Uudet silmät

Tällä viikolla sain uudet silmät.
Silmiin asennettiin 3 teho linssit.
Aloin käyttää lukulaseja n. 2014. siitä viisi vuotta ja olin saavuttanut jo melkein +3 lukulasit ja 2023 arvot olivat +4.3 ja +4.1.
Olin elänyt yhä sakenevassa sumussa siis kymmenen vuotta lähietäisyyksien kanssa.
Ilman silmälaseja (työssä kolmia eri silmälaseja) en oikeastaan pystynyt enää tekemään mitään tarkkuutta vaativaa. Kengännauhojen sitominenkin oli jo vaikeaa ilman laseja. Lisäksi n.3 metrin etäisyydelle tarvitsin neljännet, melko pienitehoiset + lasit. Ampumiseen en tarvinnut laseja. Nokitus sujui tuntoaistilla. Olen nähnyt kauas koko ajan hyvin. Noin sadan metrin etäisyydeltäkin erotan lauman kierosilmäisimmän rusakon helposti, yhä.
Nyt kiinnostaa että miten taidetyö tästä eteenpäin… Joudunko tekemään uusiksi tuotantoni 2014-24 kun näen huomenna tyohuoneella mitä olen tehnyt.

Entä jousiammunta?
Vielä en voi ampua. kaikki nostelu, juoksu, uinti, suihku, sauna ym rehkiminen tai tärähdystä aiheuttava on kielletty vielä 10vrk.
Huomenna ammutaan jousipajan kevätkisa ja osallistun katsojana. Ja rajatapauksien selvittäjänä, näenhän nyt sormenjälkienkuviotkin taas ilman laseja tuosta vaan. Näkökenttä on hieman outo ja aivot selkeästi ihmeissään tästä uudesta näkyvyydestä, mutta liene tottuvat.

Ai, niin 3 teho. mitä se tarkoittaa. Lähelle ja kauas tietenkin, mutta…Kun koko homma maksoi niin hitokseen niin muutamalla lisäsatasella sai pimeännäkötehoja linsseihin, joten ajattelin että kannattaa tuo lisä nyt sitten maksaa. Jousimetsästys saa uudet ulottuvuudet kun näen kuin huuhkaja. Haittana on päivän kirkkauden isku silmiin. Onneksi on tehokkaita aurinko- ja hitsauslaseja, joten voin suojata silmäni niillä päivisin. Niin… ja onhan nuo päivänvalon tarjoamat asiat jo kutakuinkin nähty.

6 tykkäystä

Tähänpä ei voi sanoa kuin että wau!
t. nimim. kaksiteholasienkin hankaluutta päivittelevä

1 tykkäys

Toivottavasti homma toimii !
Juhani

1 tykkäys