Uusia haarakärkiä

Kautta on 12 päivää jäljellä, josko vielä tulisi käyttöä lintunuolille? Aloin jo hyvän aikaa sitten tehdä uusia haarakärkiä menetettyjen tilalle. Kaverin takomat ovat viimeistä myöten Tapion hoteissa, joten tartuin nytkynterään ja Dremeliin ja leikkasin uudet kärjet kylmästä latasta.

Kärkien mitat ja muoto perustuvat parhaiten toimineen takohaarakärjen mittoihin. Leveys 30 mm, pituus 60 mm, massa 125 greiniä.

Haarakärkien teko latasta leikkaamalla oli ehkä vielä isompi urakka kuin etukäteen uumoilin. Kurvikkaan kompleksisten kärkien jokainen kurvinpätkä täytyy leikata itsenäisesti irti metallista, toisin kuin kolmiomaisissa leikkureissa, joissa raaka-aineen suoria sivuja ja vierekkäisten kärkiaihioiden yhteisiä leikkuulinjoja voi hyödyntää tehokkaasti, ja enimmäkseen leikatun linjan murtaa irti suoraa tasoa vasten lyömällä. Tietenkin myös haarakärkien kidan viisteiden smirklaaminen ja viilaaminen on olennaisesti hitaampaa kuin tavanomaisten kärkien kanssa. Näille protoille tuli työtunteja pari per kärki, mikä on kestämätön tahti kulutushyödykkeille.

No, tuossa nuo vihdoin ovat, viimeistelyteroitusta vaille. Kun vielä varttaisi. Tuleehan lintupaikkoja ensi vuonnakin.

3 tykkäystä

Tappavan näkösiä kärkiä ovat. Taisin jo aiemmin varoittaa jossain topikissa, mutta kerrattakoon. Vaikka pikateräs nytkynterät karkenee ilmaan eivätkä menetä kovuutta vaikka menis punaseksi hioessa, kannattaa hioa varovasti. Matsku voi mennä jo liian kovalla hiontapaineella hauraaksi ja jopa halkeamia voi tulla. Tästä on mulla kokemusta puukonterän hionnasta. Lisäksi sitkeys ei ole hääviä onnistuneessakaan terässä. Tein aikanaan todella hyvän nylkyveitsen, jonka kaveri katkaisi vääntämällä villisian niveleen vääntämällä kielloista huolimatta.

Nytky-haarat on vielä koeponnistamatta, mutta olen ampunut samasta aineesta tehdyillä normileikkureilla ehkä 20 riistalaukausta, missä kärkiin on kohdistunut kovaa runttua aina kivikkoja myöten. Hyvin ovat kestäneet, itse asiassa paremmin kuin mitkään aiemmat kärkeni.

Teen leikkurien teroituksen tätä nykyä pelkällä hienolla yksihakkuisella viilalla. Viimeistely toki hyvin kevyillä täsmävedoilla. Terävyys näissä riittää viiltämään kukon löysänvenyvän kurkkunahan auki pyyhkäisevällä reunaosumalla.

1 tykkäys

Mitä mahtaa olla nytkyterät , nimimerkillä: epätietoinen :smiley:

Nytky on metallia sahaava konesaha.

1 tykkäys

Juuri niin kuin yllä jo tulikin. Nomen est omen. Nytkyttäen sahaava konesaha. Siis ihan kuin käsirautasaha. Isompi ja automaattinen vain.

1 tykkäys

Olen semmosen kanssa olluna tekemisissä…pätkitty rautatankoa :gyl: