Uusia jahtinuolia

Tusasin tuossa uusia speziaalinuolia kadonneiden ja rikkoutuneiden jahtiammusten tilalle.

Molemmat näistä ovat erityisesti mutteivät pelkästään puuhunammuntanuolia, ja toisiaan täydentäviä. Arkaaisella haarakärjellä otetaan lintua, johon on esteetön ampumalinja, modernilla fp-leikkurilla puolestaan yltää niihin lymyäjiin, joihin haarakärki ei ulotu.

Haaranuolen kärki on julmetun raskas, 175-greininen. Minulla ei ollut tähän hätään mitään nuolikeppiä, jonka jäykkyys riittäisi noin raskaalle kärjelle. Niinpä lyhensin vartta roimasti, dynaamista spineä kasvattaakseni ja kokonaismassaa alentaakseni. Silti nuolesta tuli heittämällä raskain jahtinuoleni. Saapa nähdä tänä viikonloppuna, mitkä ovat lento-ominaisuudet.

Otin haaranuolen edeltäjällä kaksi fasaania. Molemmat kaadot olivat supernopeita. Esi-isät tiesivät mitä tekivät, kun haarakärkiä takoivat.

Fp-leikkurin tein viime kauden parhaiten käyttäytyneen jahtinuolen mukaiseksi. Leikkasin sivuleikkureilla ison 23/64" field pointin helmaan kolme vinoleikettä, jotka käänsin pystyyn nokkapihdeillä. Leikkuupurse toimii minileikkurien teränä ja viiltää haavaa tehokkaasti. Laitoin kärkiontelon nokkaan .177 cal. ilmakiväärin luodin lisäpainoksi. Kärki leikkaa 13 mm haava-aukon, joka on noin 50 % suurempi kuin itse kenttäkärjellä, ja tietenkin leikkaavuutensa ansiosta ehkä 3 kertaa tappavampi.

Otin fp-leikkurin edeltäjällä viime kaudella kaksi fasaania ja ammuin lukuisia ihan-vierestä-ohi-laakeja. Nuolen etuina on, että se ei jää puuhun kiinni kuten leikkurit. Nuoli on hyvälentoinen ja helppotekoinen. Miniteriä ei käytännössä pysty teroittamaan: kun kärjen terät ovat tylsyneet, irrotan vanhan kärjen ja laitan uuden tilalle. Liimasin kärjen Ferr-L-Titella, joten vaihto käy käden käänteessä.

6 tykkäystä

Mikäs tuossa haarakärjessä on leveys ja pituus?

Kärki on 36 mm leveä, eli 6 mm leveämpi kuin edeltäjänsä. Kärjen haarukkaosan pituus on 45 mm.

Ammuin tänään haaranuolella yhden reilusti vajaan vedon näpyroikkulaakin pellolla. Nuoli lensi ainakin sillä potkulla erittäin vakaasti ja suoraan.

Jos nyt leveäkärkinen, superkärkipainoinen, raskas ja lyhyt haaranuoli ei osoita loistavaa suorituskykyä, teen sen kuoltua itse haarakärkiä levystä leikkaamalla 30 millin reseptillä.