Talviammunta

Näkökulmia, kokemuksia, vinkkejä, ajatuksia talviammunnasta? Ilkka Seikku kirjoitti tuolla toisaalla, että hän ampuu lähes päivittäin, eikä pakkasrajaa ole.

Itseäni ei pikkupakkanen ei haittaa mutta käytännössä raja menee noin -10 asteessa. Silloin sormet alkavat mennä sen verran kohmeeseen, että laukaisu on tunnoton ja kankea. Olen tehnyt niin, että jokaisen ammutun nuolisarjan jälkeen otan paksut rukkaset käteen ja kiskon niillä nuolet irti taulusta. Siinä ehtivät sormet hieman palautumaan sarjojen välillä. Muuten sitten paljain käsin.

Mites muut - hanskat kädessä vai ilman vai miten pärjäätte pakkasessa? Ikkunaleikkausjousella voi käyttää paksuakin hanskaa jousikädessä mutta perinnejousella ei oikein voi, koska se vaikuttaa “nuolihyllyn” sijaintiin sekä otteen tuntumaan kahvassa. Ohut nahkahanska menee vielä. Oikeastaan suurin hankaluus kylmässä on kuitenkin vetokäden sormet. Ammuntahanska auttaisi varmasti jonkin verran mutta olen tottunut ampumaan sormiläpällä.

Lisäksi vaatteiden pitää olla sellaiset, etteivät ne häiritse ammuntaa.

1 tykkäys

Nuorena minulla ei ollut mitään pakkasrajoja, olin maastossa jousen kanssa 25 asteen lukemissakin. Nykyisin en pidä yli 10 asteesta. Käytän jousikädessä sormikasta tai rukkasta. Nuolikädessä on nahkasormikas (tavallinen) tai sormikasmallinen ampumahanska. Läppää en nykyisin käytä, mutta 1990-luvulla käytin sitä muutaman vuoden.

Eräs ruotsalainen jousimetsästäjä, noin 60-vuotias, on melko tuikeassa pakkasessakin paljain käsin. Olen ollut samoissa porukoissa hänen kanssaan ja ihmetellyt, miten äijän kädet kestävät. Oli kuulemma jo nuorena oppinut olemaan lähes aina paljain käsin.