Tuomi kaari ja koivu tukki

Koska ikävystyminen pitää välillä saada jotenkin unohtumaan niin teimpä sitten tuollaisen…

Kaari vanhasta tuomi jouseksi säilöön laittamasta pulikasta jonka lyhensin ja kärjet taivutin. Selkään tuli palkeenkieli, mutta eipä siinä mitään kun nauhiksella vain sileäksi ja vireeseen. Jonnekkin 70lb hujakoille jäi kun aluksi meinas olla yli satku. Sitä siinöä hioessani tuli ilmi että toisessa lavassa oli oksa ja jos tuota olisi nyt jollain oikeella asenteella edes yrittänyt niin olisin tuonkin varmasti huomannut ja hoidellut asiaan kuuluvalla tavalla mutta nyt idea oli vain menna ja arvuutelle milloin pamahtaa. Ei väliä menestyksellä.

Tukin väänsin koivuhalosta josta olin jo ajat sitten aloitanut vääntämään jalkiksen tukkia pikku leikkauksin. Nyt vain viimeistelin, tervasin ja sovitin kepukat yhteen.

Muoto ja ilmesty oli ihan kivat.
Tästä kokeesta ei tietenkää tule tällä tavalla mitään ehjää peliä jotein pitihänse sitten huvin ja urheilun vuoksi paskoa koska MUN!

Noin 20 laukausta ja sitten kuului pieni “naks…” Se oli siinä edeltava lapa jossa alun perin oli säle noussut ylis oli ehjä mutta tuo uusi oksan ilmestys hänse siitä lopun teki. Eimuuta kuin vetämään ja katsomaan kuinka pitkälle päästään ennen kuin säleet lentää.

Pääsin noin 18-20 tuuman asti. Vaikee arvioida…
Paunat hyppäs reilusti 100lb toisel puolellle.
Otetaan tukkiin uuden kaaren kanssa jossain kohta sit jatko jalostukseen.
Tässä muutama kuva.

Lähikuvat selästä on siitä mistä oletin kappaleiden lentävän, mutta olin väärässä.

PS: Oli kiva huomata, että vatsaan ei tullut muuten yhtään puristus murtumaa.
Tuomelle jousena täydet 10 pojoo!

6 tykkäystä

Oksankohdat rankasee, ennemmin tai myöhemmin.

Juu ei tässä mitään uutta oltu oppimassakaan. Kiva silti nähdä kuinka paljon rankasuu tuokin kepakko kesti ennen pettämistä ja jos tuonkin kanssa olisi ollut huolellinen niin varmasti olisi saanut ihan menevän pelin.
Ei muuta kuin uutta joskus sit tekemään.

1 tykkäys

Reinikainen: onko sinulla miten paljon/löytyykö tuomea? Teen samanlaisen varsarin kuin tässä ketjussa.

Lyötyy varmaan 6 jo jousiksi leikattuu aihioo. Ei muuta.

Toimiiko tuomessa miten hyvin vastakaarevat lavat??

Toimii niin kuin muissain puissa. Pituutta vain se metri ja leveyttä +6cm ja max 30cm veto niin silloin kestävyys on enää vain veistäjästä kiinni.

Juuri noilla mitoilla ajattelin…tavoite ois tuollainen 6-8 cm leveys ja pieni pyramiidi jos suoraa ja lavat vastakäppyrälle. Vatsan hieman pyöreäksi.

Jos myötis niin paksuutta sama mutta vatsaa enemmän pyöreäksi.

Muistaakseni jotain njuttua oli että jos tuomi liian lyhyt niin katkeaa varmuudella.

Vatsan jos teet pyöreeksi niin se on se jousi sit siinä…
Pehmeille puille aina litteä vatsa. Tuomelle varsinkin!

Tuomi katkeaa jos selän kruunu (korkein kohta) pyöreä ja rasitus ei ole tasainen. Muuten tuomi kestää kyllä vetoa paljon enemmän kuin muut pehmeät puut.

ok, en ole ennen tuomea…

Suomalaisia mahdollisia puulajeja varsijouseen on marjis, vaahtera, kataja, tuomi…pihlaja ehkä

Todella isolla pensselillä maalaten: Lehtipuut (valkoinen puuaines yleisin väri) jotka kasvavat nopeasti ja pudottavat lehtensä vuosittäin noin yleisesti. Näihin kuuluu myös paljon kovempiakin puita joka sekoittaa vähän pakkaa…
Ne mitkä tuottavat hedelmiä tai sokeria ovat vähän kovempia puita automaattisesti.

Marjis ei kuulu tänne. Unohtaisin myös tuon normi kotipihlajan…
Mulla ekat suomen rannikko metsistä olis: pähkinäpensas, saarni, jalava, omena, kataja (jos on täysin poikkeuksellinen yksilö) vaahtera ja syreeni.

Juu pihlaja on mulla jo oikeastaan unohdettu kun teen tästälähtien enemmän 100 %suoria kopioita (tai sitten vaan rekonstruktioita…). Marjiksesta oli jotain juttua vanhalla foorumilla ettäehkä olisi suomessa käytetty.

Tuomi ja vaahtera menee ainakin tuleviin tappilukkomalleihin.

Minulla on nyt niin hyviä projektiaihioita että kaarien materiaalit valitsen tarkasti. Tukit teen koivusta kun sitä saan 5e/kakkosnelonen puupajalta.

Saako ompusta millaisia kaaria? Sitä kasvaa pihamalla. Vuorijalavaakin on, mutta siitä tulee joskus pitjäjousi. Tilaamani saarnet osoittautuivat liian tieäsyisiksi, ei saa jousia.

Tuosta uusimmasta katajasta tulee ihan ok light kevyt linnustusjousi tjsp. Lylyä on puolet kaaresta ja vastakkaispuuta.

Tarkoitukseni on kehittyä varsijousimiehenä ja materiaalit ovat se suurin juttu. Suomen primitiivivarsiksiin tekisin pääasiassa vaan tappilukkoja tai sitten varhaisimpia virepyörämalleja.