Vanhalinnan kisa 2023

Loput.









9 tykkäystä

Tulokset:

5 tykkäystä

Kun tuota taulukkoa katsoo, niin olihan Pasin ylivoima aikamoinen. Pasi ampui varmasti, ei siellä paljon hutiloitu. Kisassa ammuttiin nuolia kaikkiaan 63 kappaletta. Pasi ampui vain 7 nuolta ohi pisteiltä, itse ammuin peräti 14 nuolta ohi. Vaikka rata oli helpohko, niin ammuntavarmuus ratkaisi, itselläni oli (taas) liikaa hutilointia.

1 tykkäys

Heps. Pari aatosta lauantaisesta.
Enpä lähtenyt reisuun mitenkään voittajafiiliksellä?
Tosin kevyet harjoitukset lupaili aika vakaata ampumista, mutta millonkas
koti ja kisa oisi vastannut?
No joskus vuosia sitten petikossa ammuin omaa tasoa ja silloin kaula oli myös kohtuullinen.
Nyt tuo ampuminen lähti heti sen kummempia jännittämättä ja mitään odottamatta?
Tunsihan tuon että ihan hyväntuntuisesti menee, mutta en katsellut sen kummemmin
lomaketta mitä se käytännössä tuo, lopputulema oli totaalinen yllätys:)

Oma ryhmä varmaan huomasikin eron ammunnassani, pitoajat normaalia pidemmät
ja kokonaisuus harkitumpaa, käyttämäni jousi nuoli yhdistelmä ei antanut virheitä anteeksi
joten joka laukaukseen piti keskittyä tosissaan, noh keskittyminen ilmeisesti onnistui…

Ja sitten tämä tällä kertaa opittu ja saavutettu jämeryys pitäis jotenkin säilyttää:)
Että semmosta.

5 tykkäystä

Lauantaina ei päässy hirveesti tuulettelemaan. Pronssi oli hävitty. :smiley:
Mutta mukavahan sitä oli ampua kun sain vielä peukkuvedolla mukaan Leevin jolle lainasin turkkilaista. Se sai sen jäykemmän (n.60#) jousen kun mä ammuin kevyemmällä 55#. :stuck_out_tongue: Tein uudet nuolet mutta tuntu että ihan kun niissä olisi jäänyt spine hieman alakanttiin, taidan lyhentää settiä.
Pikkasen mystisesti on ammuntatuntuma kateissa, mutta nyt pitää yrittää herkistellä hikiää varten kondikseen. Yksi hyvä rupeama treeniksi olisi se keuruulla järjestettävä 100 eläimen kisaviikonloppu.

Pasi ampu ihan huipusti, hienoa että taso pysyy korkealla! Vaikka tuntuu varmaan että muut tässä löysäilee vaan…

Pituusammunta lölähti nyt totaalisesti. Olin vääntänyt uutta settiä nuolia jota innoissaan esittelin, 90# jousi meni melkein täyteen vetoon siperillä härkätallilla jne… Mutta nuolistapa hajosi nokit! Sitten meni jousen nokki irti ja ammunta loppu siihen. Mitä tästä opin? No antaa olla viimenen kerta kun tulee vaan yksi pituusjousi mukaan!!

Manchujousi sai nyt täyden kasteen. Pitääpä alkaa viimeistellä sitä kun 36" veto oli noinkin vaivaton sillä. Jossain vaiheessa olin varma että tuo jousi ei tulisi selviämään tilleröintiä, mutta maltilla hyvä tuli näköjään.

3 tykkäystä

Harmi kun en itse lopulta päässytkään paikalle. Mites pituuskisojen tulokset?

Ei ollut porukka varustautunut, pituusampujakato suorastaan!!
Minä olin ainoa jolla oli pituusnuolia mukana ja lopputulos oli tuo mitä ylhäällä kirjotin… No yksi 380m mitattiin lämppänuolelle mutta se ei ole mitään.

Mikke, Mika ja Leevi oli mukana Ruissalon pellolla jossa olisi hyvin voinut pituutta kisata. Mikke ja Mika ampui leikkimielistä kisaa taulujousilla, Mikke taisi voittaa. Mikke ampui myös muutaman laukauksen manchulla. Lentiköhän joku 140m?

1 tykkäys

Minä ja Mika kisattiin kolmella taulu nuolella että kumpi lopuksi voitti kun saimme samat pisteet kisassa. Oma jouseni oli noin 60lb kun Mikalla oli 45lb ( minun tekemä bambu jalava laminaatti) omat nuoleni olivat ehkä vähän painavia kun taas Mikan oli kohdillaan. Voitin kaksintaistelu pituuskusan 182m kun Mika oli ihan pyllyssä kiinni 176m laukauksellaan.
Manchu jäi 138metriin raskailla bluntti nuolillaan ja videosta päätellen vetokin jäi lopulta noin tuumanpäähän lopullisesta.

Jere! Mikäs niiden nuolien painot olikaan?

2 tykkäystä

110g blunttinuolia, 10" sulat. Vaahteraa barreloituna.

1 tykkäys

Eipä ollut montaa luonnonmateriaalijousiampujaa Yhdysvaltojen kisassakaan. Miehissä kolme, naisissa kaksi ja nuorissa kaksi (isät raahanneet mukaan…). Viimeistään toukokuussa päästää toivottavasti taas ampumaan – tämä kausi meni pituusammunnan suhteen itsellä vähän ohi, kun ei ollut uusia jousia eikä nuolia. Mutta nyt toinen noista komposiiteista voisi olla ihan toimiva, ainakin oman ennätyksen tekemiseen. Kävin pellolla ampumassa kerran (yksi nuoli) ja se lensi 290 metrin päähän. Veto 23 tuumaa ja siinä 44 paunaa. Nuolesta hajosi nokki. Pitemmät nuolet, pitempi veto ja enemmän paunoja, niin kyllä oma ennätys pitäisi tosiaan tulla. Ei sillä Jereä vielä haasteta mutta siksi onkin kolme uutta jousta työn alla ja bambua nuolia varten. Harjoitellakin pitäisi! Niin ja alle 50-paunaisiin laminaatteihin teen uuden jousen, siinä olisi kiva ottaa ennätys haltuun!

1 tykkäys