittuu selvästi vähemmän keskisormen ja nimettömän kustannuksella. Sormitusta tärkeämpää on kuitenkin se, että veto tapahtuu rennosti sormia jännittämättä ja laukaisu lähtee mahdollisimman puhtaasti.

Mulla on kipeytynyt enemmänkin tuo sormien nivelalue. Siis ihan luuhun sattuu. Jänne ihan normisti ensimmäisen nivelen kohdallakin tuntuu kipua. Eiköhän näillä kuitenkin petikon ammu…
Sormenpäät kipeytyy sitten vasta jos ei yhtään ole ampumista takana.

Tein uusia sormiläppiä eilen. Tuohon ohuempaan olisi kiva laittaa vielä yksi kerros nahkaa pehmentämään, tuommoinen yksinkertainen läppä tuntuu muuten jotenkin kankealta. Oikealla halpis kiinalainen läppä mitä olen käyttänyt tähän asti.