Varsijousia

2.5.19 asentelua…

1 tykkäys

vielä se hirven tyvikruunu…

Kiitos reiniaholle höylä-kommentista. Löysin vanhan puuhöylän, jolla saan tasapintaisen kavennuksen tukkeihin.

Koristelu-uratkin tein bolttiuraan. Väriksi tuhkaa värittömän vahan kanssa.

Laitoin tukkiin kompromissina ruskeaa öljymaalia, kun alkuperäisestä väristä ei saa selvää. En lähde sävyttämään.

1 tykkäys

Noniin nyt modataan ja huolella. Tuli kavennettua sen verran tukkia että teenkin tästä suomalaistyyppisen teräskaarisen. Lisäksi en osaa vielä puukaaria niin hyvin tehdä niin alikasvokset saa mennä skåne-malleihin.

“Finnish late medieval” Kai tuohon vois laittoo puukaarenkin…

1 tykkäys

7.5.19

Alikasvosnäre vrs1 menee skåne:een.

Alikasvosnäre vrs2 sai tukkinsa, 15thC malli:

Alikasvosnäre vrs3 laitan tähän, 14thC malli:

Hemlokkia kuivumaan.

Hemlokkia ja surukuusta kuivumaan:

Nuolenkärki rebar:sta ja kolkka.

1 tykkäys

Taoitko itte? Ihan komian näkönen.

1 tykkäys

Juu itse taoin ! Pitää alkaa tekemään oikein massatuotantona, myös bodkineja ja muitakin mm. crescent moonhead point.

Noni, siinä menee tovi kun takoo vaikka 10kpl.
Itte oon maksimissaa saanu viisi kerrallaa taottua. Kestää nii pirusti…

Jos on hyvä ahjo sekä hyvät pihdit ja tietää mitä tekee niin yksi perus botking kärkion noin 4 minuutin homma.
Kun itse tein ainakaan niin pidin viittä aihiota samaan aikaan tulella. Kun ekaa otettiin kuumasta ja vasaran alla jäähtyi oli seuraava valmis alasimelle.

2 tykkäystä

9.5.19

Toinen 1500-luvun tulkintani. 110 lbs suora.

Mallia otettu hieman tästä. www.Armbruststand.de

neue_Armbust

3 tykkäystä

11.5.19 “medieval fantasy”/15thC vrs2 projekti kuvia

Siinä ovat kaikkien aikojen parhaat teokseni. Tykkään eniten näistä ei-koristelluista yksilöistä.

3 tykkäystä

Jänne on ollut paksu myös juuri sen takia, että se osuu AINA siihen vasamaan…

^ naulankantaan

Nuolenpidike:

Tärkeintä on kuitenkin, että nuoli istuu hyvin jänteeseen, niin, että jänne olisi mahdollisimman keskellä nuolen takaosaa, kas näin:

15thC_munition_crossbow4-1

Toinen havainnekuva, miten virepyörän kynsien välinen kolo on bolt-uran pohjan kanssa samassa tasossa.