Turkkilainen komposiitti #3 ja #4

Harjoitustöiksi nämäkin jäänevät. Parannettavaa:

  • köysi halkaisijaltaan 10 mm, nyt oli 12 mm ja on liian paksua
  • tencikin käyttöä pitää harjoitella, aika veivaamista nyt
  • tenciki malli pitää saada hyväksi, nykyistä versiota olen yrittänyt säätää mutta ei vaan toimi hyvin, tosi hankala saada köyttä kierrettyä ihan vierekkäin
  • tencikin pitäisi kai olla epäsymmetrinen, kiertosuunnan mukaan?
  • rungon kiertymän hallinta, köyden kierto eri suuntiin eri lavoissa

Erityisesti tencik, millainen sen pään pitäisi olla, jotta sillä olisi helppo kiertää köyttä ihan vieriviereen? Tai on minulla toki ajatus mallista mutta onko hyviä kuvia hyvin toimivista malleista?

Sait kuitenkin liimasauman hyväksi?

Veikkaan että tuo köyden paksuus teettää vaikeuksia saada kierrettyä tiuhaan. 10mm on ehkä sitten paksuin mitä kannattaa käyttää. Kierrettähän siinä väkisinkin tulee, mutta siinä auttaa parhaiten paksu runko. Mulla on 18mm paksuudessa puut. Kierteenkin kanssa pärjää kuitenkin, saahan sitä lämmöllä oiottua…

Epäsymmetrinen sen ei tarvitse olla. Mutta pieni kuppi pitää olla ja ura köydelle, sitten säätää vielä kitkan sopivaksi niin että monenko reiän läpi köysi kiertää jne.

Tämä on hyvin toiminut mulla, ei mitään valitettavaa ole enää:

1 tykkäys

Mitään en sarvien liimaamisesta tiedä, mutta helpottaisiko tuota liimausta jos kiristäisi sarven ensin kiinni ohuemmalla narulla käsipelillä kiinni ja vasta sitten alkaisi käyttämään tencikiä ja paksumpaa köyttä päälle?

Mitäköhän liimaa tuossa käytetään kun ei vaikuta olevan ihan mahdottoman kova kiire liimata tuota sarvea kiinni?Kalaliimaa? 10 minuutin kohdalla tuossa videossa liimaus

Tarkistetaan saumat, kunhan ehdin köydet avaamaan ja pinnat siistimään. Pitää tosiaan hankkia ohuempaa köyttä. Sahailin vielä eilen palikat uusiin runkoihin ja niistä tein 18 milliä paksut.

Kyse on onneksi lähinnä omasta itsestä, oikean tekniikan oppimisesta ja siihen tottumisesta. Saunassa, kuuma liima, niin kyllä aikaa on. Lähinnä vain se, että saa köysityksen sujumaan sujuvasti ja ilman turhaa säätämistä tai rungon kiertymistä.

Myös liimalla on paljon merkitystä. Itse käytin ehkä vähän turhan nopeaa liimaa. Liimoissakin on niin paljon eroja, että käytetty liima pitää oppia tuntemaan. Tilailin syksyllä erilaisia eläinliimoja ja joku oli todella nopeasti tarttuvaa, toinen taas ei monessa tunnissakaan geeliytynyt tarttuvaksi. Tuossa on varmaan käytössä joku kalaliima-tyyppinen, erittäin hidas liima, joka antaa aikaa vaikka miten.

Liimasaumat näyttivät sivusta katsottuna ihan kelvolliselta. Pientä oiontaa vielä ja sitten pääseekin tilleröimään!

1 tykkäys

Nämäkin edistyvät. Nauhahiomakoneella vedetty karkeaan muotoon. Massaa kummallakin 350 grammaa. Nyt jatketaan käsityökaluin.

5 tykkäystä

Viimeiset millin kymmenykset vielä paksuudesta. Lyhyempi 265 grammaa ja pitempi 285 grammaa.



7 tykkäystä

Kahvaan ja kärkiin voisi ottaa mallia tästä jousesta:

Siinä näkyy hyvin kahvan timanttimuoto, eli keskellä kahva on leveämpi kuin nuolen ohituskohdasta ja sitten tuo kärjen muutos kasaniin.

2 tykkäystä

Tässä muutamat poikkileikkausmitat mistä oli puhetta.

Kyseessä on siis vanha turkkilainen jousi. Sarven koveruutta on itseasiassa vähemmän kuin meillä nyt… Siten tuo puurunko on ohuempi ja se on veistetty pyöreämmäksi. Jännettä on aika ohkasesti keskikohdalla! Vähän yllättävää, mutta kai tässä koveruuden määrässä on ollut vaihteluakin.
Seuraaviin jousiin kiinnostaisi kokeilla tuommoista reseptiä.

Huomionarvoista on miten tuossa puu on peitetty jänteen alle todella kattavasti kauttaaltaan, jännettä on lähes 2mm kyljissäkin.

322181060_1564287320677358_4315709255755395502_n

1 tykkäys

Joo, pitää kyllä nuo kärjet tehdä siistimmin.

Hyvä tuo röntgenpoikkileikkauskuva. Paljon sarvea, linssimäinen puu ja paljon jänteitä…

1 tykkäys

Nyt riittää, jänteet selkään ja toivotaan parasta…!

#3: 250 g, 1130 mm, 9,4 mm, 29,5 mm
#4: 253 g, 1160 mm, 9,4 mm, 28,5 mm






8 tykkäystä

Hidasta on… Muiden hommien lomassa viimeinkin noin 270 grammaa karkeasti riivittyä jännettä. Vielä lopputyöstö, niin kelpaa jouseenkin.

Mikäs on suositus riivinraudan piikeiksi? Omassani on nyt 2,0 millin paksuiset lankanaulat mutta saisi olla paksummatkin mutta pitäisi olla myös terävät. Noita saa pikkuisen liikaa oikoa, jos jännenipussa on vähän kovempi kohta.

Samanlaisia oon minäkin käyttäny. Helpottaa kun jänteitä siistii vähän etukäteen ennen tuota naulalaudan läpi repimistä.

Kato miten tarkkaan korealaiset laittaa sarvet liittymään kahvassa. Kuva on nimenomaan videolta missä esitellään mestarin tekemisiä.

2 tykkäystä

Onko suurta väliä jos kerran näissä ei oo mitään monsteri paunoi ja kahvaan tulee vielä koroke suojaksi?

Tuohan on nimenomaan mestarin tekosia. Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä. Olettaen siis ettei tarkempi asettelu laske laatua ja suorituskykyä.

Tuossa on nyt 340 grammaa jännesäikeitä. Kevyt harjaus vielä teräsharjalla, lajittelu pituuden mukaan ja pesu, niin olisi valmista käytettäväksi. Mikä on muuten hyvä käytäntö - pesu ja kuivumaan vai pesu juuri ennen käyttöä?

Jos vaan pesee ja kuivaa niin ei siitä mitään haittaa ole. Mää oon jos kus kuolu ajoilla pessy ja kuovailu joku 3kiloo poron jänteitä yhtä soittoo ja ne siitä miksikään menneet.
Omas varastos on viäl joku pual kiloo jäntei jotka senkin käsittelyn tarvitsis mut eipä oo ollu tarvetta tehdä mitään viäl…

3 tykkäystä

Just niinkun Mikke sanoo. Toki sillä huomiolla että kuivatus on sinällään yksi turha prosessi. Edellisenä päivänä aloittaa pesun sekä liotuksen ja seuraavana liimaa jouseen. Jos ei käytä kaikkia, laittaa vana solmulle ja jääkaappiin odottamaan. Mulla on nyt jääkaapissa ollut jänteet vedessä varmaan 4 viikkoa… Ei näytä menevän pilalle herkästi.

1 tykkäys

Mietin vain, kun varsinkin nuo selkäjänteet ovat aika rasvaiset ja rasvahan tuppaa härskiintymään, haisemaan ja houkuttelemaan kaikenmaailman ötiäisiä. Viimeksi selystyksestä jäi pieni nippu pestyjä jänteitä ja niiden koostumus kuivana oli erilainen kuin ennen pesua - jäykempi ja kovempi, toki kun pehmentävä rasva pestiin pois. Eihän ylimääräisellä kuivatuksella pitäisi kaiken järjen mukaan olla haitallisia vaikutuksia, eikä kokemusten mukaan ilmeisesti olekaan.