Neutraalin, lyhyen, selkeän kommentaarin tulkitseminen “kovin vähätteleväksi” on 100-prosenttisesti lukijan kontolla. Kiitos siitä, Tuomo.
35 paunaan rajoittaminen annetulla perusteella, ettei tarpeeksi pitkiä ampumapaikkoja ole, on omituinen: kukaan ei ole Suomessa ampunut puujousella kuin karvan yli 300 metriä, ja 35-paunaisilla puujousilla on jo ammuttu, olikohan reilu 240 metriä? Ampumapaikan valinnalla ei siis ole mitään eroa rajoittamattomien ja 35-paunaisten puujousten välillä.
Komposiittijouset ampuvat parhaimmillaan 500 - 600 metriä. Siihen tarvitaan erikoispitkä ampumapaikka.
Viime pituuskisoista jälkimakua jätti sekin, että kun etukäteen oli ilmoitettu että kisoissa ammutaan korkeintaan 35-paunaisilla jousilla, pituusmestari Nyström kertoi ampuneensa samalla paikalla samana iltana komposiittijousellaan 530 metriä. Tilaperustelu oli siis faktisesti perusteeton, ja kisoissa olisi voitu ampua vaikka 200-paunaisilla puujousilla.
Toivoisin ja ehdottaisin, että pituuskisa olisi rajattu pelkille puujousille, mutta paunamäärää ei olisi rajoitettu yhteen, kuten ei missään pituuskisoissa. Sen sijaan olisi olemassa luokat: vaikka 35#, 50# ja rajoittamaton. Näin kaikki voivat osallistua ja kevyillä jousilla ampujatkin pääsevät kisaamaan oman alalajinsa voitosta ja sijoituksista. Eikä tarvita erikoispitkää peltoa.
En aio osallistua 35-paunaisten jousten pituuskisoihin, sillä mulla ei ole 35-paunaista pituusjousta, eikä aikaa tai halua sellaisen jousen tekemiseen. Eikä se jousen tekemiseen pääty, vaan täytyisi tehdä myös pituusnuolet, jotka sopivat noin kevyelle jouselle. Muuttojen, töiden, jahtikauden alkamisen ym. puristuksessa ei ole aikaa eikä intressiä moiseen, sillä ultimaattinen 35-paunaisen suorituskin olisi mulle jotain 230 metriä tms., joka ei lämmitä mistään kohdasta.
Vuosien pituusammuntatauon jälkeen mulla on kipinä yrittää kohentaa vuosien takaista henkilökohtaista ennätystäni, mikä merkitsisi mulle samalla myös pitkän ajan tilastoissa nousemista. Siihen tarvitaan noin 60-paunainen pituusjousi ja siihen sopivat nuolet. Siihen minulla on intressiä, ja siihen pystyisin tikistämään tarvittavan ajan ja energian. Harmittaahan se, ettei tähän tarjoudu mahdollisuutta siellä missä mahdollisuus aina ennen tarjoutui.