Värimulperikatkojousi 42#@26#

Vuoden 2022 viimeinen jousi, värimulperikatkojousi. Tämä oli muuten ensimmäinen tekemäni oikea katkojousi ja ihan hyvin se mielestäni onnistui – on suora ja toimii! Mitoituksen puolesta reippaasti ylimitoitettu, eli pitkä suhteessa vetopituuteen, leveyttäkin 30 millimetriä.

Selässä bambua, ytimenä kiiltotuomea, vatsassa kaksi liuskaa osagea ja kahvassa myös osagea. Messinkiholkki ylälavassa, näin sain osat mahdollisimman saman pituisiksi. Tein jousen ensin yksiosaisena ja tilleröin sen lähes täyteen vetoon, jonka jälkeen jousi katki, holkit paikoilleen ja lopullinen tilleröinti. Suurin työ oli holkkien sovittaminen puuhun ja holkkien sovittaminen toisiinsa.

Pintakäsittely jäi vähän kesken, kaksi kerrosta pellavaöljypohjaista lakkaa, yksi kerros kovettui viikon ja silti aika pehmeä. Pitäisi olla UV-valokaappi… Tämä tehdään loppuun keväällä tai kesällä, sitten kuin luomu-UV-valoa on tarjolla. Kahvanahkan tekeminen jäi jousen omistajalle.

8 tykkäystä

Ihan komee jousi. Laminoi 6 sälettä trooppista puuta päällekkäin niin tulee varmaan ok. :smiley:
Mutta ei lienee alimitoitettu?? Vaan yli.

Joo, tietysti ylimitoitettu ja alirasitettu!

Eikä siinä mitään trooppisia puita ole, ihan tuosta parin tuhannen kilometrin päästä ne puut ovat…

Vatsassa kaksi osage-sälettä siksi, että hyllyssä oli kaksi ohuempaa sälettä valmiina, eikä kumpikaan olisi riittänyt yksinään. Kahvaan piti tehdä enemmän paksuutta tuon kahvaholkin takia.

Tilleröitkö muuten sen päälimmäisen osagesäleen läpi? Tuo on ihan näppärä jippo kyllä.

Hetkinen, eli miten?

Liimasin siis kahvan kohdalle selkäpuolelle hyvin ohuen bambupalan, jotta varsinainen selkäbambu pysyisi mahdollisimman yhtenäisenä teräsholkin liittämisen yhteydessä.

Niin, vatsalaminaatin läpi meinasin, kun vatsa ohenee kärkiin päin. Ei sen nyt niin väliä, kunhan kiinnosti.
Kärjistä näyttää itseasiassa että molemmat on hiottu ohenevaksi jo liimausvaiheessa?

Toki, laminaatit esitilleröity ennen liimausta. Asettuu muotissakin nätimmin muotoonsa ja paljon vähemmän jälkitilleröintiä, varsinkin kun raakamuoto on oikea, eli voi laittaa suoraan jänteelle.

Ihan meinaa kateeksi käydä; nätti on. Jätit aika reippaasti puuta kahvan yläpuolelle; itse olen soukentanut vatsaa heti kahvasta eteenpäin. Tuo antanee hiukan lisäpainoa ja siten vakautta jouselle.

Minäkin olen alalavan teräsholkin selkäpuolelle lisännyt koroketta messinkiholkin verran, niin ylälavan bambun pinta säilyy silloin ehjänä.

Olen tehnyt katkoja esitilleröityyn jousiaihioon ja yhden käyttöjousen myös muuttanut katkojouseksi. Tuomoa kompaten holkkien sovittelu on työlään hidasta puuhaa, jotta keppi pysyy suorana. Olen myös tehnyt niin, että liitin holkit raaka-aihioon, jossa jätetty lapoihin työvaraa mahdollista oikaisua varten. Ei se juurikaan hommaa helpottanut.

P.S. Meneekö tämä eräälle tutulle Epsanjan talviasukkaalle? Kieltäydyin näet urakasta ja kehotin kääntymään puoleesi.

Kiitoksia vaan! Kokeneelta tekijältä sain monia hyviä vinkkejä katkojousen tekemiseksi, varsinkin tuo messinkiholkki ylälapaan. Ei ole etelästä mitään kuulunut, tämä meni ihan tähän lähelle, seurakaverille.

Lähteekö Kentiin käymään?