Turkish archery exhibition

Periaatteessa pieni osa Turkista, Bosporinsalmen länsipuoli (Top Kapi) kuuluu eurooppaan, mutta laitetaan nyt “Aasia” osioon.

Tässä tämmöinen tietopläjäys turkkilaisista komposiittijousista, joka oli esillä Top Kapin palatsin sisäpihalla. On siellä muutamia virheitä, mutta pääosin jees! Tämän lukemalla tulee termit tutuiksi.






























3 tykkäystä

Nuo pitkät nuolenkärjet… Kiinnittivätkö poraamalla (vaikea uskoa) vai halkaisemalla nuolen kärkipään ja sitten punos päälle? Oliko siitä mitään havainnekuvia?

Hah, kavahöylä on ihan samanlainen ku mitä ostin kerran Raumalta kirppikseltä. Jotkut työkalut ovat vaan samanlaisia joka paikassa. Kuten mun veistonuijat, ni Tukholman museossa oli Egyptiläisten vastaavat, mutta 6000 vuotta vanhemmat. Ihan identiset.

Oli ne mun mielestä poraamalla nuokin. Kaikista yleisin tapa ainakin muualla. Ei ole muita kuvia, tuossa kaikki.

Luin nuo jousiammuntaa koskevat hadithit (Mohammediin liittyvä perimätieto). Profeetan mukaan jousiammunta on siis “ihailtavan hyödyllinen harrastus ja kateutta aiheuttava tapa”. Ja turhia pelejä ovat kaikki muut paitsi hevosurheilu, seksi vaimon kanssa ja jousiammunta. Mohammed asetti näistä kolmesta jousiammunnan ykköseksi. Mielenkiintoinen oli myös maininta siitä, että jousen kanssa puuhailu (girding, en tiedä tarkkaa käännöstä) auttaa jos on huonot fiilikset syystä tai toisesta. Tuon olen huomannut itsekin.

2 tykkäystä