Taulunuolet 4-sivuisella liitoksella

Kun mulla ei just TÄMMÖSIÄ oo…

28,5" pitkät, barreloidut 11/32 varret, 30gn kärjellä ja vesipuhvelinsarvinokilla

12kpl kuusivartisia 355gn, 46#
7kpl mäntyvartisia 445gn, 48#

27" varsia purpleheartilla löytyy, mutta nää voisi olla vakaampia noilla lyhyillä 40-60y matkoilla.
Vielä pitää nokit sahata, maalata, lakata toisen kerran ja sulittaa.



3 tykkäystä

Hienot! Kai noihin vaakunointi tulee? Mikä on kärkipainoisuusarvo?

Tuollaiset pitäisi kyllä itsekin tehdä!

Kiitti. Toki tulee maalaukset.

Kärkipainoa on mäntysetillä 6,9% ja kuusisetillä 8,3%.
Laskettuna AMO standardilla, kärjen helmaan.

Lieneekö muuten Suomen ensimmäinen nelihaaraisesti kärkivahvistettu nuolisarja?

Sitten seuraavaksi kolme- ja viisihaaraiset sarjat!

Kyllä suomessakin on sitä muinoin harrastettu. Tässä yksi jostain 50luvulta. Se, että onko footit karjet ja “V” sarvi slotti olleet samassa sarjassa on sitten arvoitus.
Jostain ?peuran? sarvista on tehty silloinkin jo nokkeja enkuissa ja täällä on pistetty muovia

3 tykkäystä

Noihin on jopa pankkikortista leikattu suikaleita nykyäänkin. Tuolloin oli vinyylit pop.

1 tykkäys

Onko tuo kotimaista tuotantoa vai ulkomaan tuontia? Esimerkiksi 50-luvulla oli yksipuisia saarnijousia myynnissä, olivat muistaakseni Tšekkoslovakiasta. Eipä paljon ollut aikoinaan kotimaista jousiammuntatavaraa myynnissä. Harrastajat tietysti saattoivat tehdä itsekin mutta vähänlaisesti niistä on tietoja säilynyt.

Hienoja nuolia! Joskus olisi kiva nähdä näitä, punnita ja vähän mittailla.

Vain yhdessä oli stamppi “Lontoo”
Joku sitä joskus puhui, että suomen urheilu museolla olisi varastossa muutamia lahjoituksia… Mitä ikinä se tarkoittaakaan.
Suomen omasta tuotannosta minulla ei ole pisaraakaan tieto. Vain joitain vanhoja lehti kirjoituksia itse jousiammunnasta löytyy jostain netin syövereistä vieläkin.

Mulla on tossa vanhempi setti, mäntyä 27", 415gn, purple heart footti ja 72gn kärki. Niissä etupainoisuusarvo on 11,7%.

On muuten dramaattinen muutos, mäntyvarsi 30gn kärjellä ~7% FOC ja 72gn kärjellä lähes 12%.

Maalattu ja lakattu! Terassille sattu paistamaan aurinko niin tässä kuvia.

Pakkaskelissä on puolensa, kerkee laittamaan nuolisetit kuntoon. :smiley:


4 tykkäystä

Silmäkarkkia…

1 tykkäys

Kyllä noita kelpaa keltaiselle niputtaa! Luulen myös, että Jeren ei tarvitse paljon enää pelätä hutien aiheuttamia nuolirikkoja…!

Tuleeko kuusisarja kisakäyttöön? Entä mäntysarja, niitähän oli vain seitsemän?

Korkeen laadun tekeminen on ainoa tapa rauhottua mulle… :sweat_smile:
Viime treenissä yksikään nuoli ei käynyt maassa, kieltämättä.

Ajattelin jotenkin dedikoida nuolisarjoja eri etäisyyksille, ehkä. Mutta katsotaan miten osuu. Jos on hyvä setti niin eihän 40-60 jaardissa ole isoja muutoksia. Yorkissa settien vaihdon ymmärtää hyvinkin, mutta ar on vähän eri tilanne.
Ehkä optimointi tulisi tehdä jos haluaa ampua poikkeuksellisen painavilla nuolilla ja samalla kärkitähtäyksellä. Nämä nuolet on niin kevyitä että kärki on selvästi maassa.
Mäntynuolia tuli vaan 7, kun ei löytynyt sopivia varsia. Mutta kun hioinkin varret lopulta 46 spineen, niin löytyyhän noita… Teen jossain vaiheessa lisää.

Siinä ois valmiina, tänään ekan treeni näillä.



Korko oli todella minimissä 355 grainisillä, mutta kärjellä tähtääminen ei vieläkään oikein luonnistu. Sarjoista varmaan huomaa millon vaihdoin perinteiseen vaistoammuntaan? Napsahti heti 38p ja 40p perään.


4 tykkäystä

Millanen sun jigi tohon nuolen ristijyrsintään on ? Saisko kuvia.:smiley:

Mulla ei valitettavasti oo nyt kuvia, jigi on tuolla maaseudulla.

Se on kuitenkin ihan niinkuin tuossa alotuksessa on kuvattu. Eli kaksi palikkaa jotka puristaa varren paikoilleen jyrsinnän ajaksi. Laitoin pultit ja siipimutterit joilla kiristyy kätevästi.
Sitten tarvitaan jyrsinpöytä 90 asteen kulmassa olevalla V-terällä ja aitaohjuri. Aika yksinkertainen siis. Eniten pitää tuota puristinpalikkaa viritellä.

Tässä lienee paras esitys aiheesta, mukana myös jigin tekeminen. Kaupallisissa versioissa jigi on metallia, muuten ihan vastaava periaate.

https://www.tradgang.com/tgsmf/index.php?topic=108935.0

Hupsista, luulin että tässä ketjussa oli tuo jigi linkattuna! Mutta se olikin siinä missä päiviteltiin kun arrow fixit ei saavu…
Toi toimii ihan hyvin ja isoja määriä tehdessä lienee näppärin. Mutta vähän ärsyttävä säätää + jyrsin meluaa. Käsihöylällä tekee yhden viisteen mukavammin!

1 tykkäys