Uusia mäntynuolia

Uusia mäntynuolia, kaksi erilaista settiä.

5 tykkäystä

Toinen on tuommonen erottuva ja toinen peitteeseen piiloutuva…

Kerrotko vähän tunnuslukuja? Kiinnostaa vertailla omiin.

Nuolissa on aina se harmillinen kompromissi tehtävä, että ampuuko autenttisen vaatimattomasti värjätyillä nuolilla (luonnonsulkaa, valkea, musta, harmaata) vai punaisilla/ moderneilla huomioväreillä.

Huomasin sillon walesissa että niin vaan kovimmat pitkäjousijäbätkin ampui räikeillä sulituksilla, kun pidemmästä heinikosta ei löydy 32" nuolikaan vaikka sattuisi olemaan bluntti!
Mutta jotain standardeja oli, jänteitä he tekivät vain luonnonmateriaaleista ja vähän ihmettelivätkin minun keinojänteitä.

Minä olen yleisimmin käyttänyt luonnonväristä kalkkunaa ja niiden kaverina valkoista, mustaa ja harmaata. Aussireissulle tein isänmaallisin sinivalkoisin sulituksin nuolet valkoisiin varsiin, jotka erottuivat hyvin punaisesta maastosta. Mutta eikös se vähän niin ole, jos väreiltään maanläheisillä väreillä oleva nuoli ei heti löydy, niin jouti mennäkin. Huonohan se oli, jos ei maaliin osunut! :crazy_face:

Tää on ihan hyvä, mutta karusti voi todeta sitten että mulla on vaan huonoja nuolia.

Tauluammunnassa tosiaan ei nuolet huku. Tästä olikin kirjoitusta että esim. noita esivarsinuolia tai muita koristeltuja nuolia tehtiin paljon silloin kun ammuttiin tauluun, mutta tuotanto nyökähti heti kun saatiin sorvattu nuolivarsi ja jousiammunta painottui maastoammuntaan. Maastoon ei kehdannut hienoja nuolia tuhlata.

Mistä muuten on varsien mäntyaihiot peräisin?