Varsijousen teoria päivitetty 29.7.2019

Päivitetty listani aikavälin antiikin Kreikka - 1900-luku varsijousien rakentamisesta.

Kaari

Tämä on jokaisen harkinnan varassa. Pääasia kuitenkin että kaari ei olisi aivan lelu. Teräskaarien kohdalla on tosin muistettava, että vanhojen autojen lehtijousien käyttö ei ole koskaan suositeltavaa. Olen tullut lopputulokseen, että kaarien lähtönopeuksien vertailu on aika turha asia. Mutta kuten sanoin, ei kannata ihan lelukaaria tehdä.

Jänne

Varsijousen jänne tulee tehdä riittävän kestävästä materiaalista. Muista mehiläisvahaus aidolla mehiläisvahalla tarvittaessa.

Tukki

Tukin työstövaiheet

  1. riittävän kestävän puun hankinta
  2. raakatyöstö haluamallaan tavalla
  3. höyläys eri ohuuksilla
  4. viilaus pahimpiin kohtiin esim. oksat
  5. tarvittavat kolot esim virepyörälle ja kaariköysille
  6. lopuksi viimeistelyhöyläys eri ohuuksilla isommasta pienempään
  7. hiomapaperia voi toki käyttää

Tukin voi tehdä mistä tahansa riittävän kestävästä puusta.

Tukin pintakäsittely top-3

  1. Paras “pintakäsittely” on puun luonnollinen puun väri + aito mehiläisvaha (polta vaha kiinni esimerkiksi kuumailmapuhaltimella). Eli jos haluat oikeasti ruskean puun pinnan, hanki esimerkiksi pähkinäpuuta.

  2. Jos kuitenkin välttämättä haluat vaaleasta puusta tummemman, polta sitä kevyesti avotulella + mehiläisvahaa lopuksi (polta myös vaha kiinni). Poltettu “väri” ei lähde helposti kulumalla pois.

  3. Vältä kaikkia moderneja pintakäsittelyaineita: maalit, petsit ja niin edelleen! Nämä ovat kaikki ei-historiallisesti korrekteja. Jos haluat maalata, käytä historiallisesti jollekkin aikakaudelle ominaisia maaleja. Sama pätee kaikkiin muihinkin pintakäsittelyaineisiin. Jos välttämättä kuitenkin haluat käyttää jotain modernia pintakäsittelyainetta on se petsi + aito mehiläisvaha. Hio kuitenkin ylimääräinen petsi pois, koska ylimääräisillä petsikerroksilla on taipumus kulua helposti pois.

Laukaisumekanismi

Varsijousen kaaren jänteen laukaisee jonkinlainen laukaisumekanismi. Muista historiallinen korrektius tässäkin, yritä tehdä mahdollisimman autenttista tai edes sen näköistä.

Jos et tee virepyörälle pesää, tee virepyörälle riittävän kestävä akseli ja riittävän kestävät sivupellit (ja sivupeltien riittävän kestävä kiinnitys tukkiin - esimerkiksi niittaus läpi tukin).

Viritysapuvälineet

Voit käyttää kaaren virittämiseen joitain seuraavista:

-Crossbow spanning belt
-Gaff lever
-Goat’s foot lever
-Windlass
-Qranequin
-Latchet crossbow mechanism

Nuolet

Tee sopivan painoisia nuolia. Yritä muistaa historiallinen korrektius eli puuta, metallia, nahkaa ja linnunsulkia.

Viimeistelyn merkitys

Korostan itse varsijousissa korkeaa viimeistelyn tasoa.

Muista myös turvallisuus

-älä ammu ihmisiä kohti
-varmistu, ettei tulilinjalla ole koskaan ihmisiä
-älä ammu koskaan teille tai asutuskeskuksiin päin
-älä ammu eläimiä (Suomessa kiellettyä)
-älä tee tihutöitä ampumalla vaikkapa naapurin talon seinään
-kerää aina ampumasi nuolet talteen
-älä käytä vanhoja auton lehtijousia