Tuomipihlajan kuivatus?

Jousipajan opiskelija meinaa kaataa isotuomipihlajan. Itselläni ei ole kokemusta kyseisen puulajin kuivauksesta, joten kaipaamme viisaita neuvoja.
Halkeaako nätisti kiiloilla vai onko vannesaha turvallisempi? Kierteisyyden määrästä ei ole vielä tietoa. Onko herkkä halkeilemaan tai vääntyilemään? Voiko kuoren ottaa heti pois, vai kannattaako jättää? Pitääkö kuivattaa hitaasti ja varovaisesti kuten kovat hedelmäpuut vai onko suhteellisen huoleton kuten tuomi ja pihlaja?

On ne aika herkästi kieroja. Kirveenkin kanssa kannattaa olla varovainen aihoidessa.
Mutta muistelen että joskus olisin suoraankin törmänny?? Melkein samaa kamaa kun syreeni mutta ei ihan yhtä paha.
Minä oon vetässy vaan vannesahalla pienen palan vatsapuolelta pois, ei ihan sydämeen asti. Sitten kuivattanut kuori päällä - joka pitäisi olla vaarallista? Tuolla tavalla ne ei ole kieroilleet vielä.

2 tykkäystä

Minä kuvasin vannesahalla halkastuina ja os kieroili ja osa ei. Muutaman laitoin pinteeseen lankkua vasten ettei päässyt kieroontumaan mutta oli pieniä jännitteitä havaittavissa kun otin pois jigistä. Hyviä jousia tulee kyllä, tykkään materiaalina kun vaan pitää paunat suhteessa leveyteen maltillisena. Heti tulee ryppyjä vatsaan kun koitti tehdä jäykempää 35-40mm kepeistä.

1 tykkäys

Hyvää puuta! Mutta kierouden näkee vasta kun sitä veistelee kirveellä tai antaa vannesahalla kuivatun aihion kuivua – keskimäärin kyllä aika propellia tavaraa. Itse olen tehnyt useimmiten niin, että vannesahalla segmentti vatsapuolelta pois mutta ei ytimeen asti. Näin jos kieroilee, niin jää vielä työstövaraa. Kuori vaan pois, tulee nätti selkäpinta kun kuoren ottaa tuoreeltaan pois ja lähtee ihan vaan vetämällä. Sen jälkeen kyllä halkeaa aivan varmasti mutta sillähän ei ole yhtään mitään merkitystä, koska halkeaa siltä vatsapuolelta ytimeen asti – ja näin halkeaminen pysyy ikään kuin hallittuna. Jos kuoren jättää päälle, niin kuivuu todella hitaasti ja kieroilee kuitenkin kun pääsee kuivumaan. Jos on liian pitkään kuori päällä, niin homehtuu. Ja voihan tuon tosiaan jättää tuoreeltaan kuorittuna ja sahattuna pinteeseen kuivumaan, vaikka vastakkaiseen suuntaan kuin mahdollinen kierteisyys.

Lyhyesti, yksinkertaisuus on parasta! Mitä lähempänä jousimittoja, niin sitä vähemmän halkeilee ja nopeammin kuivuu. Jousimitoissa olevaa aihiota on myös helppo oikoa.

3 tykkäystä

Kiitos paljon!