Totuttelu jäykempään jouseen?


#1

Tämä nyt lähti siitä, että harrastuksen uudelleenlämmitys tietysti aloitetaan tekemällä uusi jousi, ja siitä tulikin onnistuneen oloinen mutta aika jäykkä peli :slight_smile:

Lyhyesti: Kuinka totuttaa kroppa ampumaan reiluhkosti jäykemmällä jousella kuin aikaisemmin? En ole oikein koskaan treenannut mitään urheilullista tavoitteellisesti, joten on vähän hakusessa miten jousiammulla kaltaiseen suoritukseen tarvittavaa voimaa treenataan tehokkaasti menettämättä koordinaatiota samalla. Ja rikkomatta paikkojaan.

Olennaista lienee hyvä lämmittely, sitä varten löytyy kuminauhaa ja useampi erivahvuinen jousi.

Varmaankin kanattaa pitää rupeamat riittävän lyhyinä ja tehdä niitä sopivan usein? Vaikka vain muutama laukaus kerrallaan ensin alkuun? Paikallisella seuralla on treenit kolme kertaa viikossa, joten mahdollisuuksia harjoitteluun on. Myös omassa pihassa on taulu mutta tähän aikaan vuodesta kotona ollaan vain pimeällä, ja kylmä ilmakin kangistaa ampujaa.

Jotain lihaskuntoharjoitteita kannattanee tehdä sellaisina päivinä kun ei ammuta, mutta millaiset harjoitteet olisi hyviä jousiampujalle joka on allerginen kuntosalille?:slight_smile:


#2

Siinähän ne tärkeimmät melkein tulikin. Ihan ensiksi kannattaa aloittaa pienillä korotuksilla, joku 5 paunaa ollen hyvä.
Voimaharjoittelussa tärkeintä olisi:
a) hyvä lämmittely
b) oikea kuorma, toistomäärä ja tekniikka
c) toistaa harjoittelu niin että paikat kerkeää palautua

Jos jousi on jäykkä, eikä montaa puhdasta toistoa saa tehtyä, kannattaa ehdottomasti jakaa harjoittelua useampaan kertaan ja välttää liikarasitusta. Voimaharjoittelussa usein jätetään pari toistoa puskuria, eikä tehdä “failureen” eli tekniikan pilantumiseen - epäonnistuneeseen suoritukseen asti.

Simppeli voimaharjoittelu onnistuu ihan työntö+veto kombolla, eli vaikka punnerrus ja leuanveto. Tai soutu ja lumenkolaus kovemmalla vauhdilla. Mutta kuten tutkimuskin osoittaa, paras voimakehitys saadaan kun kuorma on niin suuri, että toistoja jaksetaan tehdä 3-20 toistoa. Tällöin lumityöt ja pidempiaikainen soutu ei todellakaan ole optimeja, vaan juurikin punttisali.
No leuanveto ja etunojapunnerrus menee jo aika lähelle!
Kuminauhajumppaa kannattaa sitten tehdä tuon vammojen ehkäisy- ketjun mukaan.

Mulla olisi kiinnostusta samanlaiseen projektiin, mutta pitää vissiin duunata joku humidori kotiin, nämä 25-30% kosteudet on sellaisia että ei uskalla jousta vetää. Huono se on pitää monta kuukautta taukoa ampumisesta jos kesällä meinaa taas yli 100 paunasilla ampua…


#3

Kannattaa myös tarkistaa, että kuinka jäykällä jousella siellä omalla hallilla saa ampua. Tietty jos jousta vaan jumppaa niin eri juttu.
Yllätyin taannoin kun huomasin oman seuran 60 paunan rajan.


#4

Paunarajat on luultavasti vain taljajousille samaan tapaan kuin kilpailuissakin. Hallillamme 50-60-paunainen talja junttaa sisäkäytössä olevat paksummatkin nuolet syvempään kuin esim. minun 75-80-paunaiset lonkkarit puunuolen. Lisäksi taljat tuhoavat pakkaa tehokkaammin ampumalla samaan ”pisteeseen” monta kertaa, toisin kuin perinneampujien liberaalimpi osumakuvio.


#5

Tässä pitää muistuttaa hyvästä tekniikasta. Moni on kipeyttänyt olkapäänsä tai kyynärpäänsä liian jäykällä jousella ja huonolla tekniikalla. Hyvää vetotekniikkaa kannattaa opetella aluksi kevyellä jousella, koska jos hyvä tekniikka ei onnistu kevyellä jousella, niin ei se onnistu myöskään jäykällä jousella.

Tässä myös hyvää vinkkiä:

Googlaa lisäksi termeillä spt training archery


#6

Tuli eteen ennen kokematon oire kun olen ampunut nyt hetken aikaa 10% jäykemmällä jousella kuin aiemmin. = Vetokäden rakenteet alkaa valittamaan. Nimettömän keskinivelen lihakset väsyy ja kämmenselässä ja ranteessa on väsyneitä lihaksia.
Pitää tarkkailla ettei pääse syntymään tulehdusta.


#7

Jousikäden olkapää huutelee apua kun on treenannut jäykällä jousellä. Otin tänään kkeiluun vanhan jousen ja ammuntavarmuus oli selkeästi parempaa. Edessä on uuden jousen keventäminen. Ei tästä enää nuorennu ja vahvistu.


#8

Taivahan tosi. Neljän ja viidenkympin jälkeen kolottava paikka ei paljon paremmaksi ajan edetessä enää muutu. Kumpainenkin: asento ja lihaskunto tekniikkaan sekoitettuna on välttämättömyys itselläkin tulevina vuosina. Ei käy enää kylmiltään vetely tosta noin vaan. Tälläkin foorumilla on kovakuntoisen näköisiä nuorukaisia joilla on paikat menneet paskaksi kun nöyryys on jäänyt kotiin kaarien jännittelyhetkillä.