vastakaari jouset

tervehdys kaikille!

katotaan saako tuosta jousta aikaan, eli puu on mitä ilmeisemmin tuomea jota jalavaksi pitkään luulin ja on hyvin kuivunutta.

puu on kuivunu noin 2v huone ilmassa kuorineen ja nyt vihdoin löysin motivaatiota jousen tekoon.

tavoitteena olisi tehdä 150cm pitkät vastakaaret 45lb ja 26,5" vedolla
puun mitat pituus 164cm leveyttä on 7,2cm-6,5cm eli melko tasaleveää

vinkkejä ja vihjeitä otetaan vastaan, 4 jousta takana joista yksi pilattu jo heti teko vaiheessa ja 1 on vieläkin hengissä.

Vastakaari yksipuisena vai liittäen kahdesta palasta?

Jos yhdestä palasta niin veistä liki lopullisia mittoja. esim +1mm työvara. Koko palikka upottaen veteen ainakin 5 päiväksi (mielummin yli viikko kun puu on ilmeisen kuiva) ja puristus muottiin halutulle profilille. Jere suosittelee salettiin lämmöllä vastakaarien tekemistä, mutta minä tekisin kastelun kautta.
Teetkö vastakaari B-profiilin, eli vain kädensija jää taakse?
Vai teetkö vastakaaret tipeihin eli rekurvit?
Vai näiden yhdistelmä?

Voi puu olla tuomeakin, jalavaakin, mutta kuoren perusteella näyttää vaahteralta. Paha vannoa tummasta vastavalokuvasta.

meikän puristelua muottiin alla… tai siis ei meikän vaan puun… no kuitenkin…

Alimmassa kuvassa eri muotti ja eri plaikka, mutta idea näkyy. Pasuttamien rekurvien osalta tulee kysymykseen myös. Puristus hitaasti, väsyttämällä. Käytä suojapaloja jottei jousen selkä vaurioidu. Puu saa kuivua muotissa viikon. ainakin.

2 tykkäystä

Tossa video miten tehdä deflex-reflex. Osagesta näyttäisi olevan ja hyvin pitkälti Mennan tyylisesti tehty.

1 tykkäys

Tervetuloa!

Suosittelen valitsemaan kalikoista tuon suoremman ja tekemään siitä ens alkuun. Mikäli aihiossa on sivusuunnassa vinoutta kuten alemmassa, tulee lisävaivaa ja ongelmia.

Mennan liotus-puristus toimii mikäli on kyseessä jännejousen teko, mutta jos tekee pelkän puujousen, pitää “lukittaa” taivutukset lämmöllä - muuten kurvit oikenee vedossa.
Lienee täältäkin löytyy mun rekurvin höyrytys/keitto kuvia, niistä saa ideaa mitä tehdä. Mitä kosteampaa puu niin sitä helpommin se taipuu, joten liottamista voi tehdä jos kiinnostaa.
Kuitenkin kun kärjet on mitoissa 25mm leveyttä 10mm paksuutta, taipuu kärjet tarvittaessa todella tiukille rekurveille vaikka höyryttämälläkin JOS syykulku on siisti puussa. Useimmiten on, mutta syreenin, osagen jne kohdalla ei aivan näin ole.

Mikäli höyryttämisen hanskaa, tai peräti kuumailmapuhaltimella mietojen rekurvien taivuttamisen, voi rekurvit vääntää jouseen tunnissa ja jatkaa tilleröintiin vartin päästä kun puu on jäähtynyt.

eli olen tekemässä rekurvit molemmista palikoista noin 30-45 asteen kulmalla (tai mihin se nyt sattuu asettumaan), voihan tässä kokeilla molempia konsteja eli liottamalla sekä höyryttämällä.
tuleepahan opeteltua useampia tyylejä tehä.

höyryttämistä olen jo vähän kokeillukki vesa nuoliin suht hyvällä menestyksellä.

ensimmäinen jousi on jo raakamitoissa ja seuraava työn alle.

puu ei oikeasti ole noin banaani kamera hämää, halpa action kamera.

no niin ensimmäinen kurvi lohkesi kun höyryllä yritin taivuttaa ja seuraava taivutus onnistu eli 1 jousesta tulee lyhyempi ehkä 130cm pitkä ja lyhyemmällä vedolla sekä paunoilla, liekkö höylän jäljiltä liian rosoinen tai liian pitkä höyrytys aika. onnistuneen lavan olin hionut sileäksi ja 30 min höyryä.
2 jousi on likoomassa 10l ämpärissä