Suolijänne

Suolijänneprojekti on ihan alkuvaiheessa, mutta pistän tänne juttua miten edistyy. Tämmöisen spostikeskustelun kävin Veijo Votkinin tehtaanmyymälän kanssa:

Hei,
meiltä löytyy sian ja lampaan suolta. Pituus niissä on 7 metriä ja hinta kappaleelta 5,00 €. Suolen saat pyytämällä palvelutiskiltämme.

Ystävällisin terveisin,
Matias Paulamäki
Tehtaanmyymälä
Lihatukku Veijo Votkin Oy
Vanha Talvitie 8
00580 Helsinki
P.(09) 774 33 477

-----Alkuperäinen viesti-----
Lähettäjä: heikki.oja@netti.fi [mailto:heikki.oja@netti.fi]
Lähetetty: 14. joulukuuta 2016 17:19
Vastaanottaja: tehtaanmyymala@votkin.fi
Aihe: Eläimen suolta

Hei,

tiedustelisin saako teidän kautta tilattua lampaan/sian/naudan/hevosen
suolta. Makkarantekijätkin jotain näistä taitavat käyttää mutta tämä
tulisi perinnejousiprojektin jänteeksi. Minimipituusvaatimus olisi
tämän johdosta noin 2 metriä, pitempikin toki käy vallan mainiosti.

Ystävällisin terveisin,

Heikki Oja

Jatkoa seuraa…

Hienoa! Turha siis tilata kalliita ja pitkälle prosessoituja tennismailasuolia, kun niitä saa näköjään helpomminkin. Taas yksi hyvä syy jättää muovijänteet hyllyyn ja siirtyä käyttämään aitoa primimateriaalia.

Tämäkin projekti nytkähti eteenpäin. Kävin eilen aamulla ostamassa chef Wotkinsin tehtaanmyymälästä 5m lampaansuolta ja 5m siansuolta. Huuhtelin suolat pois runsaalla vedellä ja vaihdoin säilytysveden kymmenkunta kertaa.







Suolet ovat puhtaita vailla näkyvää rasvaa joten päätin punoa suoraan ilman halkomisia tai muuta kikkailua. Lampaansuoli on siroa nukatonta ja siitä sai 5 x 180 cm pätkää esivenytettynä. Siansuoli on rouvimpaa ja nukkapintaista. Nukka on ihan samaa materiaalia kuin suolikin joten yritykseni puukon hamaralla poistaa nukka epäonnistui surkeasti. Tärvelin osan suolta mutta tuli siitäkin 4 x 225cm palasta. Pistin naulat verstashuoneen katonrajaan ja pyörittelin jänteet. Lammas on paljon ohuempi, siasta taisi tulla liiankin paksu.

2 tykkäystä

Aamulla heti herättyä piti kirmata pihalle katsomaan, jos vaikka supikoira olis syönyt suolet parempiin suihin. Ei ollut ja ensitunnelmat ytubeen tallennettuna:

Elämme jännittäviä aikoja, Hadrianus!

2 tykkäystä

Tultiin mökiltä, vahasin mehiläisvahalla jänteet ja pistin samantien lampaansuolijänteen 35-paunaiseen jalavajouseen. Jänne venyi rajusti, kolmen kiristyskerran jälkeen alkoi stabiloitumaan. Ajoin ruskeasuolle ja kiristin vielä kerran jännettä ja tssinggg! Poikki. Sika vielä jäljellä joten vielä toinen kerros vahaa ja jänteelle. Sen verran paksumpi oli että ei venymistä juurikaan joten eiku ampumaan:

Jee! Nyt ammuttuna 21 laakia ja kesti.

2 tykkäystä

Pari huomiota tästä projektista, kirjataan ne ylös että muistaa kun seuraavan suolijänteen tekee:

-lampaansuolta pitänee tehdä 10-12 -säikeisenä. Ehkä jopa 16-säikeisenä. Ei kestä ja ohenee rajusti esivenytyksessä.

  • siansuoli olisi syytä perata ennen punomista. Esivenytyksen jälkeen rihmat pois veitsellä leikaten. Saa hyödyttömän massaa lisäävän materiaalin pois. Neljä siansuolisäiettä on aika hyvä.
  • jänteet kannattaa ottaa pois säilytysvedestä juuri ennen työskentelyä. Tein sen virheen että otin molemmat pois samanaikaisesti ja tein lampaansuolijännettä ensin. Aikaa meni kuitenkin yli puoli tuntia ja siansuoli oli alkanut kuivumaan ja oli haurasta.
  • vaikka ei halkaisisikaan jännettä se kannattanee ainakin leikata auki ennen punomista. Nyt punontavaiheessa suolen sisälle jäänyt ilma ja vesi pullisteli paikka paikoin. Lisää kiertäessä pullistelukohdat toki pienenivät ja poksahtelivat rikki mutta en tiedä minkä verran ne vaikuttivat kestävyyteen.
    -punonnassa valuu vettä runsaasti, vähän kuin pyykkiä kiertäisi. Sottaavaa puuhaa.
  • yritin tehdä flaamilaista lampaansuoleen mutta materiaali on tekstuuriltaan kuin tahmaista jännitettyä kuminauhaa. Pirun hankalaa.

Tämä oli kyllä hatunnoston arvoinen projekti! Erittäin kiinnostavaa kuulla kokemuksistasi. Ja johtopäätöksistä olen samaa mieltä: etenkin jos suoleen jää kupla, niin eihän se sitten enää ole tasavahvuinen.

Ei sitä vahaa tarvita. Olen kyllä yhteen itsekkin laittanut mutta en usko siitä olen mitään sen suurempaa hyötyä kuin suojausta kosteudelta. Itse kiinnitän raakanahka jänteet suoraan 15-20 pauaa kevyempiin jousiin läpi yöksi märkinä kuivumaan. Tuon lampaan suolen olisin itse kiertänyt lomittain itsensä kanssa.

Omat nahka jänteet ovat olleet siinä 2,6-4mm puksuuksissa. Vain ykswi on ylitse muiden ja sekin on punottu kolmesta suikaleesta.

Joo se vahaus saattoi olla hätävarjelun liioittelua. Punominen voisi olla parempi kiertämisen sijaan ettei venyisi niin hurjasti, ongelma on siinä että tavara on kuin spagetti al dente ja pitäisi pitää lötköt pötköt tiukalla vedolla siinä punoessa. Tarttuvat pirulaiset vielä toisiinsa kiinni koko ajan. Mä itse asiassa tein ylijäämäsiansuolesta yhden parikymmentäsenttisen normipunotun kaksisäikeisen flaamilaisella ja kahdella säikeellä se onnistui kohtuullisesti. En tiedä miten sen saisi useampisäikeisellä. Ehkä vaakatasossa, suolet reilusti erillään toisistaan ja jonkin sortin paino siinä mukana jonka laittaa jo punotun osan päälle.

Toi kiertäminen tapahtui aika nopeasti. Ensin suolet solmuun toisesta päästä ja sidoin naulaan kiinni, sitten yksitellen suolet käteen ja venytys niin että alkoi pistämään enemmän vastaan ja sitten vaan solmulla lusikanvarteen kiinni ja 5 min pyörittelyä. Kun alkoi rullautumaan syherölle niin pari kierrosta pois, paino päähän ja roikkumaan kuivumaan. Ei mitenkään hankalaa siis. Edes vieno odööri mikä siinä suolessa on ei haitannut. Isoin homma oli suolan poistaminen noista.

Se on liukasta peliä jos ne on läpi märkiä. Itse venutan kireeksi ja sitten vasta punominen kun nämä nahat ovat kuivuneet niin kostutan sitä nahkaa puoli lötköksi noin metrin matkalta. Pidän silti punomaani pätkää kireällä vaikka jaloilla tai sidon toisen pään vaikka kapulan kanssa oven kahvaan.

1 tykkäys

Päivitetääs suolijännestatusta: takana on nyt 42 laakia ja siansuolijänne on venynyt noin 2cm. Kiertäminen ei taida olla paras mahdollinen tapa, Miken mainitsema punominen taitaa olla kestävyyden kannalta parempi ratkaisu. Pidän sataan laakiin pääsyä jo kovana suorituksena. Seuraavan suolijänteen teen siasta, koetan tehdä 6-säikeisenä ja punoa sen. Aukileikattuna ja suolirihmat poistettuna. Mennee heinäkuulle varmasti tämä.

Petra, löysin muuten sun nuolen kolmenkympin taulujen takaa. Kaunis koristelu, ketun kasvoilla. Se on mulla nuolien mukana, jos nähdään Ruskeasuolla tai viimeistään Vanhalinnassa.

Hienoa, suolijänne käytössä! Miten paksuja jänteistä tuli? Ja testasitko yhden säikeen vetolujuuden?

En tullut testanneeksi vetolujuutta. Mulla olis tosta siansuolesta 2-säikeinen punottu parikymmensenttinen pätkä johon testasin flaamilaista. Jos haluat niin voin pistää sen sulle postissa tulemaan. Miten muuten vetolujuus testataan? Kiinni mittariin ja vedetään niin kauan kunnes sanoo naps?

Ollaan oltu koko perhe ärhäkässä kesäflunssassa. Perjantaista tähän päivään asti mullakin ollut 38 astetta, nyt alkaa pikkuisen helpottamaan. Otin pari lisäkuvaa jänteestä:


Kaksi ylintä tönärikuvaa on nokkien sisältä jännityksessä olevalta jänteeltä, kaksi alinta jännittämätöntä ylijäämäjännettä.

Pidän ihan mahdollisena että jänne ei olisikaan venynyt vaan jompikumpi/molemmat tukkimiehensolmut ovat antaneet periksi. Seuraan tilannetta mittaamalla jänneväliä ja jänteen paksuutta ammuntakertojen välillä. Ammun ton jänteen kyllä hajalle asti ja Vanhalinnaan teen punomalla 6-säikeisen.

Päivitys: eilen tuli 110 laukausta täyteen, eli kesti yli 100 laukausta. Olen niin onnellinen! Kavensin preeriajousen tipit ja korjailin tilleriä, siinä on nyt 30 paunaa 21 tuuman vedolla.

2 tykkäystä

Siansuolijänne nro 2 esivalmistelut: kaksi suolenpätkää ostettu Veijo Votkinin tehtaanmyymälästä, huuhteluvesi vaihdettu nyt neljä kertaa mutta suola maistuu yhä.

Mä oon miettinyt pääni puhki miten ton saisi järkevästi punottua mutten ole keksinyt ratkaisua. Todennäköisesti kiertämällä teen tuonkin. Nyt myös leikkaan suolen auki ennen venytystä ja kiertämistä ja jos nukan poistaminen onnistuu helposti (ehkä vedessä kun nukka lilluu ylöspäin ja siitä sitten saksilla leikkaa?) niin se kuollut paino pois.

Primitive Archerin sivuilla mainittiin keskustelussa juuri siansuoli ja siellä oli tekniikka juuri samanlainen kiertäminen jonka tein tossa ekassa. Suoli oli vain leikattu suikaleiksi ja paino kuivumisen aikana päässä jotta kuivuu tiukaksi. Nyt mietityttää kuinka paljon painoa siinä on syytä pitää. Mulla oli ekassa 10 kg leka vai pitäisikö olla lähempänä jousen vetolujuutta täydessä vedossa, vaikka joku 25 kg? Mites te raakanahkajänteen tekijät, kuivuessa onko paljon painoa?

Kierrettyjä raakanahkajänteitä tehdessäni olen laittanut märästä jänteestä roikkumaan käsillä olevan määrän sekalaista rautaa. En koskaan lähellekään jousen vetovastuksen edestä. Jouseen asennettuna jänne venyy sitten minkä venyy, ja löysiä otetaan sisäänajossa pois.

Nonni, jänne kierretty. Pistin lopulta 8 säiettä siihen kun tuli kätevästi juuri se määrä. Aika paksu se vielä on, lähes 5 mm. Toivottavasti kutistuu kuivuessaan (jos se nyt edes kuivuu, pientä tihkua nyttenkin.

Materiaali valmiina leikkauspöydällä

Leikkaaminen oli helppoa makkarantäyttösapluunassa

Esivenytetyn rihman pituus noin 250 cm

Valmiina kiertämiseen

Vettä lorisee

Painoa reilu 20 kg

5mm paksuus on liikaa. Jos se venyis ja ohenisi kuivuessaan

Pitänee tehdä uudet nuolet tolle jänteelle isommalla nokkiuralla.

2 tykkäystä

Sen verran lisään että leikkaus, kiertäminen ja painon laitto vei aika tasan 2 tuntia. Leikkausvaihe oli aikaavievin, reilu tunti siihen.

Sanoisin että kierrettä on ihan liikaa. Omissa raakanahka sekä jänne jäntessä on tuo kirteen kulma siinä 85-80 asteen kohdilla. Sinulla näyttäisi olevan miltein 45.

Joo nää on näitä kokeiluja. Kiersin niin kauan että alkoi tehdä kierrettä kierteen päälle. Juuri ennen sitä valutti muuten vettä ihan hirveästi. Sitten kiersin vain toiseen suuntaan tuplakierteen pois ja painoa päälle.