Suomalainen varsijousi-projekti

Entä jos tekee jostain pehmeästä lattaraudasta historiallisen jousen mittojen mukaisen kaaren. Kuinka sen jäykkyyden saa mitattua kun se ei palaudu jännityksestä takaisin alkuperäiseen asentoonsa?
Onko kokonaan jousiteräksestä valmistettu karkaistu kaari todellakin vertailukelpoinen lattarautakaareen, tai kaareen joka on tehty osaksi pehmeästä raudasta ja osaksi karkaistusta hiiliteräksestä?

Juri: ei ole. Nimenomaan moderni tasalaatuinen jousiteräs ei ole vertailukelpoista murtolujuutensa suhteen keskiaikaiseen epätasalaatuiseen teräkseen. Modernia jousiterästä voi kuormittaa ihan eri intensiteetillä.

Visa, puhe oli jäykkyydestä, ei murtolujuudesta.

Murtolujuus sanelee osin jäykkyyden, aivan samoin kuin puukaarissakin. :stuck_out_tongue:

Myöhäiskeskiaikainen ahjohitsattu hiiliteräs- ja meltorautakaari on nimittäin ihan muuta kuin “retroa”. Se on keskiaikaisen seppä"mestarin" vajavaisella metalliosaamisella valmistettu epävarmatoiminen varsijousen kaari, joka voi vääntyä ylivirittyessään tai pahimmassa tapauksessa jopa katketa - ollen vaarallinen käyttäjällensä. Teräskaaren hajoaminen estettiin pitämällä vetopituus tahallisesti riittävän lyhyenä. Moni moderni varsijousiharrastaja ei ymmärrä tätä, ja tekee kaariin liian pitkän historiallisesti epäkorrektin vetopituuden.

”Retro” tarkoittaa muuten sitä että on tehty muotoilultaan vanhanajan tyylinen esine nykyaikaisilla menetelmillä, esim. auto.
Pyytäisin kuitenkin taas pysymään aiheessa, tämä ketju polveilee jo muutenkin joka suuntaan.

4 tykkäystä

Sori Juri…

1 tykkäys

Onko Visan pointti nyt se että keskiajalla osattiin tehdä taitavasti kaikkea muuta kuin varsijousen kaaria, jotka räjähtelivät silmille ja olivat vaarallisia käyttäjilleen?

Voisiko joku kiltti moderaattorisetä ystävällisesti irrottaa tämän keskustelun omaksi ketjukseen?
Ihan kivaa ja ehkä tarpeellistakin väittelyä, mutta kovin kaukana alkuperäisestä aiheesta…

“Voisiko joku kiltti moderaattorisetä ystävällisesti irrottaa tämän keskustelun omaksi ketjukseen?
Ihan kivaa ja ehkä tarpeellistakin väittelyä, mutta kovin kaukana alkuperäisestä aiheesta…”

Samaa mieltä. Syytä Taihkia älä minua! :slight_smile: Juri ei ole minun pointti tuo.

Summa summarum: Teräskaarisissa varsijousissa paunat on mittari sille, kuinka paljon kaari varastoi energiaa. Että jos ei ole paunoja niin ei ole energiaa.

Kiitos Mikke!

Keskireikää piti vähän pienentää messinkiputkella että saisi sopivaksi 8 mm akselille, samalla tuli tehtyä oikea liukulaakeri. Luulisi että tunsivat tämän yhdistelmän jo keskiajalla.
Sovitus oli niin tiukka että vaati rissojen kuumennuksen ja lämpölaajennuksen. Tulipa vähän väriäkin pintaan.

2 tykkäystä

Kaiverrus aloitettu. Tulee vielä sahalaitaa sun muuta.
Työkaluina piirtopuikko, stikkeli ja v-ura taltta.

8 tykkäystä

Ihan vaikuttavan näköinen jo!!

1 tykkäys

Kiitos!
Melkein tekisi mieli jättää noin, ihan vaan visuaalisista syistä.

Ymmärrän hyvin mitä tarkoitat. Mullakin on muutaman kerran lipsunut nysväily vähän käsistä ja sitten on tullut suttua :smiley:

2 tykkäystä

Upea jo nyt!

1 tykkäys

Kiitos Joel!

Olen lukenut tätä ketjua pitkään, on kyllä melko huikea projekti! Suuri työmäärä varsijousessa kaikkine yksityiskohtineen. Antaa perspektiiviä siihen millaisessa arvossa tällainen esine on käyttäjälleen ollut vuosisatoja sitten, varmastikin yksi omistajansa arvokkaimpia esineitä mikäli on edes ollut varaa hankkia moista.

Kiinnostelee nähdä videota siitä miten vasama lentää jahka tämä on ampumakunnossa.

3 tykkäystä

Kiitos paljon! Toivottavasti pääsee laukomaan ensimmäiset vasamat jo ennen syksyä!

2 tykkäystä

Kai sää Juri suunnittelet Turkuun tuloa elokuun lopulla :wink:
Vai pitääkö mun raahautua Tuomon luokse tätä ihastelemaan? :smiley:

1 tykkäys

Kattotaan nyt miten käy…