Syreenipituusjouset 75# ja 60#

Pituusjousista ei täällä hirmuisesti kuvia tai esittelyjä ole, joten tehdään poikkeus.
Tässä on mun kaksi jousta mitä pidän kilpailukykyisimpänä. Hieman jopa ylirakennettuja, virkeitä keppejä. Mittaa molemmilla 123cm, 20" vetopituudella pääsääntöisesti, leveyttä pyöreästi 42mm leveimmillään. Myöskin designiin kuuluu sivunokit ja leveät läpitaipuvat kahvat. Vatsat on paahdettu kummastakin. Molemmissa jousissa olen käyttänyt kuitusiimaa jänteenä keveyden takia, mutta tulevaisuudessa mahdollisesti pellavaa myös. Ylirakennetuilla meinaan, että molemmat jouset on ottanut max 2cm settiä ja pitävät reflexiä heti jänteeltä oton jälkeen 2cm jäykempi, 5cm kevyempi.
Näiden kanssa ongelmana on ollut selän kestäminen, mutta kun nyt alkaa noita punoksia olla jokaisen oksankohdan päällä, toivottavasti kestää hieman paremmin. Virheetön syreeni on aivan eri maata kuin nämä.
Jäykemmällä olen ampunut 70 paunan vedolla 238m ja kevyemmällä 212m. Tuota 60 paunaista kevensin alkuperäisestä 67# paunasta tilleriä parantaessa, mutta eipä siitä mitään hyötyä ollut missään suhteessa.

Näiden keppien takia olen aika vakuuttunut syreenin kyvyistä tehdä jäykkiä, lyhyitä, pituusjousia. Siispä seuraavatkin kisat ammun todennäköisesti syreenillä, joko tuolla 75 paunaisella (80# @21") tai jollain uudella syreenijousella.

1 tykkäys

Mistähän puusta Jerekin tekisi pituusjousiaan, jos en olisi avautunut maailman areenoilla pihasyreenin superpuuominaisuuksista jousenkaarikäytössä? :slight_smile: Olen tehnyt tasan yhden pituusjousen muusta puusta vuoden 2003 jälkeen.

Kisoissa silmiin pisti leveiden ja leveäkahvaisten syreenijousiesi tolkuttoman matalat jännevälit. Ihmettelit nuoltesi heittelehtimistä alkulennossa, ja yksi keskeinen syy voi hyvinkin olla tuo poikkeuksellisen ankara käärmeily, joka nuolten on tehtävä, jotta pääsevät taivahalle.

Puu kuin puu, myös pihasyreeni, tykkää ratketa oksankohdista sekä vedossa että puristuksessa. Nämä ovat ainoita feilipointteja syreenijousissani. Niinpä oksaton puu on tosiaan parasta laatua ja omaa maataan.

No niin niin! Vuorijalavaa otan testaukseen vähän pidemmälle vedolle, kunhan saan satsin kuivaksi asti.

Tuo jänneväli oli joo tosi. Hieman peruja jousien rikkomisesta, ei hirvittänyt korkealla ampua. Mutta sitten kun nosti, rupesi nuoli oikenemaan!

Luulenpa, että minäkin teen syreenistä yhden pituusjousen. Pari aihiota on pyörinyt nurkissa jo ties kuinka pitkään mutta pari oksankohtaa niissä häiritsee. Pitänee vaan ottaa käyttöön ja toivoa parasta.

Nelivitonen vuorijalava heitti pellavajänteellä 216 metriä. Jousi ei ole vielä virunut juuri lainkaan ja vetopituutta on varaa pidentää - tai sitten lyhennän sitä vähän, sinne 49 paunaa.

Kuulostaa hyvältä! Saa oksaisestakin syreenistä jousen, uskoisin. Mulla on tuolla 135cm aihio, aika oksanenkin, mutta siitä ajattelin jäykemmän tehdä.

Kuinka pitkä ja kuinka pitkä veto vuorijalavalla?