Uutta verta foorumille pohjoisesta?

Olen primitiivijousien ja -nuolien veistämisestä ja niillä metsästämisestä kiinnostunut tyyppi pohjoisesta lapista ja haluan kysyä että saanko osallistua keskusteluun tällä foorumilla ja esittää omia tuotoksiani? Tosiaan siis asun pohjois-lapissa ja Kaarle Knuutinpoikien jousiampujiin en kuulu enkä varmaan kykene kuulumaankaan.

Vajaan vuoden verran olen opetellut jousenveistämisen alkeita ja pari yksipuista saarnijousta olen saanut valmiiksi ja paikallista pihlajaakin olen opetellut. Puunuolien ja jänteiden tekotarpeet ovat ostosia, ainakin nyt alkuun. Kiinnostaisi tehdä nimenomaan paikallisista aineksista metsästysjousia ja nuolia. Sainpa tuossa karvakenkäkurssin yhteydessä kerätä poronkoivista parikymmentä jännettäkin talteen ja jouksan tekeminenkin kyllä kiinnostaa.

-Ville

Tervetuloa! Foorumille ovat kaikki perinteisestä jousiammunnasta ja välineistöstä kiinnostuneet tervetulleita!
Täällä etelä-suomessa tapahtuviin rentoihin kilpailuihinkin ovat ei-jäsenet tervetulleita. Toivottavasti joskus satut käymään, on aina mukava lajin harrastajien kanssa kokoontua ampumaan ja juttelemaan. :slight_smile:

Vanhalla foorumilla oli keskustelua ugrijousista: https://primitiivijousi.fi/vanha_keskustelu/viewtopic.php?t=2046.html
Olisiko tuosta pohjoisen harrastajelle apua? Vai kuvittelenko vain, että pohjoisessa ei niin paljon puulajeja ole… Lylyä kannattaa kokeilla ainakin jos paikkansa pitää että ei ole jalopuita.

Kiitoksia! Mielellään tulisin joskus käymään kilpailuissa jos ja kun sielläpäin liikun.

Tosiaan jalopuita täällä ei ole ja pihlajatkin mitä olen kerännyt ovat istutettuja vaikkakin olen nähnyt pihlajaa tunturienkin laella luonnonvaraisena. Lylyä kyllä löytyy ja pitääkin alkaa tuota ketjua lukemaan enempi. Tuntuu, että nuo istutetutkin pihjalat ovat kyllä aika tiivistä tavaraa, 6-7 cm paksu runko oli 28 vuotta vanha. Että jos sama pätee koivuihin ja pajuihin ym. niin voisi niitäkin kokeilla.

Tervetuloa. Eri jousipuita myyvät monet foorumin käyttäjät ja olen lähetellyt sinne pohjoiseen monenlaista palikkaa. Rahti ei edes tulo kovin kalliiksi.